Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-28, 13:32
  #1
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Vi har idag gjort lite förändringar i hur funktionen för att ignorera användare fungerar.

Det går inte längre att ignorera inlägg som en användare har gjort publikt, och det alternativet är borttaget från användarmenyn i forumet. Om man har lagt till en användare i sin Ignoreralista (som hittas under Kontrollpanelen) så döljer denna numera endast kontakter som sker via PM.

Om man önskar ignorera någons PM så kan man antingen göra detta genom att gå in och lägga till denne på Ignoreralistan, alternativt klicka på användarmenyn i det aktuella PM:et.

admin4
Citera
2015-05-28, 13:41
  #2
Moderator
tobess avatar
Vad är bakgrunden till denna förändring? Nu har jag själv aldrig känt att jag behövt lägga någon på ignore, men det finns onekligen vissa delforum där vissa användare formligen massproducerar inlägg som endast renderar i massiva OT-spår i diskussionerna.

Är det inte bättre att man i så fall kan ignorera dessa istället för att leda till att behöva vada igenom en massa smörja då folk inte kan hålla sig från att reagera på deras (i de flesta fall) trollande?
Citera
2015-05-28, 13:55
  #3
Medlem
Uplands avatar
Detta var en dålig förändring. Det sparde så mycket utrymme och tid att slippa skumma igenom alla dåliga användares inlägg för att fokusera på dem med värde.
Citera
2015-05-28, 14:01
  #4
Medlem
fitz-humes avatar
Håller med föregående talare. Mycket dålig förändring detta. Det finns hundratals proryska debattörer som förgiftar diverse forum med sin Putin-propaganda. Ignore-funktionen gör att man enkelt kan identifiera dessa. Snälla - återinför ignore-funktionen!
Citera
2015-05-28, 14:10
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Tanken är att off topic inlägg ska raderas.
I övrigt anser jag att det är väldigt diskussionshämmande att kunna stänga av valda delar av diskussionen.
Citera
2015-05-28, 14:16
  #6
Medlem
kinesarsles avatar
Kasst.

Själv använder jag funktionen en del. Jag läser oftast inläggen från de jag ignorerar, men det blir en påminnelse för mig själv att jag av någon anledning bör fundera på om det är värt att svara.
Citera
2015-05-28, 14:43
  #7
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tanken är att off topic inlägg ska raderas.
I övrigt anser jag att det är väldigt diskussionshämmande att kunna stänga av valda delar av diskussionen.

Givetvis är det tanken, men det vet både du och jag att det inte fungerar i praktiken då forumet realtidsmodereras. Populära ämnen kan få hundratals inlägg före en moderator ens hunnit läsa igenom tråden.

Motförslag till detta: Gör en ignore "light". Eller rättare sagt en funktion där man själv kan premiera och "ignorera" andra användare. Förslagsvis skulle de användares inlägg som man gillar synas i en lite ljusare färg än andra inlägg, och användare som man tycker skriver ren och skär dynga synas i en lite mörkare nyans som gör att man lätt kan se vilka inlägg man kan scrolla förbi.

På så sätt skulle inget gömmas bort, men alla kunde lätt se vilka inlägg som troligtvis (enligt eget tycke) är mer och mindre viktiga.
Citera
2015-05-28, 14:45
  #8
Medlem
Både bu och bä. Diskussionen ska inte hämmas och alla åsikter ska komma till tals, men en ignorerafunktion för användares inlägg var ändå bra. Vissa troll eller posthoror som spyr ut inlägg om en mening i varenda förbannade tråd var sköna att slippa.
Citera
2015-05-28, 14:47
  #9
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tanken är att off topic inlägg ska raderas.
I övrigt anser jag att det är väldigt diskussionshämmande att kunna stänga av
valda delar av diskussionen.

Så alla de som man ignorerar är endast sådana som endast postar Ot-inlägg?
Långt ifrån skulle jag vilja påstå. Det finns gott om användare som man vill
kunna ignorera utan att de för den skäl skriver OT-inlägg.

Finns ingen mening med att admin ska avgöra om man vill ignorera någon
eller ej utan det borde vara upp till var och en.

Dessutom så hinner ju av förklarliga skäl inte moderatorerna alltid med att rensa
allt OT i synnerhet inte trådar som växer snabbt.

Många gånger så upplever jag dessutom att det många gånger är samma
användare som gör sig skyldiga till t.ex. 0.03.

Utan ignorefuntkionen så blir många trådar helt oläsbara pga. av all trollinlägg
och då blir forumet betydligt sämre funktionsmässigt.
Citera
2015-05-28, 15:54
  #10
Moderator
Neksnors avatar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/al...-i-mediebubbla

Vid ca 3.20 i länken pratas det om polarisering som gått så långt att det inte handlar om att man inte tycker om en annan persons åsikt, man vet inte ens vad personen har för åsikt. I förlängningen kan det leda till en skev världsbild. Vill man ha en skev världsbild så får man scrolla snabbt.
Citera
2015-05-28, 16:11
  #11
Administrator
admin5s avatar
Det är ett diskussionsforum, då får man leva med att det alltid kommer finnas inlägg man upprörs av. Inlägg som bryter mot reglerna tas ju bort.

Trådar kan dessutom få slagsida när ett gäng väljer att ignorera vissa, diskussionerna blir otroligt märkliga när vissa belägg inte bemöts alls för att sedan bemötas när någon annan skriver exakt samma sak.

Kanske ökar även rapporterandet nu när alla ser samtliga inlägg.

Så jag tror den här förändringen kommer att föra någonting gott med sig.


admin5
Citera
2015-05-28, 16:12
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Vi har idag gjort lite förändringar i hur funktionen för att ignorera användare fungerar.

Det går inte längre att ignorera inlägg som en användare har gjort publikt

Personligen har jag aldrig använt ignore och kan inte riktigt se nyttan med funktionen. Om någons ignorelista är så omfattande som görs gällande så bör kan kanske ompröva innehållet i sitt eget postande.

Onödiga funktioner som försvinner gillar vi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback