2026-01-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4X
Sälj bostaden nu. risken för en kraftig krasch är mycket hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
När kommer kraschen? Hur mycket beräknar du att bostäderna kommer tappa i värde? Gäller det även attraktiva områden som här i Stockholm?

Kraschen har redan varit och gått. Kraschen var endast reel och inte nominell.

Många hus har legat på 2017 års prisbild och man har betalat med 2025 års värde på pengarna. Det är ca 30 % inflationsvärde man "förlorat" i värde. Med det sagt verkar det bottnat och med årets stimulanser lär det börja ticka uppåt igen.

Förhandlade om ränta nyligen och flera banker nämnde att de räknat med viss värdeökning från föregående år.
Citera
2026-01-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du måste verkligen lära dig att ful-citera och bara försöka googla dig fram till resultat du kan tolka i din favör (om det nu ens är möjligt - vem orkar fact-checka dig egentligen?).

Jo tack, jag vet att du ditt lata fanskap storknar om du tvingas läsa mer än två meningar och vägrar kolla upp fakta innan (eller efter, för den saken skull) du uttalar dig. Varför du befinner dig här och läser saker som gör dig upprörd kan man ju då ifrågasätta men du gör vad du vill.
Jag brydde mig inte ett dugg när du sade att du blev irriterad, varför du tror att jag skulle bry mig mer nu när tycker jag är löjlig vet jag inte.
Här är en kort genomgång, vill du inte ha fel så kolla fakta först innan du uttalar dig och vägrar du göra detta så bli inte sur när du får höra vad som faktiskt stämmer. Om du misslyckas med båda dessa saker, ge fan i att posta till mig med ditt eviga gnällande.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Fast vad jag tycker har jag inte skrivit. Men du har inte förstått det. Eller hur?

Du skriver inget annat än dina extremt dåligt underbyggda och formulerade åsikter. problemet är att du tror att bara för att du tycker något så är det faktum. Sedan att du hackar upp folks inlägg i tusentals bitar som en slaktare på tjack är en annan sak.

Jag skrev i första inlägget att har du problem med att bankerna klassar amortering som boendekostnad i kalkylen så får du ta upp det med dem istället för att kladda ner tråden med din meningslösa åsikt. Trots detta kladdar du ner tråden med din meningslösa åsikt istället för att ifrågasätta bankerna.
Vad exakt är det du inte förstår i den meningen?
Jag är inte intresserad av dina åsikter och tyckanden om vad som är och inte är kostnader och tråden är inte din personliga blogg där du kan skriva av dig vad du tycker om världen och allt i den.
Jag listade banker som tar upp amortering som boendekostnad(vilket är alla stora och mellanstora banker), var så god och ta upp dina synpunkter på detta hos dem.

Hade du haft rätt om det du säger hade det inte stått tvärtemot hos bankerna själva i deras egen kalkyl.
Citera
2026-01-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Två bra exempel på hur det ser ut i bättre områden;

https://www.booli.se/bostad/2235444
men utgångspriserna slängs upp högre än någonsin medvetet. Utgångspris är inte per automatik det man egentligen värderar bostaden till.

Det enda säljarna har gjort på 5 år är att måla lite på kåken. Dvs 5 års slitage utan underhåll.

Att utgångspriserna är högre än någonsin medvetet har debunkats flera gånger om, kul att se att du fortsätter sprida denna uppenbara lögn

Och sedan är det ju perfekt! Eftersom priset stiger från en redan väldigt hög nivå trots att de inte renoverat något kan vi äntligen konstatera att hantverkarlöner inte ligger bakom Sveriges extremt övervärderade bostäder.
För det kan ju uppenbarligen inte vara både att hantverkarlöner har drivit upp bostadspriserna samtidigt som en bostad ökat massor i pris utan att en hantverkare arbetat på den...

Trodde aldrig jag skulle få se dig komma till insikt, men jag gissar på att du sagt fel och snabbt kommer ljuga ihop någon spännande bortförklaring istället.
Kanske kommer du komma med "det är ju naturligtvis tomten som ökat i pris!" och då blir ju den naturliga följdfrågan vad det är för renovering som man gjort på själva tomten, eftersom du tidigare sagt att det bara är hantverkarlöner som driver upp priserna på bostäder.

Dags att se sig i spegeln och inse att dina lögner inte går ihop sig?
Citera
2026-01-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
När kommer kraschen? Hur mycket beräknar du att bostäderna kommer tappa i värde? Gäller det även attraktiva områden som här i Stockholm?

Värsta fall: MYCKET! När? Är osäker än. Snaaart
Citera
2026-01-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Att utgångspriserna är högre än någonsin medvetet har debunkats flera gånger om, kul att se att du fortsätter sprida denna uppenbara lögn

Och sedan är det ju perfekt! Eftersom priset stiger från en redan väldigt hög nivå trots att de inte renoverat något kan vi äntligen konstatera att hantverkarlöner inte ligger bakom Sveriges extremt övervärderade bostäder.
För det kan ju uppenbarligen inte vara både att hantverkarlöner har drivit upp bostadspriserna samtidigt som en bostad ökat massor i pris utan att en hantverkare arbetat på den...

Trodde aldrig jag skulle få se dig komma till insikt, men jag gissar på att du sagt fel och snabbt kommer ljuga ihop någon spännande bortförklaring istället.
Kanske kommer du komma med "det är ju naturligtvis tomten som ökat i pris!" och då blir ju den naturliga följdfrågan vad det är för renovering som man gjort på själva tomten, eftersom du tidigare sagt att det bara är hantverkarlöner som driver upp priserna på bostäder.

Dags att se sig i spegeln och inse att dina lögner inte går ihop sig?

Självklart har fastighetens värde ökat pga tomtens attraktivitet i det här fallet. Tom du klarar nog av att inse att ett hus som inte förbättrats utan bara slitits i 5 år inte ökar i värde.

Samtidigt i andra mindre attraktiva delar av Sthlm som har haft en sämre utveckling har tomtvärdet gått ned.

Otroligt basic för alla i tråden utom wallincus.
Citera
2026-01-25, 14:27
Medlem
Citat:
Jo tack, jag vet att du ditt lata fanskap storknar om du tvingas läsa mer än två meningar och vägrar kolla upp fakta innan (eller efter, för den saken skull) du uttalar dig. Varför du befinner dig här och läser saker som gör dig upprörd kan man ju då ifrågasätta men du gör vad du vill.
Jag brydde mig inte ett dugg när du sade att du blev irriterad, varför du tror att jag skulle bry mig mer nu när tycker jag är löjlig vet jag inte.
Här är en kort genomgång, vill du inte ha fel så kolla fakta först innan du uttalar dig och vägrar du göra detta så bli inte sur när du får höra vad som faktiskt stämmer. Om du misslyckas med båda dessa saker, ge fan i att posta till mig med ditt eviga gnällande.

Du skriver inget annat än dina extremt dåligt underbyggda och formulerade åsikter. problemet är att du tror att bara för att du tycker något så är det faktum. Sedan att du hackar upp folks inlägg i tusentals bitar som en slaktare på tjack är en annan sak.

Jag skrev i första inlägget att har du problem med att bankerna klassar amortering som boendekostnad i kalkylen så får du ta upp det med dem istället för att kladda ner tråden med din meningslösa åsikt. Trots detta kladdar du ner tråden med din meningslösa åsikt istället för att ifrågasätta bankerna.
Vad exakt är det du inte förstår i den meningen?
Jag är inte intresserad av dina åsikter och tyckanden om vad som är och inte är kostnader och tråden är inte din personliga blogg där du kan skriva av dig vad du tycker om världen och allt i den.
Jag listade banker som tar upp amortering som boendekostnad(vilket är alla stora och mellanstora banker), var så god och ta upp dina synpunkter på detta hos dem.

Hade du haft rätt om det du säger hade det inte stått tvärtemot hos bankerna själva i deras egen kalkyl.

Om du någon gång kommer in på komvux och läser företagsekonomi A så kommer du lära dig lite.

Här finns en liten lista med ekonomiska begrepp från den kursen;

” Amortering - Avbetalning på ett lån. OBS att en amortering är en utbetalning men ingen kostnad”

https://www.kursnavet.se/kurser/fe1202/M01-intro/M01-s08-ordlista.htm
Citera
2026-01-25, 14:36
Medlem
Citat:
Sälj bostaden nu. risken för en kraftig krasch är mycket hög.
Citat:
Värsta fall: MYCKET! När? Är osäker än. Snaaart
Ser ut som någon som återuppstått från dödgrävartiden för 10-15 år sedan.

Men varför vädrar man morgonluft nu när makroekonomernas tillväxt-forecast pekar uppåt?

Eller har det dykt upp någon populär dödgrävar video på YT-university?
Citera
2026-01-25, 14:57
Medlem
Citat:
Självklart har fastighetens värde ökat pga tomtens attraktivitet i det här fallet. Tom du klarar nog av att inse att ett hus som inte förbättrats utan bara slitits i 5 år inte ökar i värde.

Samtidigt i andra mindre attraktiva delar av Sthlm som har haft en sämre utveckling har tomtvärdet gått ned.

Otroligt basic för alla i tråden utom wallincus.
Lol, så gör du exakt som jag sade!
Du är för jävla rolig du

Så med andra ord är det inte hantverkarlöner som ligger bakom våra extremt övervärderade bostäder, eftersom priserna ökar även om man inte renoverar.
Skönt att vi kommit fram till det, åtminstone.

Citat:
Om du någon gång kommer in på komvux och läser företagsekonomi A så kommer du lära dig lite.

Här finns en liten lista med ekonomiska begrepp från den kursen;

” Amortering - Avbetalning på ett lån. OBS att en amortering är en utbetalning men ingen kostnad”

https://www.kursnavet.se/kurser/fe1202/M01-intro/M01-s08-ordlista.htm
Det faktum att kursen heter "Företagsekonomi A" borde ju vara en bra ledtråd kring vad det handlar om men jag antar att sådana enkla saker glider dig förbi
Är privatpersoner företag? Med tanke på din låga begåvning behöver jag nog klargöra att privatpersoner inte är företag.
Företag behöver bokföringsmässig precision, privatpersoner gör det inte och för en privatperson är det ingen direkt skillnad på en utgift och en kostnad.
För privatpersoner är amortering pengar ut ur kassan, eftersom du är rätt klent begåvad så hjälper jag dig gärna leta fram en källa för vad som gäller för privatpersoner:
"När du har din disponibla inkomst börjar du dra av dina fasta utgifter från den. Fasta utgifter är de avgifter som är samma varje månad och som det inte är lika lätt att påverka. Exempel på detta är hyra eller amortering, driftkostnader så som el, tv och bredband, försäkringar och matkostnader."

Så amortering är ingen kostnad för företag, men eftersom privatpersoner inte är företag så gäller inte regler för företag för privatpersoner.
Att du inte förstår att det är skillnad på företag och privatperson och sedan anklagar andra för att vara dumma är väldigt underhållande

Anmärkningsvärt att ni inte applicerar reglerna kring avskrivning på samma sätt, det skulle innebära att man påför en förbrukning av sitt hus på ett par procent per år. Detta skulle ju dock innebära att bostaden minskar, och vi alla vet vilken extrem panik folk härinne känner inför blotta tanken på det.

Kan du och ekbo hålla käft om detta nu?
Ni får gärna tycka fel och blanda ihop termer men ni behöver inte demonstrera er okunskap för andra, ingen bryr sig.
Citera
2026-01-25, 15:44
Medlem
Citat:
Lol, så gör du exakt som jag sade!
Du är för jävla rolig du

Så med andra ord är det inte hantverkarlöner som ligger bakom våra extremt övervärderade bostäder, eftersom priserna ökar även om man inte renoverar.
Skönt att vi kommit fram till det, åtminstone.

Det faktum att kursen heter "Företagsekonomi A" borde ju vara en bra ledtråd kring vad det handlar om men jag antar att sådana enkla saker glider dig förbi
Är privatpersoner företag? Med tanke på din låga begåvning behöver jag nog klargöra att privatpersoner inte är företag.
Företag behöver bokföringsmässig precision, privatpersoner gör det inte och för en privatperson är det ingen direkt skillnad på en utgift och en kostnad.
För privatpersoner är amortering pengar ut ur kassan, eftersom du är rätt klent begåvad så hjälper jag dig gärna leta fram en källa för vad som gäller för privatpersoner:
"När du har din disponibla inkomst börjar du dra av dina fasta utgifter från den. Fasta utgifter är de avgifter som är samma varje månad och som det inte är lika lätt att påverka. Exempel på detta är hyra eller amortering, driftkostnader så som el, tv och bredband, försäkringar och matkostnader."

Så amortering är ingen kostnad för företag, men eftersom privatpersoner inte är företag så gäller inte regler för företag för privatpersoner.
Att du inte förstår att det är skillnad på företag och privatperson och sedan anklagar andra för att vara dumma är väldigt underhållande

Anmärkningsvärt att ni inte applicerar reglerna kring avskrivning på samma sätt, det skulle innebära att man påför en förbrukning av sitt hus på ett par procent per år. Detta skulle ju dock innebära att bostaden minskar, och vi alla vet vilken extrem panik folk härinne känner inför blotta tanken på det.

Ni får gärna tycka fel och blanda ihop termer men ni behöver inte demonstrera er okunskap för andra, ingen bryr sig.
Du gör bort dig ännu mer än vanligt nu. Du kommer aldrig kunna hitta en länk som uttryckligen säger att amortering=kostnad.

Statliga sbab förklarar (men ytterst osannolikt att du kan ta till dig denna information)

” Amortering är en form av sparande. När du amorterar sänker du din belåningsgrad. Genom att kontinuerligt minska din belåning, blir du mindre utsatt om räntorna skulle stiga eller om du skulle få mindre i inkomst.”

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/amortering.html

Självklart hade husen i fråga ökat markant mer om de hade renoverats.

Ingen har sagt att renoverings/nybyggnadskostnader enkom ökar priset på en fastighet. Värdet på marken är självklart också bidragande.

Att du fortsätter tjafsa om dessa extremt elementära saker är sanslöst.
Senast redigerad av flanders 2026-01-25 kl. 15:49.
Citera
2026-01-25, 15:51
Medlem
Citat:
Du gör bort dig ännu mer än vanligt nu. Du kommer aldrig kunna hitta en länk som uttryckligen säger att amortering=kostnad. Att du fortsätter tjafsa om detta extremt elementära är sanslöst
Oh yeah?

Här framgår det extremt tydligt:
"Vad ingår i boendekostnaderna?"
Uppgifterna som presenteras i de tre första avsnitten på sidan kommer från Statistiska centralbyråns (SCB) undersökning Hushållens boendeutgifter...
Boendeutgiften inkluderar:
Hyresrätt: summan av hyran och egna utgifter för underhåll och reparation.
Bostadsrätt: summan av avgift till bostadsrättsförening, ränteutgift, amortering, samt egna utgifter för underhåll och reparation.
Äganderätt (småhus): summan av ränteutgift, amortering, driftsutgift, samt utgift för underhåll och reparation.

Jag kommer aldrig hitta en länk, påstår du och det tog mindre än 5 minuters sökande att hitta att enligt SCB så framgår det extremt tydligt att de inkluderar amortering i boendekostnader.

Kan du vänligen hålla din stora käft stängd nu?
Du har fel och ljuger som vanligt om allt du kommer släpandes med, ingen med någon form av kritiskt tänkande tror vad du säger.
Citera
2026-01-25, 15:52
Medlem
Citat:

Så här säger banken att amortering inte är en kostnad.
Noterade du det?

Antagligen inte.

Dock är det så att banken har fel här. Amortering är ingen vare sig kostnad eller utgift. Det är en betalning.

Amortering är bara en omdisposition av nettotillgångarna. Och således kan det omöjligt vara vare sig en kostnad eller utgift.

Citat:
men eftersom privatpersoner inte är företag så gäller inte regler för företag för privatpersoner.
Ord har dock samma betydelse oavsett.

Dina desperata försök att smita undan verkligheten blir mer och mer bisarra.

Citat:
Om du börjar hävda att för ett företag så heter fönster ytterdörr och vv. Då kommer också folk att mena att du har några tunga förståndshandikapp.

Citat:
Om du hade haft något som påminner om läsförståelse och ett minne som sträcker sig betydligt längre än en halv mening så hade du kommit ihåg att jag tvärtom påtalat och även gett exempel på hur byggnader tappar i pris när de bara får det nödvändigaste underhållet.

Men nu har du ju inte det.

Citat:
Svammelmakare tycker alltid att sanningssägare skall hålla käften.
Citera
2026-01-25, 16:00
Medlem
Citat:
Så här säger banken att amortering inte är en kostnad.
Noterade du det?

Antagligen inte.

Noterade du att alla banker och SCB klassar amortering som en boendekostnad?
Antagligen inte, eftersom du är helt inkompetent och har läsförståelse som en sten.

Varför hör du inte av dig till alla banker och SCB för att förklara att de har fel?
De vill säkert höra från en så...kunnig person som du lol

Citat:

Svammelmakare tycker alltid att sanningssägare skall hålla käften.
För att du spammar tråden med off-topic skitsnack, idiot.
Skapa en egen tråd om du vill diskutera dina irrelevant skitåsikter
Senast redigerad av Wallincus 2026-01-25 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in