Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-21, 06:36
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Hej,

jag ska laga en korvgryta i dag. Men köpte matlagningsgrädde när receptet sade vispgrädde. Jag har dåligt med pengar nu några dagar, så vad tror ni, kan jag använda matlagningsgrädden utan att förstöra rätten?

Ja det går bra! Kanske får du reda grytan med lite maizena utrört i kallt vatten om den blir för tunn bara.
Citera
2022-07-21, 08:44
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja det går bra! Kanske får du reda grytan med lite maizena utrört i kallt vatten om den blir för tunn bara.

Okej. Tack.

Då får jag se om jag kan gräva fram lite maizena, eller låna av grannen.
Citera
2022-07-21, 09:04
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Okej. Tack.

Då får jag se om jag kan gräva fram lite maizena, eller låna av grannen.
Nästa gång, så köp en förpackning maizena snabbredning. Väldigt praktiskt att bara hälla i såser som behöver tjockas till. Med vanlig maizena så måste man ju först blanda med vatten, men med snabbredning är det bara att hälla i
Citera
2022-07-21, 14:47
Medlem
Måste man tillaga frusna bär som man köper i affären eller kan jag röra ned dom direkt i kvargen?

Jag önskar fortfarande att det fanns något bra enkelt gott recept på något jag kan göra med frusen broccoli. Blir så tråkig att bara ånga den.
Citera
2022-07-21, 15:56
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Måste man tillaga frusna bär som man köper i affären eller kan jag röra ned dom direkt i kvargen?

Jag önskar fortfarande att det fanns något bra enkelt gott recept på något jag kan göra med frusen broccoli. Blir så tråkig att bara ånga den.
Du kan, antingen efter att ha ångat den eller efter att bara låtit den tina om det är för tradigt med mer arbete, woka den. Skär den längs med i halvor eller kvartar. Smällhett i pannan (om den är rostfritt stål eller gjutjärn -- om den är non-stick tål den inte att ha det så hett), en gnutta olja och tillaga snabbt. Broccolin ska röra sig i pannan hela tiden.
Citera
2022-07-21, 16:30
Bannlyst
Citat:

Om dom frusna hallonen är importerade bör du koka dom i nån minut.
Citera
2022-07-21, 17:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Om det inte är svenska bär så ska dom hettas upp till 70c då det förekommer att utländska bär & grönsaker är smittade med saker som tex salmonella.
Senast redigerad av Sereena 2022-07-21 kl. 17:55.
Citera
2022-07-21, 17:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagier
Om dom frusna hallonen är importerade bör du koka dom i nån minut.

Inte bara frusna hallon, utan alla importerade bär/grönsaker bör hettas up till minst 70c.
Citera
2022-07-21, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Inte bara frusna hallon, utan alla importerade bär/grönsaker bör hettas up till minst 70c.

Det är faktiskt bäst att safea med alla bär.
Helt rätt.
Citera
2022-08-11, 10:57
Medlem
Korkad fråga..

Garant's falukorv ( https://www.willys.se/produkt/Falukorv-101190071_ST )

INGREDIENSER Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatismjöl, kryddor (vitpeppar, lökpulver, ingefära, muskotblomma), salt, antioxidationsmedel (askorbinsyra), konserveringsmedel (E250), rökarom. Kokt och rökt. Köttursprung: Sverige. Ursprung fett och potatis: Sverige. Kötthalt: 58%. Fetthalt: 23%. Fri från gluten och mjölk. Förpackat i en skyddande atmosfär.

Betyder det att köttmängden i korven uppgår till 58% och grisfettet uppgår till 23%? = 81% av korven består av djurdelar

Eller är fetthalten på de 58% köttet 23%?

Känns först som att det borde vara det senare alternativet men samtidigt skriver dom ju ut köttet och fettet för sig i ingredienslistan?

Oavsett vilken av dom det är så blir det ändå rätt rejält med annan skit i korven, mestadels potatismjöl och vatten antar jag då för kryddorna lär ju inte vara någon stor procent
Citera
2022-08-11, 22:14
Medlem
Citat:

Efter att ha sett https://www.youtube.com/watch?v=2KR44a_5v_A (Ramsay's broccolisoppa) testade jag på fryst broccoli samt brieost och finner det tilltalande.

-Kokar upp vatten.
-Slänger ned frusen broccoli
-När det börjar koka igen heller jag det i en blender
-Heller ut vatten så så vattennivån stiger till 2/3 av broccolin (spara vatten ifall du skulle ha för lite i)
-Kryddar, salt och peppar räcker men man kan experimentera
-Kör blendern, har du för lite vatten pumpar du typ bara luft så häll i mer vatten.
-När den är tillräckligt krämig heller du i det i en skål med någon god ost, själv föredrar jag brie som jag skär i små bitar eller bara river av små bitar.
-Har du för mycket brieost kommer det, speciellt om det kommer direkt från kylen, kommer det inte smälta ordentligt, såvida du inte vill ha relativt hårda bitar.
-Kör man stavmixer tar det mycket längre tid, soppan hinner tappa värme vilket också det leder till
att osten inte smälter ordentligt.

Även om jag tycker att den är god i sin enkelhet lägger jag ibland till ingridienser som diverse torkade kryddor, färska kryddgrönsaker som persilja och ibland ändrar jag basen genom att också ha i sötpotatis eller morot (sötpotatis och morot bör dock få koka själv en stund innan)
Citera
2022-08-12, 22:16
Medlem
snikvards avatar
Jag har ett par kilo färskpotatis kvar i kylen ifrån midsommar. Det är sådan otvättad och jag har förvarat den längst ner i kylen i en sån papp-påse som numera är standard vid frukt- och gröntavdelningen. Minns att jag var full för nån månad sen och luktade i påsen och konstaterade att det luktade jord och tog upp några, borstade av med en ren diskborste, kokade och skalade och det var inget problem med smak eller konstisens då. Var som sagt lite avdomnad i omdöme så mitt vittnesmål kan lämnas med tvekan.

Nu har det som sagt förflutit en tid och jag är lite misstänksam på om det går att äta. Hade det varit "vanlig" fast vinterpotatis hade jag inte varit oroad, men jag vet inte om färskpotatis har samma egenskaper vid förvaring. Vad säger Flashbacks experter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in