2022-08-07, 09:32
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Som bara är någonting som edy neckbeardlibertarianer tror på. Kapitalismen är ond och det fattar alla, sen att många har ett egenintresse i att förneka det är en annan sak.
Är det ont att låta människor starta företag och tjäna pengar på dem?
Hur förklarar du för övrigt att människor i länder baserade på marknadsekonomi lever längre, är friskare, bättre utbildade etc?
Citera
2022-08-07, 10:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mycket intressant data på Husmask för Sthlm innerstad den här veckan. Priserna verkar ha nått ett stödområde vid 100K och under relativt normal omsättning för årsstiden om 46 objekt hittills den här veckan. Man ser samtidigt att budpremien har studsat upp från noll! Utgångspriserna har sänkts och några budgivningar har tagit fart till hiskeliga 5%!

Ja det följer slemhögska institutets vetenskapligt bevisade teoretiska bostadskraschmodell, fall på ca 15-20% sen skapas en platå och liten uppgång(back to normal) sen faller det spikrakt ner igen där säljarna mentalt går från förnekelse till uppgivenhet som övergår sen till kapitulation
Citera
2022-08-07, 10:45
Bannlyst
Inga dåliga höjningar på avgifterna på denna nyproduktion.
*betalvägg*

https://www.vlt.se/2022-08-07/avgiftschock-for-bostadsratter-detta-ar-harresande

Utdrag ur artikeln:
"Det aktuella fallet gäller kvarteret Sjöbris 1 på Öster Mälarstrand. Där skriver byggföretaget att de tidigare avgifterna inte längre räcker. Det är avgifter som redan är betalda i förväg.

Kvarteret ska ha 100 lägenheter och stå inflyttningsklart någon gång under andra halvan av 2023.

Men så kom bolaget fram till att pengarna inte räckte. Orsak: Ränteläget, inflationen och ökade priser på byggmaterial.

– För min del blev det en höjning med över 35 procent. Detta är hårresande, säger en köpare som vill vara anonym till VLT.

Han har nu meddelat JM att han inte längre är intresserad av lägenheten. Det blir för dyrt.

– Jag har skriftligen hört av mig och sagt att jag inte är beredd att fullfölja avtalet under de premisserna. Antingen får jag begära utträde, eller också får de räkna om det hela en gång till. Hur den tvisten slutar återstår att se."

Vidare ser byggherren det inte som en nog stor höjning för att få frånträda. Nyproduktion kanske blir vår tids fattighus om det fortsätter såhär.

Vidare från artikeln:
"I en epost till VLT medger Katarina Jordell Rimmerfeldt, kommunikationschef på byggföretaget JM, visserligen att köpare kan ha rätt att hoppa av, men att det inte är säkert att stora avgiftsökningar räcker som skäl:"

Om inte annat blir det ett väldigt spartanskt leverne för många som köpt nyproduktion in bit in i framtiden.
Citera
2022-08-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exenor
Nyproduktion kanske blir vår tids fattighus om det fortsätter såhär.

Om inte annat blir det ett väldigt spartanskt leverne för många som köpt nyproduktion in bit in i framtiden.

Helt korrekt.

Det gäller även till viss del hyresrätter. Det första man får tag på om man nu får tag på en hyresrätt i våra tio största städer lär vara en överprissatt nyproduktion. Jag har aldrig betalat mer för mitt boende i kronor och ören eller relativt min disponibla inkomst som första året efter examen dit jag flyttade för arbete i en nyproducerad hyresrätt.

Jag antar att hyresvärdarna dessutom har starkare arguement för att kunna höja hyrorna i ovan nämnd nyproduktion framöver? Kommer ihåg att höjningarna var långt över inflation redan när det begav sig.
Senast redigerad av Born1995 2022-08-07 kl. 11:07.
Citera
2022-08-07, 11:43
Medlem
Priserna ska ned mycket mer. Snart kommer mass arbetslösheten i Sverige då Kina kommer krascha, inflationen kommer också orsaka arbetslöshet. Först då blir priserna realistiska igen, just nu är det fortfarande för dyrt.
Citera
2022-08-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Helt korrekt.

Det gäller även till viss del hyresrätter. Det första man får tag på om man nu får tag på en hyresrätt i våra tio största städer lär vara en överprissatt nyproduktion. Jag har aldrig betalat mer för mitt boende i kronor och ören eller relativt min disponibla inkomst som första året efter examen dit jag flyttade för arbete i en nyproducerad hyresrätt.

Jag antar att hyresvärdarna dessutom har starkare arguement för att kunna höja hyrorna i ovan nämnd nyproduktion framöver? Kommer ihåg att höjningarna var långt över inflation redan när det begav sig.
Nyproducerade hyresrätter får väl en tid ta vad de vill i hyra?

Grejen är att hyreskostnad är förankrad i fundamenta. Du får inga attraktiva banklån, ingen hävstång, utan folk betalar som mest vad de har råd att betala idag. Detta begränsar hyrespriser uppåt på ett sätt som inte gäller bostadsrätter, där du kan "betala" vad du kanske eller kanske inte klarar att betala imorgon men absolut inte klarar att betala idag (därav det utbredda stockholms-syndromet "köpa BR för har inte råd att hyra").
Citera
2022-08-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nyproducerade hyresrätter får väl en tid ta vad de vill i hyra?

Grejen är att hyreskostnad är förankrad i fundamenta. Du får inga attraktiva banklån, ingen hävstång, utan folk betalar som mest vad de har råd att betala idag. Detta begränsar hyrespriser uppåt på ett sätt som inte gäller bostadsrätter, där du kan "betala" vad du kanske eller kanske inte klarar att betala imorgon men absolut inte klarar att betala idag (därav det utbredda stockholms-syndromet "köpa BR för har inte råd att hyra").

Nej, hyran sätts vid förhandlingar se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Presumtionshyra.
För Stockholm är detta en lägre nivå än vad marknaden skulle sätta. Men för mindre orter är det nog rätt nära nivån man får vid fri hyressättning.
Citera
2022-08-07, 12:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exenor
Inga dåliga höjningar på avgifterna på denna nyproduktion.
*betalvägg*

https://www.vlt.se/2022-08-07/avgiftschock-for-bostadsratter-detta-ar-harresande

Utdrag ur artikeln:
"Det aktuella fallet gäller kvarteret Sjöbris 1 på Öster Mälarstrand. Där skriver byggföretaget att de tidigare avgifterna inte längre räcker. Det är avgifter som redan är betalda i förväg.

Kvarteret ska ha 100 lägenheter och stå inflyttningsklart någon gång under andra halvan av 2023.

Men så kom bolaget fram till att pengarna inte räckte. Orsak: Ränteläget, inflationen och ökade priser på byggmaterial.

– För min del blev det en höjning med över 35 procent. Detta är hårresande, säger en köpare som vill vara anonym till VLT.

Han har nu meddelat JM att han inte längre är intresserad av lägenheten. Det blir för dyrt.

– Jag har skriftligen hört av mig och sagt att jag inte är beredd att fullfölja avtalet under de premisserna. Antingen får jag begära utträde, eller också får de räkna om det hela en gång till. Hur den tvisten slutar återstår att se."

Vidare ser byggherren det inte som en nog stor höjning för att få frånträda. Nyproduktion kanske blir vår tids fattighus om det fortsätter såhär.

Vidare från artikeln:
"I en epost till VLT medger Katarina Jordell Rimmerfeldt, kommunikationschef på byggföretaget JM, visserligen att köpare kan ha rätt att hoppa av, men att det inte är säkert att stora avgiftsökningar räcker som skäl:"

Här är projektet i fråga:

https://www.jm.se/vastmanland-lan/vasteras-kommun/oster-malarstrand/sjobris-1/

Antar att de justerat månadsavgiften uppåt, det kan ju knappast vara överlåtelseavgiften de höjt med 35%

50k/kvm och en månadsavgift på 900kr/kvm/år i Västerås låter ju inte som något kap precis.
Citera
2022-08-07, 12:38
Medlem
Nu är inte veckan slut men husmask redovisade förra året 915 sålda lägenheter och året innan 1093.

I år är det 655 hittills...

Ha ha kan föreställa mig mäklarna nu som försöker övertala säljarna att ta buden de får så att de får sina snabba avslut.
Senast redigerad av swingtrader 2022-08-07 kl. 12:41.
Citera
2022-08-07, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Nu är inte veckan slut men husmask redovisade förra året 915 sålda lägenheter och året innan 1093.

I år är det 655 hittills...
Att det finns nån köpare alls förvånar mig.
Hur kan man välja att köpa nu?
De som får sålt kan skratta sig lyckliga.
Citera
2022-08-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten

De flesta i Sverige har noll koll. En del kanske tror att de får ett "klipp". REA på 20 %!

Mäklarna lurar nog i dem att det är bra köpläge. VÅGA KÖP!
Citera
2022-08-07, 12:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
De flesta i Sverige har noll koll. En del kanske tror att de får ett "klipp". REA på 20 %!

Mäklarna lurar nog i dem att det är bra köpläge. VÅGA KÖP!

Det är inte aktier vi talar om och t.e.x villor finns i princip inte som hyresrätter. Klart som fan folk köper om de bestämt sig för att bo i hus!

Inte sitter barnfamiljer och räknar på historiska bostadspriser gentemot disponibel inkomst, bostäder/capita och fan och hans moster när de rätt tid i livet ska flytta till större Det är det bara vi psykfall i den här tråden som gör.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-07 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in