Inga dåliga höjningar på avgifterna på denna nyproduktion.
*betalvägg*
https://www.vlt.se/2022-08-07/avgiftschock-for-bostadsratter-detta-ar-harresande
Utdrag ur artikeln:
"Det aktuella fallet gäller kvarteret Sjöbris 1 på Öster Mälarstrand. Där skriver byggföretaget att de tidigare avgifterna inte längre räcker. Det är avgifter som redan är betalda i förväg.
Kvarteret ska ha 100 lägenheter och stå inflyttningsklart någon gång under andra halvan av 2023.
Men så kom bolaget fram till att pengarna inte räckte. Orsak: Ränteläget, inflationen och ökade priser på byggmaterial.
– För min del blev det en höjning med över 35 procent. Detta är hårresande, säger en köpare som vill vara anonym till VLT.
Han har nu meddelat JM att han inte längre är intresserad av lägenheten. Det blir för dyrt.
– Jag har skriftligen hört av mig och sagt att jag inte är beredd att fullfölja avtalet under de premisserna. Antingen får jag begära utträde, eller också får de räkna om det hela en gång till. Hur den tvisten slutar återstår att se."
Vidare ser byggherren det inte som en nog stor höjning för att få frånträda. Nyproduktion kanske blir vår tids fattighus om det fortsätter såhär.
Vidare från artikeln:
"I en epost till VLT medger Katarina Jordell Rimmerfeldt, kommunikationschef på byggföretaget JM, visserligen att köpare kan ha rätt att hoppa av, men att det inte är säkert att stora avgiftsökningar räcker som skäl:"
Om inte annat blir det ett väldigt spartanskt leverne för många som köpt nyproduktion in bit in i framtiden.