2022-08-07, 20:46
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är oxå sant att Ebba sagt att hon har nye skulle genomföra affären om Esbjörn verkligen inte ville.

Precis vad hon sagt, att om Esbjörn verkligen inte vill och inte klarar av att ta egna beslut.
Esbjörn ville verkligen inte häva köpet och bevisade sen till tingsrätten att han kunde ta egna beslut.
Så vad är problemet???
2022-08-07, 20:46
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Men han har oxå sagt att Ebba lurade honom och att han ångrar sig.
Förutom att det där inte är sant så... jag har fortfarande inte fattat på vilket sätt Ebba skulle ha lurat Esbjörn. Själva begreppet "lura" betyder ju att få någon annan att tro på något som inte är sant och (oftast) därmed få en fördel men vad är det Ebba sagt och/eller gjort för att lura Esbjörn? Ingen har kunnat lägga fram ens en teori om den saken och det trots att trollen trumpetat i alla tonarter här. Inte heller har någon i Esbjörns närhet lagt fram något. Faktiskt har inte ens Esbjörn själv framfört något. Efter all denna tid har ingen kunnat lägga fram ens en endaste teori om på vilket sätt Ebba skulle ha lurat Esbjörn. Bara anklagelsen i sig som vevats desto mer här i tråden.
(Jag räknar bort "teorin" om att Ebba skulle ha försökt förföra Esbjörn då den är så uppenbart fjantig.)

Så... på vilket sätt har Ebba lurat Esbjörn?
2022-08-07, 20:50
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Förutom att det där inte är sant så... jag har fortfarande inte fattat på vilket sätt Ebba skulle ha lurat Esbjörn. Själva begreppet "lura" betyder ju att få någon annan att tro på något som inte är sant och (oftast) därmed få en fördel men vad är det Ebba sagt och/eller gjort för att lura Esbjörn? Ingen har kunnat lägga fram ens en teori om den saken och det trots att trollen trumpetat i alla tonarter här. Inte heller har någon i Esbjörns närhet lagt fram något. Faktiskt har inte ens Esbjörn själv framfört något. Efter all denna tid har ingen kunnat lägga fram ens en endaste teori om på vilket sätt Ebba skulle ha lurat Esbjörn. Bara anklagelsen i sig som vevats desto mer här i tråden.
(Jag räknar bort "teorin" om att Ebba skulle ha försökt förföra Esbjörn då den är så uppenbart fjantig.)

men jöss i all världen - hon har ju AVlurat honom hans fädernes sommarhus. Det är det som avses med LURAT!
2022-08-07, 20:54
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn har haft en fullmaktshavare som åtagit sig att hjälpa honom med ekonomin, hon heter Pernroth Lüllmaa. Hon har inte gjort något särskilt bra jobb verkar det som. Det är väl därför hennes generalfullmakt nu är återkallad av Esbjörn Bolin?

Näpp du generalfullmakten är inte återkallad, det som återkallades var framtidsfullmakten.
Fullmakten den där Göran har sen är bara för penningplaceringar i fonder och aktier.
Men vilka pengar placerar han, Esbjörn som inga har eller hans brors dödsbos?
2022-08-07, 21:05
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Precis vad hon sagt, att om Esbjörn verkligen inte vill och inte klarar av att ta egna beslut.
Esbjörn ville verkligen inte häva köpet och bevisade sen till tingsrätten att han kunde ta egna beslut.
Så vad är problemet???
ja du vad tror du han bemödat sig med under de här två åren denna "affär" hållit på om inte försökt få sin ånger ur världen just genom att försöka beveka Ebba att backa?
2022-08-07, 21:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
I polis förhöret angående trädfällningen så beskriver och säger Esbjörn att hon lurade honom.

Nej, det han sa i polisförhöret var inte att Ebba lurat honom, det handlade också om priset.
”Mjae, det var väl lite lågt priset” var vad Esbjörn ordagrant uttalade, lyssna själv på förhöret.
Samma sak som det körts hela tiden och Sture sjörövare också, vi vill ha mer betalt än det är värt.
Du har väl också kört samma vals, Ebba skulle betalt mer än värdet bara för att hon kunde.
2022-08-07, 21:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
ja kände sig lurad då han såklart hade svårt för att erkänna sig lurad. Det är enda skillnaden. Avlurad sin kåk det blev han. Det är det som är den bistra verkligheten för Esbjörn

Esbjörn förväntade sig att Ebba skulle uppträda som en Dam, men se allt annat än så var erfarenheten han fick från sin fikastund på tu man hand med henne - eller så såg Ebba till å även där å då vara i numerärt överläge.

Leker man med tanken att det var fulspel från Ebba som lyckades lägga beslag på Esbjörns fastighet mot hans vilja, varför har man inte använt den omständigheten i sin möjlighet att få tillbaka fastigheten?

Varför duckade de samtal med Ebba? Varför gick de ut i media och ljög värre än en häst travar? Varför har de hävdat en radda olika händelseförlopp och försvar? Varför denna fördröjningsstrid under två års tid? Varför gå med på en förlikning som inte förändrade ursprungsvillkoren mer än marginellt?

Nej, hade Ebba på något sätt lurat till sig fastigheten, hade ett enkelt samtal från Esbjörns ombud (även en okunnig klant som Binninge) löst alltihop. Ebba, precis som alla andra yrkespolitiker har inte råd att bli tagen med handen i syltburken. Inga lögner i media hade behövts.
2022-08-07, 21:17
Medlem
Xius avatar
Citat:
Jag tror Esbjörn
Återkallade hennes generalfullmakt. Varför skulle det annars ansökas om god man etc?

Jag vet att Esbjörn hade post till flera adresser och att Monica började reda i ekonomin genom att att samla all post till ett och samma ställe. Det var tal om att Esbjörn redan fått krav från kronofogden när han skrev på generalfullmakten år Monica.

Han höll sig undan då, och Ebba svarade inte i telefonen efter att kontraktet skrivets.

Vet du, jag tror inte Esbjörn hanterade detta på ett vad du kallar vettigt sätt. För att han faktiskt inte har/hade kognitiva förmågor att klara att handla rationellt och vettigt.
Vad menar du att Esbjörn lovade att sälja huset? Var det ett löfte han gav innan kontraktet skrevs menar du!

Att du eller tw… ( glömmer alltid vad fanskapet heter) har förkastat något, betyder inte att jag har förkastat något. Jag trodde det stod fullständigt klart att jag inte gett er mandat att ha tolkningsföreträde.
I polis förhöret angående trädfällningen så beskriver och säger Esbjörn att hon lurade honom. Och vi får väl anta att ett polisförhör inte är fakta som är tillvrängd.
Ebba är fostrad i en anda av att hon tillhör en lite finare klick än övriga människor. Där hon är värd allt hon vill ha och kommer över, oavsett vilka medel som används.

Jag tror inte Ebba var oskyldigt tanklös, inte ens i början. Hon ansåg att hon hade bättre rätt till huset, han bodde inte där, han skötte inte tomten och underhåll av huset, han var en gammal gubbe

Hon skulle göra det till permanent bostad, hon skulle fixa det snyggt både inne och ute. Grannarna höll säkert med Ebba om att det skulle vara bättre om hon ägde huset. Vem vill bo granne med ett hus som är områdets skamfläck? Och vem i Ebba- land vill inte bo granne med Ebba?

Det låg så bra så att hon, med sitt jobb, med resor och sena kvällar, alltid kunde få hjälp med barnen precis i närområdet.

Så jag tror som jag sagt tidigare, att det. Var självklart för Henne att hon hade bättre rätt till huset än Esbjörn.

Jag tror däremot att Ebba inte gillar att det blev som det blev med det hela, men enligt hur hon är fostrad skulle det vara ett tecken på svaghet att erkänna ett fel.

Ibland kanske du skulle pröva något annat än dina egna, extremt interna tankegångar:
Esb hade i åratal sökt efter en köpare. Efter att en gemensam bekant frågat Esb om han kunde tänka sig att sälja, gick Esb hem till EB och efter värdering och förhandling föreslog EB 3,8 miljoner + att EB tog över en hel del av säljarens plikter. Esb föreslog då 3,9 + att EB tog över en hel del av säljarens plikter.

Esbs erbjudande på 3,9 Mkr accepterades av Eb och avtal slöts. Mäklare kontaktades för att få Esb+EBs avtal i en fastighetsrättsligt korrekt enligt JB vilket har gjorts vilket alla juridiska instanser har verifierat.
2022-08-07, 21:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Enligt Esbjörns första ombud kände sig Esbjörn charmad av Ebba. Han ska självklart inte ha menat att han trodde att han och Ebba hade en romantisk relation. Men att deras relation var något mer en köpare och säljare vid en husaffär.

Esbjörn är ensam, jag tror han trodde att han skulle få bli en liten del av Ebbas närmaste krets. Han hade ju fått träffa Ebba barn, Ebba hade kommit hem till honom etc etc.

Jag tror också att han trodde att han skulle få vara delaktig i besluten kring huset. Personligen tycker jag faktumet att Ebba skriver restaurera ett brev till Esbjörn och att det tillsammans tala om färger och huset var för i tiden tyder på det.

Även Esbjörn upprördhet över trädfällningen tyder på det. Att Ebba ville röja i den igen vuxna trädgården och så kan ner träd för att få in sol och ljus är för mig självklart. Men Esbjörn blir väldigt upprörd, om han till fullo förstört en försäljning och att en försäljning betyder att den nya ägaren gör som den vill. Hade han då blivit så upprörd?

Om Ebba, antingen genom att medvetet ljuger, eller bara genom antydningar få Esbjörn att tro att försäljningen var något annat än en ren försäljning.

Där har du ett exempel som för mig är oklart och det är mycket tyder på att Ebba lurats. Och jag vet att det jag säger har de förklarat och förkastats i tråden, men som sagt för mig handlar det om det handlar mer om moral och etik än om juridik.
2022-08-07, 21:23
Medlem
Citat:
Enligt Esbjörns första ombud kände sig Esbjörn charmad av Ebba. Han ska självklart inte ha menat att han trodde att han och Ebba hade en romantisk relation. Men att deras relation var något mer en köpare och säljare vid en husaffär.

Esbjörn är ensam, jag tror han trodde att han skulle få bli en liten del av Ebbas närmaste krets. Han hade ju fått träffa Ebba barn, Ebba hade kommit hem till honom etc etc.

Jag tror också att han trodde att han skulle få vara delaktig i besluten kring huset. Personligen tycker jag faktumet att Ebba skriver restaurera ett brev till Esbjörn och att det tillsammans tala om färger och huset var för i tiden tyder på det.

Även Esbjörn upprördhet över trädfällningen tyder på det. Att Ebba ville röja i den igen vuxna trädgården och så kan ner träd för att få in sol och ljus är för mig självklart. Men Esbjörn blir väldigt upprörd, om han till fullo förstört en försäljning och att en försäljning betyder att den nya ägaren gör som den vill. Hade han då blivit så upprörd?

Om Ebba, antingen genom att medvetet ljuger, eller bara genom antydningar få Esbjörn att tro att försäljningen var något annat än en ren försäljning.

Där har du ett exempel som för mig är oklart och det är mycket tyder på att Ebba lurats. Och jag vet att det jag säger har de förklarat och förkastats i tråden, men som sagt för mig handlar det om det handlar mer om moral och etik än om juridik.

De som gällde träden sa Esbjörn var glada den dagen och Busch satt på sitt kontor i huset.
2022-08-07, 21:26
Medlem
Citat:
men jöss i all världen - hon har ju AVlurat honom hans fädernes sommarhus. Det är det som avses med LURAT!

Att du inte är nån person med studieskulder fattar nog alla utom Werrydum och ett par till här. Men att du inte fattar skillnaden mellan att köpa en sak och lura av någon en sak är riktigt låg nivå, tillåmed för att vara du....
2022-08-07, 21:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
ja du vad tror du han bemödat sig med under de här två åren denna "affär" hållit på om inte försökt få sin ånger ur världen just genom att försöka beveka Ebba att backa?

Det är inte mycket till att bemöda sig, när man duckar alla försök till samtal (och därmed juridiskt hållbara lösningar)?

Om du säljer din fastighet och ångrar dig innan tillträdesdagen (oavsett skäl), så är det väl rimligt att du står för din ånger, istället för att försöka puffa över all skuld på köparen? Hade varit så enkelt att få tillbaka fastigheten med ett ärligt försök:

"Hej Ebba, jag har tyvärr ångrat mig och vill verkligen inte sälja fastigheten. Skulden ligger helt hos mig, så jag är beredd att hålla dig ekonomiskt skadeslös."

Ett pragmatiskt handlande hade kostat Esbjörn några få tusenlappar istället för miljoner och han hade kunnat sitta kvar där i sin övervuxna skrotsamling och tänkt tillbaka på första gången han kom till Kullen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in