Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Vilka dumheter! Det fula startade med Ebbas fula trick att lura Esbjörn komma å besöka henne. Inte det minsta har MM med Ebbas handlande att göra.
Alla andra bifigurer som Ebbas trådsupporterskara fört in i saken är till för å ta fokus från
kärnfrågan:
"Handlade Ebba såväl rättfärdigt som gudfruktigt när hon övertalade Esbjörn att sälja sitt hus till henne?"
Även jag och min omgivning tycker INTE det!

Exakt vad bestod Ebbas fula trick av?
Rent krasst, det fakta som vi dödliga har fått oss till livs, är att Ebba bad en gemensam bekant kontaktade Esbjörn för att se om han var intresserad av att sälja. Sedan är det ett glapp i faktat, innan Esbjörn går hem till Ebba för att, över en kopp kaffe, börja diskutera försäljningen.
Jag gissar att den initiala kontakten, ledde till ett telefonsamtal mellan Esbjörn och Ebba, där tid och plats för vidare diskussioner bestämdes. Men den kontakten skulle aldrig ha tagits, om Esbjörn varit motståndare till att sälja, utan den gemensamma bekanta skulle ha fått med sig ett "tack, men nej tack" hem till Ebba. Esbjörn var med andra ord intresserad av att sälja.
Hur rättfärdigt/gudfruktigt Ebba handlade vet varken du eller jag. Din frågeställning är dock felaktig, för vi vet faktiskt inte om någon övertalning har skett. Esbjörn har i efterhand påstått att tjat har förekommit, men också att han sålde frivilligt.