Citat:
Ursprungligen postat av
runx
Jag är övertygad om att en majoritet är av uppfattningen att ”ignorera användare” borde innebära att användarens inlägg ignoreras, inte bara PM.
Jag är också övertygad om att en majoritet anser att möjligheten att ignorera inlägg från specifika användare skulle göra Flashback till ett mer uppskattat forum.
Yttrandefrihet är inte alltid uppskattat.
Vi ser ett värde av att du som medlem konfronteras med åsikter som du ogillar.
De plattformar som hjälper användarna att undvika åsikter och personer de ogillar är samma plattformar som ofta anklagas för att skapa filterbubblor och polarisering.
När det gäller trollfabriker och användare som motarbetar debatten, så är inte lösningen "ignorera" utan den är att "rapportera". Dessa användare bör istället stängas av, förutsatt att de motarbetar debatten, och inte enbart har åsikter som man själv ogillar.
Givetvis kan det finnas enskilda användare som man upplever inte tillför något av värde, och där man skulle uppskatta att slippa behöva hoppa över användarens inlägg. Problemet är att en sådan funktion skulle "missbrukas", då många med tiden börjar blockera sådant de ogillar. Vilket mer långsiktigt gör att användarna får en mer begränsad debatt, utan att själva förstå detta. Jag är övertygad om att vissa skulle se detta som en förbättring, men jag är som du förstår av motsatt åsikt.
Jag tycker personligen att det är betydligt roligare att umgås med personer som tycker helt annorlunda än mig själv. Som kan utmana mina egna ståndpunkter. Att möta kritik. Utifrån denna uppfattning, så anser jag därför att Flashbacks modell är bättre än den som idag erbjuds av kinesisk och amerikansk Big Tech. Även om den är populärare, och majoriteten föredrar denna struktur, så anser jag det vara viktigare att erbjuda en - enligt mig - bra plattform, istället för att sträva efter att vara populär. Förhoppningsvis så blir vi populära ifall vi är bra. Men kvalitet är alltid viktigare än uppskattning.
admin