Citat:
Ursprungligen postat av
Godnattrunkaren
Måste man tillaga frusna bär som man köper i affären eller kan jag röra ned dom direkt i kvargen?
Jag önskar fortfarande att det fanns något bra enkelt gott recept på något jag kan göra med frusen broccoli. Blir så tråkig att bara ånga den.
Efter att ha sett
https://www.youtube.com/watch?v=2KR44a_5v_A (Ramsay's broccolisoppa) testade jag på fryst broccoli samt brieost och finner det tilltalande.
-Kokar upp vatten.
-Slänger ned frusen broccoli
-När det börjar koka igen heller jag det i en blender
-Heller ut vatten så så vattennivån stiger till 2/3 av broccolin (spara vatten ifall du skulle ha för lite i)
-Kryddar, salt och peppar räcker men man kan experimentera
-Kör blendern, har du för lite vatten pumpar du typ bara luft så häll i mer vatten.
-När den är tillräckligt krämig heller du i det i en skål med någon god ost, själv föredrar jag brie som jag skär i små bitar eller bara river av små bitar.
-Har du för mycket brieost kommer det, speciellt om det kommer direkt från kylen, kommer det inte smälta ordentligt, såvida du inte vill ha relativt hårda bitar.
-Kör man stavmixer tar det mycket längre tid, soppan hinner tappa värme vilket också det leder till
att osten inte smälter ordentligt.
Även om jag tycker att den är god i sin enkelhet lägger jag ibland till ingridienser som diverse torkade kryddor, färska kryddgrönsaker som persilja och ibland ändrar jag basen genom att också ha i sötpotatis eller morot (sötpotatis och morot bör dock få koka själv en stund innan)