2022-08-07, 12:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Att det finns nån köpare alls förvånar mig.
Hur kan man välja att köpa nu?
De som får sålt kan skratta sig lyckliga.

Har du sålt något i april/maj så är det absolut tid att köpa något nu. Priserna har redan gått ner så att det kommer minska 10-15% till är kanske inte hela världen om man redan har halvtajmat marknaden.

Sen kanske man inte vill sitta i en tvåa på 50kvm med barn nummer två på ingång, och pengar är inte allt här i livet.

Samma mekanismer som gör att en del "måste" sälja gör att en del "måste" köpa.
Citera
2022-08-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Raser på ~15% nu är helt klart pga de kommande höjningarna också.

Fet: Jag är inte helt säker på det. Möjligen tar banken de mörka molnen i beaktande vid lånelöfte (via en högre räntesats) men till skillnad från börsen, som prisar in räntehöjningar i förväg, tror jag att räntehöjningar på bostadsmarknaden i högre grad får effekt på priserna först efter att de har hänt.

Bomarknaden är trögare än börsen, plus att räntehöjningarnas effekt på föreningslån etc (och därmed månadsavgiften) kommer att slå igenom med viss fördröjning.

Om lägenheten idag har en månadsavgift på 4500 kr och imorgon får en ny avgift om 5000 kr, borde det avspeglas i lägre köpeskilling redan i morgon.
Om lägenheten idag har en månadsavgift på 4500 kr och om ett år får en ny avgift om 5000 kr (pga omförhandling av lån), kommer de som budar imorgon, att buda efter förutsättningen 4500 kr/månad. Jag tror inte folk är så långsiktiga, möjligtvis om banken fångar upp det när de nagelfar ekonomin, men ingen vet hur räntorna ser ut om ett år. Dom kanske tom har gått ner något.
Citera
2022-08-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Att det finns nån köpare alls förvånar mig.
Hur kan man välja att köpa nu?
De som får sålt kan skratta sig lyckliga.

Det berömda "livet" kommer emellan. Folk i gemen kan inget om bostadsmarknaden och dess mönster. De tittar på adressen, om det är kakel i badrummet eller ej, om det finns balkong etc. Många som köper, köper inte ett hus eller en lägenhet - utan en vision om ett framtida bättre liv. Man vill upp till nästa "level" nu och inte om ett år.

Det är ett helt annat tänk hos Svensson på gatan jämfört med vi aspare i den här tråden.
Citera
2022-08-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exenor
Inga dåliga höjningar på avgifterna på denna nyproduktion.
*betalvägg*

https://www.vlt.se/2022-08-07/avgiftschock-for-bostadsratter-detta-ar-harresande

Utdrag ur artikeln:
"Det aktuella fallet gäller kvarteret Sjöbris 1 på Öster Mälarstrand. Där skriver byggföretaget att de tidigare avgifterna inte längre räcker. Det är avgifter som redan är betalda i förväg.

Kvarteret ska ha 100 lägenheter och stå inflyttningsklart någon gång under andra halvan av 2023.

Men så kom bolaget fram till att pengarna inte räckte. Orsak: Ränteläget, inflationen och ökade priser på byggmaterial.

– För min del blev det en höjning med över 35 procent. Detta är hårresande, säger en köpare som vill vara anonym till VLT.

Han har nu meddelat JM att han inte längre är intresserad av lägenheten. Det blir för dyrt.

– Jag har skriftligen hört av mig och sagt att jag inte är beredd att fullfölja avtalet under de premisserna. Antingen får jag begära utträde, eller också får de räkna om det hela en gång till. Hur den tvisten slutar återstår att se."

Vidare ser byggherren det inte som en nog stor höjning för att få frånträda. Nyproduktion kanske blir vår tids fattighus om det fortsätter såhär.

Vidare från artikeln:
"I en epost till VLT medger Katarina Jordell Rimmerfeldt, kommunikationschef på byggföretaget JM, visserligen att köpare kan ha rätt att hoppa av, men att det inte är säkert att stora avgiftsökningar räcker som skäl:"

Om inte annat blir det ett väldigt spartanskt leverne för många som köpt nyproduktion in bit in i framtiden.

Intressant, detta jag skrev om för några dagar sedan. Enligt mäklarsamfundet borde det räcka med några procents korrigering av avgift för att kunna frånträda: https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/kontraktsbrott-vid-nyproduktion-av-bostadsratt

"Det är även osäkert hur stor höjningen av avgifterna som krävs för att höjningen ska vara väsentlig, sannolikt räcker det med någon procent för att höjningen ska betraktas som väsentlig."
Citera
2022-08-07, 13:37
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det berömda "livet" kommer emellan. Folk i gemen kan inget om bostadsmarknaden och dess mönster. De tittar på adressen, om det är kakel i badrummet eller ej, om det finns balkong etc. Många som köper, köper inte ett hus eller en lägenhet - utan en vision om ett framtida bättre liv. Man vill upp till nästa "level" nu och inte om ett år.

Det är ett helt annat tänk hos Svensson på gatan jämfört med vi aspare i den här tråden.

Precis så. Det är därför jag börjar ana en sidledes marknad rätt snart med tanke på senaste månadens rörelser i Stockholm. Det är inte främst de där futtiga 25 punkterna på reporäntan den 29 april som givit upphov till raset såhär långt, utan det är att den höjningen råkade sammanfalla med en ny, mycket högre botten för bundna boräntor.

Många väljer ju som bekant att "sprida riskerna" på olika löptider (D.v.s ge banken all makt vid ränteförhandling ) och när de då såg 3-4% bundna räntor för några månader sedan försvann en ansenlig mängd köpare till de nära ATH-priser som rådde.

Nu har långräntorna stabiliserats och jag tror att vissa börjat acceptera det nya ränteläget. Augusti tenderar att vara en mycket stark månad säsongsmässigt på året. Jag tippar på ett innerstadsfall till max 85-90K/kvm under det kommande året. Dock med i princip obefintlig uppsida!
Citera
2022-08-07, 14:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Precis så. Det är därför jag börjar ana en sidledes marknad rätt snart med tanke på senaste månadens rörelser i Stockholm. Det är inte främst de där futtiga 25 punkterna på reporäntan den 29 april som givit upphov till raset såhär långt, utan det är att den höjningen råkade sammanfalla med en ny, mycket högre botten för bundna boräntor.

Många väljer ju som bekant att "sprida riskerna" på olika löptider (D.v.s ge banken all makt vid ränteförhandling ) och när de då såg 3-4% bundna räntor för några månader sedan försvann en ansenlig mängd köpare till de nära ATH-priser som rådde.

Nu har långräntorna stabiliserats och jag tror att vissa börjat acceptera det nya ränteläget. Augusti tenderar att vara en mycket stark månad säsongsmässigt på året. Jag tippar på ett innerstadsfall till max 85-90K/kvm under det kommande året. Dock med i princip obefintlig uppsida!
Den rörliga räntan har lyft rejält den med och den skall upp mer.
Citera
2022-08-07, 14:10
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den rörliga räntan har lyft rejält den med och den skall upp mer.

Ja och jag tror folk har fattat det för länge sedan, är min poäng Många binder eller blandar löptider ändå och har fått rubriker om skräckräntor nedkörda i halsen i snart ett halvår nu.
Citera
2022-08-07, 14:17
Medlem
Lite oväntat tycker jag, men Uppsala drar hittills i augusti iväg till nästan 52 kkr/m2 enligt husmask, vilket är all time high. Så klart inte jättemånga objekt hittills, men ändå 26 st i skrivande stund, vilket borde dra ner medlet för enskilda outliers.
Citera
2022-08-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samma mekanismer som gör att en del "måste" sälja gör att en del "måste" köpa.

Fast finns det hyresrätter med presumtionshyra så måste man inte köpa oavsett. Det gäller bara att inse att 17,000 kr/mån i hyra inte är särskilt mycket jämfört med värdeminskningen på en svindyr bostadsrätt i stockholm.
Citera
2022-08-07, 15:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja och jag tror folk har fattat det för länge sedan, är min poäng Många binder eller blandar löptider ändå och har fått rubriker om skräckräntor nedkörda i halsen i snart ett halvår nu.
Fast du lyckas blanda in bundna räntor i diskussionen, det som pressar priserna är stigande rörlig ränta och oron för att den skall lyfta ännu mer.
Citera
2022-08-07, 15:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast finns det hyresrätter med presumtionshyra så måste man inte köpa oavsett. Det gäller bara att inse att 17,000 kr/mån i hyra inte är särskilt mycket jämfört med värdeminskningen på en svindyr bostadsrätt i stockholm.

Byggs förvisso mycket HR* nu, men finns det några lediga rent generellt?

Det är lite så en fungerande bostadsmarknad ska se ut, lite vakanser över allt så man kan flytta dit man vill.

*Trenden är tydlig: Hyresrättens andel – både allmännyttans och privata fastighetsägares – av färdigställda bostäder har ökat sedan 2010, från 30 procent till 48 procent.
Andelen hyresrätter har stigit stadigt sedan 2018 samtidigt som andelen bostadsrätter sjunker. Det tyder på generellt goda förutsättningar för att äga och förvalta
hyresrätter.

https://www.sverigesallmannytta.se/wp/wp-admin/admin-ajax.php?action=sabo_download_secure_file&id=60047
Citera
2022-08-07, 15:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast du lyckas blanda in bundna räntor i diskussionen, det som pressar priserna är stigande rörlig ränta och oron för att den skall lyfta ännu mer.

Man gör löpande undersökningar om ränteförväntningarna på lite längre sikt hos hushållen. De har gått från ca 3% till 4% nu (rörlig ränta om 5 år).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in