2022-07-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Återigen så är det det här med sannolikhet.
Bara för att något inte är konstaterat eller bevisat betyder det inte 0% sannolikhet.

Att få en helt komplett kedja är omöjligt och det kommer aldrig gå att säga 100% om bulvanen är skyldig eller ej. Det är det mig veterligen heller aldrig någon som har påstått.

Däremot så har vi en hel massa länkar där vissa hänger ihop samtidigt som det finns gott om luckor. Det vi kan försöka göra är att gissa oss till vilka länkar som skulle kunna passar i luckorna. Följer vi sedan den ihoplappade kedjan så kanske, kanske den kan leda oss fram till var Sjögren finns.

Var skrev jag att han inte kunde ligga i Etelhem? Det som är intressant där är väl att någon påstått sig sett bulvanen där i samma veva som bulvanens alibi sviktar betänkligt. Nu har dessutom en hund känt lukten av mänskligt skelett på platsen. Det tycker jag ändå är att beteckna som stekhett. Betyder det att det måste vara så? Nej det gör det inte. Men det är nog den största chansen just nu att detta skulle kunna lösas.
Men har en person med skadade revben släpat en avliden 100+ kg gubbe i ett hus och packat ner den i en liten Saab utan att lämna spår.
Det känns så långsökt men ändå kommer teorin upp på nytt hela tiden.
Förgiftning är bara en teori men det finns inget som styrker det.
Hur kan det då vara en trovärdig teori.
Det finns vissa här som lyft upp teorier som jag kan köpa för det finns en möjlighet att det kunnat ske med den vetskap vi har. Denna är enligt mig helt utesluten men återkommer.
Men du får ju så klart ha vilken uppfattning du vill och du tror på detta scenario där han kör ut till Ethelhem med sina knäckta revben och dumpat kroppen på tippen ensam och kroppen kommer dyka upp i augusti.
Vi väntar och ser om du har rätt eller fel.
Citera
2022-07-22, 18:07
Medlem
Tlarsson365 Din idé om att leja in utifrån kan vara mycket möjlig.
Fast många inblandade kan sällan hålla tätt.

Wisbypils Gillar din teori om att mörda ute bakom ladan eller uppe på myren.
Få mad Sven ut bakom ladan kan inte vara svårt.
Slänga säck med lik på tippen dagtid kan ju funka med lite tur.

Att planera en sen fisketur går bort iallafall. Man skulle kunna tänka sig sådant senare också men då blir Sven hemma i livet och hinner läsa tidningen på eftermiddagen nån kan hinna ringa Sven och undra massa saker också vilket också sker men då är han redan försvunnen..

Nån gradvis förgiftning under flera dagar verkar inte skett heller. Sven jobbar för fullt med att plöja med sin traktor och passa kvarn och besöka folk och affärer. Pigg och kry och glad och även skrattar ..

Kvar finns också möjlighet att Sven gått hem till direktören själv också stor stark och orädd häver han markköpen med de papper han har.
Märkligt bara att ingen sett honom gå.
Förkrossad och bedragen sitter direktören vid skrivbordet och när Sven går kommer impulsen döda ..
När väl detta är gjort får BL reda upp situationen och är inte sen att utnyttja läget och kräva betalt. Då kan de bli köttkvarnen. Köttkvarn tror jag bara på om Direktören är inblandad
Citera
2022-07-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Tlarsson365 Din idé om att leja in utifrån kan vara mycket möjlig.
Fast många inblandade kan sällan hålla tätt.

Wisbypils Gillar din teori om att mörda ute bakom ladan eller uppe på myren.
Få mad Sven ut bakom ladan kan inte vara svårt.
Slänga säck med lik på tippen dagtid kan ju funka med lite tur.

Att planera en sen fisketur går bort iallafall. Man skulle kunna tänka sig sådant senare också men då blir Sven hemma i livet och hinner läsa tidningen på eftermiddagen nån kan hinna ringa Sven och undra massa saker också vilket också sker men då är han redan försvunnen..

Nån gradvis förgiftning under flera dagar verkar inte skett heller. Sven jobbar för fullt med att plöja med sin traktor och passa kvarn och besöka folk och affärer. Pigg och kry och glad och även skrattar ..

Kvar finns också möjlighet att Sven gått hem till direktören själv också stor stark och orädd häver han markköpen med de papper han har.
Märkligt bara att ingen sett honom gå.
Förkrossad och bedragen sitter direktören vid skrivbordet och när Sven går kommer impulsen döda ..
När väl detta är gjort får BL reda upp situationen och är inte sen att utnyttja läget och kräva betalt. Då kan de bli köttkvarnen. Köttkvarn tror jag bara på om Direktören är inblandad
Nu radar du upp en del teorier som är tänkbara och det köper jag alla dagar i veckan.
Förgiftningen kan vi väl begrava en gång för alla.
Det irriterar mig att man lyfter upp den typen av påståenden därför det är knappast troligt.
När det gäller fler inblandade är min poäng och hela tiden varit att man har knappt undersökt/förhört någon annan.
Så för deras del har det inte varit något problem eftersom bulvanen har skött det mot betalning.
Är man ingen mördare och det kan gälla både bulvanen och direktören så att kontakta någon yrkesmördare från fastlandet som gör jobbet snyggt och effektivt mot att dom får sina marker som är värt en del pengar så är jag inte främmande för det och känner dom dessutom dessa så är det lika troligt som något annat vi gissar på.
Sen det där om man sett honom eller inte är inget vi kan haka upp oss på.
Hur många personer har vi inte missat bara idag.
Någon har sett bulvanen I Ethelhem men han kan ha haft 100 orsaker att åka just där utan att vara mördare och ingen har sett SS hos Direktören eller Direktören hos SS men det utesluter ju inte det.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-07-22 kl. 19:09.
Citera
2022-07-22, 19:24
Medlem
När man summerar lite av vad många av er säger så är det någon som inte tror att han blivit dumpad I havet med båten och andra tror inte att han är dumpad på tippen.
Om man nu inte hittar SS på tippen så undrar jag om ni fortfarande tror att han är dumpad där bara det att man inte hittade honom trots hundens hjälp.
Eller ändrar ni teori då och accepterar resultatet.
För skulle man hitta SS mot förmodan så finns han mest troligt på en plats.
Det innebär hur övertygade ni än har varit så är det några som haft totalt fel i sina teorier .
Hur resonerar ni kring detta.
Citera
2022-07-22, 19:31
Medlem
Oavsett om det är bulvanen, direktörn eller någon lakej som kört SS till tippen (eller någon annanstans för den delen) är väl strunt samma. Det viktigaste måtte väl ändå vara att hitta honom och få någon form av avslut på detta? Väldigt fokus på gärningsman och väldigt lite på offret i fråga tycker jag. Någon gärningsman kommer ändå aldrig att fällas.

Stor eloge till grävteamet och jag hoppas innerligt att gubben får vila i frid någon gång.
Citera
2022-07-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ja det är en svår nöt det här om han lämnade död eller levande.

Det som talar för att han lämnade levande är väl att man tycker det borde lämnats spår när man försöker tråckla ut en kropp på 110 kg ur ett dammigt och skräpigt hem där minsta rörelse avsätter spår.

Det som talar för att han skulle lämnat som död är väl den misstänkta förgiftningen. Om han blivit förgiftad i huset och kastat upp i huset så borde det mest sannolika vara att han även dött i huset. Men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så.

Som jag ser det finns det väl egentligen två huvudscenarion om man sätter BL i rollen som huvudsaklig gärningsman.

1. BL besöker Sjögren på eftermiddagen den 5 oktober och dom sitter i finrummet och dricker mjölk respektive öl. På något vis får Sven i sig något giftigt ämne, går upp och lägger sig, kräks och dör sedan antingen av giftet eller så blir han strypt eller liknande som inte ger några blodstänk i omgivningen. BL städar undan en del inkriminerande papper och plockar med sig lite kläder för att det skall verka som att Sven åkt bort. Han lämnar sedan platsen för att kunna hämta sambon som vanligt.
Sent på kvällen ursäktar han sig med att han skall ut och laga ett stängsel. Åker tillbaka till Svens hus och lyckas på något sätt få ut kroppen utan att lämna några släpspår, lastar den i bilen, låser och släcker huset. Därefter dumpar han kroppen samma natt eller nästföljande dag.

2. BL besöker Sjögren på eftermiddagen den 5 oktober och dom sitter i finrummet och dricker mjölk respektive öl. Antingen får Sven i sig ett giftigt ämne och kräks på TVn, eller så gör han inte det. I vilket fall blir Sven inte kvar i huset utan antingen så får han ”hjälp” att ta sig till bilen under förevändning att dom skall ta sig till sjukhus, eller så har förgiftningen skett någon annan gång och Sven lämnar huset tillsammans med BL för att göra något. Kanske titta till säckarna med spannmål som låg ute på myren som Sven behövde få hjälp att leverera till Visby? Kanske gå upp på berget för att titta på platsen där bulvanen hade planer på att anlägga en väg? I detta scenario förlorar Sven livet utanför huset. Antingen på någon undanskymd plats eller kanske bakom sin egen lada. I vilket fall göms kroppen tillfälligt undan. Bulvanen återvänder sen på natten för att röja undan bevis och ”fixa” i huset, släcka och låsa. Han lastar även kroppen i bilen, antagligen inslagen i jutesäckar eller liknande. Han lämnar platsen vid 03-tiden och gör sig därefter av med kroppen omedelbart genom att exempelvis sänka den i havet. Eller så låter han den ligga kvar i bakluckan över natten och dumpar den under den följande dagen medans hans sambo är på jobbet. Kanske då genom att köra ut till tippen i etelhem där han blir observerad.

jag tror på det här med sädsäckarna på myren, sven blev av daga där på myren och packeterad i tre sädesäckar som sedan sågs dumpas på tippen, ingen skulle komma på tanken att på tippen se vad dessa säckar innehöll å blev efter nån dag övertäckta vilket var brukligt, därav markerade hunden på tre platser ska bli väldigt intressant om det även hittas fragment av jutesäckar....
Citera
2022-07-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
jag tror på det här med sädsäckarna på myren, sven blev av daga där på myren och packeterad i tre sädesäckar som sedan sågs dumpas på tippen, ingen skulle komma på tanken att på tippen se vad dessa säckar innehöll å blev efter nån dag övertäckta vilket var brukligt, därav markerade hunden på tre platser ska bli väldigt intressant om det även hittas fragment av jutesäckar....
Säcken är ointressant . Om dessa användes vid tiden förr SS försvinnande är det troligt att det finns massor av dessa på tippen.
Annars säger ni att säcken är beviset på att han är dumpad även om kroppen inte hittas och det orkar jag inte med.
Kroppen eller rester av kroppen är det som gäller annars gick man bet.
Citera
2022-07-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parmageddon
Oavsett om det är bulvanen, direktörn eller någon lakej som kört SS till tippen (eller någon annanstans för den delen) är väl strunt samma. Det viktigaste måtte väl ändå vara att hitta honom och få någon form av avslut på detta? Väldigt fokus på gärningsman och väldigt lite på offret i fråga tycker jag. Någon gärningsman kommer ändå aldrig att fällas.

Stor eloge till grävteamet och jag hoppas innerligt att gubben får vila i frid någon gång.
Bygga en pod på offret säljer väl inte.
Man måste ha en syndabock.
Det är därför men jag håller med dig.
Vill man hitta kroppen eller göra en podd.
Jag menar att om man vill hitta kroppen gör man det genom dom personer med starka motiv men som aldrig har blivit undersökta.
Det är min personliga åsikt.
Citera
2022-07-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Nu radar du upp en del teorier som är tänkbara och det köper jag alla dagar i veckan.
Det irriterar mig att man lyfter upp den typen av påståenden därför det är knappast troligt.
När det gäller fler inblandade är min poäng och hela tiden varit att man har knappt undersökt/förhört någon annan.
Så för deras del har det inte varit något problem eftersom bulvanen har skött det mot betalning.
Är man ingen mördare och det kan gälla både bulvanen och direktören så att kontakta någon yrkesmördare från fastlandet som gör jobbet snyggt och effektivt mot att dom får sina marker som är värt en del pengar så är jag inte främmande för det och känner dom dessutom dessa så är det lika troligt som något annat vi gissar på.
Sen det där om man sett honom eller inte är inget vi kan haka upp oss på.
Hur många personer har vi inte missat bara idag.
Någon har sett bulvanen I Ethelhem men han kan ha haft 100 orsaker att åka just där utan att vara mördare och ingen har sett SS hos Direktören eller Direktören hos SS men det utesluter ju inte det.

Det där vittnesmålet om att man sett en röd sjaskig SAAB med nån som liknar BL åka iväg med sladdande bakvagn har jag dissat hela tiden. Till att börja med sladdar inte saabar med bakvagnen i första taget då de är framhjulsdrivna och han som påstår detta har jag för mig det sas i podden var en storskojare som ljög flitigt.
Om liket ändå hittas där håller det inte i en rättegång att fälla BL på detta vaga vittnesmål då han som du säger kan ha flera andra anledningar att röra sig där.
Citera
2022-07-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Det där vittnesmålet om att man sett en röd sjaskig SAAB med nån som liknar BL åka iväg med sladdande bakvagn har jag dissat hela tiden. Till att börja med sladdar inte saabar med bakvagnen i första taget då de är framhjulsdrivna och han som påstår detta har jag för mig det sas i podden var en storskojare som ljög flitigt.
Om liket ändå hittas där håller det inte i en rättegång att fälla BL på detta vaga vittnesmål då han som du säger kan ha flera andra anledningar att röra sig där.
Det är med delvis dessa vittnesmål man jagar bulvanen som sen ska leda till SS.
Det är väl bra att någon försöker men det är inte bra att dom är så enkelspårig och tar vittnen som en sanning fast det är långt därifrån.
Men få vill inte kännas vid detta tyvärr .
Bulvanen var inte alltid pålitlig och detsamma gäller vittnen.
Citera
2022-07-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365

Det kan vi verkligen inte. Om en person som med mycket stor sannolikhet har utsatts för ett brott, kort innan försvinnandet även har spytt ned sin egen TV så är chansen att dom här två olika händelserna inte har ett samband minimal.

Nu vet inte jag hur du lever men jag har då själv aldrig kräkts på någon TV och jag känner heller ingen som har gjort det. Förstår du inte själv hur statiskt otroligt det är att man både helt slumpmässigt skulle råka kräkas ned sin TV och sen dessutom försvinna i ungefär samma veva?

Sen kan jag gå med på att det inte nödvändigtvis behöver vara så att förgiftningen skett vid just det tillfälle som Sven försvann. Det kan ju vara så att han utsatts för ett tidigare misslyckat mordförsök till exempel. Eller att bulvanen behövt få Sven tillfälligt ur spel i samband med att något dokument skulle undertecknas eller något i den stilen.

Men något samband finns det nästan säkert. Jag skulle nog gå så långt som att säga att vi kan utgå ifrån att någon typ av förgiftning har förekommit tills att motsatsen är bevisad. Det finns liksom ingen annan rimlig anledning till att man kräks ned sin TV.
Citera
2022-07-23, 08:59
Medlem
Citat:
Det kan vi verkligen inte. Om en person som med mycket stor sannolikhet har utsatts för ett brott, kort innan försvinnandet även har spytt ned sin egen TV så är chansen att dom här två olika händelserna inte har ett samband minimal.

Nu vet inte jag hur du lever men jag har då själv aldrig kräkts på någon TV och jag känner heller ingen som har gjort det. Förstår du inte själv hur statiskt otroligt det är att man både helt slumpmässigt skulle råka kräkas ned sin TV och sen dessutom försvinna i ungefär samma veva?

Sen kan jag gå med på att det inte nödvändigtvis behöver vara så att förgiftningen skett vid just det tillfälle som Sven försvann. Det kan ju vara så att han utsatts för ett tidigare misslyckat mordförsök till exempel. Eller att bulvanen behövt få Sven tillfälligt ur spel i samband med att något dokument skulle undertecknas eller något i den stilen.

Men något samband finns det nästan säkert. Jag skulle nog gå så långt som att säga att vi kan utgå ifrån att någon typ av förgiftning har förekommit tills att motsatsen är bevisad. Det finns liksom ingen annan rimlig anledning till att man kräks ned sin TV.
Man behöver inte bevisa motsatsen att han inte blev förgiftad och polisen försökte sätta dit eller undersöka det alternativet men misslyckades.
Så varför fastna i något som redan är undersökt utan resultat.
Jag har påtalat många gånger och gör det igen.
Gå inte hack i häl på det polisen redan har gjort . Undersök alternativa gärningsmän så kanske ni inte står och stampar på ruta ett.
Jag vet att ni hoppas på Ethelhem men det är sista chansen och det är samma där.
Ni måste bevisa med kroppsdelar att SS finns där och inte tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in