Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-05, 03:25
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Funderar på att köpa en pastamaskin för att levla upp mitt pastagame. Är hemgjord pasta så mycket bättre att det är värt att göra den själv?

Är det svårt att få den bra eller räcker det med lite träning och bra råvaror?

Att göra pasta är inte svårt. Att göra "bra" pasta hänger mångt och mycket på mjölet. Det finns ju hundratals olika pastavarianter. Vill du göra pasta för att torka eller färsk pasta?
Citera
2023-12-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Att göra pasta är inte svårt. Att göra "bra" pasta hänger mångt och mycket på mjölet. Det finns ju hundratals olika pastavarianter. Vill du göra pasta för att torka eller färsk pasta?
Jag tänkte väl framförallt göra färsk pasta, så det blir det där lilla extra när man ska laga god mat, göra egna tortellini med hemlagad buljong kan bli en riktig lyxmåltid.

Hur länge tar det för pastan att torka och vilken hållbarhet kan man räkna med?

Kan du rekommendera någon bra pastamaskin? Helst under tusingen.
Citera
2023-12-05, 19:52
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Jag tänkte väl framförallt göra färsk pasta, så det blir det där lilla extra när man ska laga god mat, göra egna tortellini med hemlagad buljong kan bli en riktig lyxmåltid.

Du får räkna med minst 24 h att torka, det beror ju på luftfuktighet, tjocklek på pastan o.s.v. Torkad pasta håller riktigt länge, speciellt om den är äggfri och förvaras i en tät burk. Man kan ju även torka i ugn på låg temp, 50 grader, med luckan lite på glänt då speedas processen upp, tar kanske 40-60 minuter.

Marcato Atlas 150 eller 180 ger bra bang for the buck och kostar under tusingen.
Citera
2023-12-05, 21:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

När jag gör pasta hemma gör jag den med ägg och äter direkt, finns egentligen ingen anledning att torka den. Skall man göra den utan ägg och torka den tycker inte jag att det är någon större skillnad mot att köpa färsk eller torkad pasta i affären.

Jag har en Atlas 180, de kostar under tusenlappen. https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/pastamaskiner/marcato-pastamaskin-atlas-180-original-gor-bredare-pasta/?shopping_id_click=1067-21618-25135&gad_source=5&gclid=EAIaIQobChMI7rDs4ZT5ggMVE EKRBR34iQutEAQYBCABEgKJHPD_BwE

Men det är egentligen inte svårt att kavla ut degen för hand och skära den om du har plats. Köp ett bra tipo 00 mjöl och testa dig fram till rätt konsistens, det jag gjorde fel första gångerna var att ha en för blöt deg, den skall verkligen inte fastna i något. Undvik också att böga dig med att bygga en liten mjölvulkan för vätskan som Jamie Oliver, funkar utmärkt att köra med en degkrok i matberedaren.
Citera
2023-12-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du får räkna med minst 24 h att torka, det beror ju på luftfuktighet, tjocklek på pastan o.s.v. Torkad pasta håller riktigt länge, speciellt om den är äggfri och förvaras i en tät burk. Man kan ju även torka i ugn på låg temp, 50 grader, med luckan lite på glänt då speedas processen upp, tar kanske 40-60 minuter.

Marcato Atlas 150 eller 180 ger bra bang for the buck och kostar under tusingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
När jag gör pasta hemma gör jag den med ägg och äter direkt, finns egentligen ingen anledning att torka den. Skall man göra den utan ägg och torka den tycker inte jag att det är någon större skillnad mot att köpa färsk eller torkad pasta i affären.

Jag har en Atlas 180, de kostar under tusenlappen. https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/pastamaskiner/marcato-pastamaskin-atlas-180-original-gor-bredare-pasta/?shopping_id_click=1067-21618-25135&gad_source=5&gclid=EAIaIQobChMI7rDs4ZT5ggMVE EKRBR34iQutEAQYBCABEgKJHPD_BwE

Men det är egentligen inte svårt att kavla ut degen för hand och skära den om du har plats. Köp ett bra tipo 00 mjöl och testa dig fram till rätt konsistens, det jag gjorde fel första gångerna var att ha en för blöt deg, den skall verkligen inte fastna i något. Undvik också att böga dig med att bygga en liten mjölvulkan för vätskan som Jamie Oliver, funkar utmärkt att köra med en degkrok i matberedaren.
Fantastiska tips och båda två rekommenderar samma hårdvara, får nog ta och klicka hem en julklapp till mig själv I år.

Gjorde att halvdant försök till ravioli för många år sedan, utan pastamaskin och vanligt vetemjöl, blev mer utav en halvgräddad degbulle än en pasta.
Citera
2023-12-07, 10:08
Medlem
VoktorDodkas avatar
Är det någon som brukar göra köttfärssås på högrevsfärs? För/nackdelar?
Citera
2023-12-07, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Är det någon som brukar göra köttfärssås på högrevsfärs? För/nackdelar?

Vad skulle nackdelarna vara menar du?
Citera
2023-12-14, 13:34
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Julskinkan försökte rymma (bakterier?)

Ja går verkligen in för det varje år jag ska göra julskinkan (griljera), speciellt årets första.
De ska va rätt mängd av ägg, senap, socker, ströbröd osv. Skinkan ska vara jämn och fin med lagom med fett, och smeten ska vara runt hela skinkan (inte bara ovanpå!) osv. Den får vara lite extra länge i ugnen och självklart används varmluft så den blir brun och fin över hela skinkan.

Så idag är det dags för årets första skinka.
Radion spelar julmusik och allt är frid och fröjd.
Men just när låten Vår julskinka har rymt (galet sammanträffande!!) slinker den hala grisröven ur händerna på mig.
Den är så gott som färdig med ströbrödet men hamnar med botten i diskhon där jag skrikandes svordomar lyckas stoppa den.
I diskhon låg fett som skurits bort, äggskal osv.
Jag plockade snabbt upp den igen, sköljde av den del som jag tror kan ha hamnat i hon och torkar av innan jag fortsätter och till slut stoppar den i ugnen.
Nu står den i ugnen och ser ut att bli galet fin. Men jag kan inte släppa att den hamnade i diskhon.
Diskhon är ju inte direkt ren. Det var nog mest gegga från skinkan men kanske kom den även i kontakt med nåt annat äckel som inte syntes i hon.
I normalfall hade jag slängt skinkan och åkt iväg och köpt en ny, men hade jag gjort det hade sambon dödat mig då hon är lite less på min bakterienoja.

Så vad tror ni kockar här på Flashback. Kommer vi bli sjuka nu eller dör alla ev bakterier av värmen i ugnen (170-220 grader)?
Behöver jag vara orolig, finns det någon som helst risk?
Minsta risk så kan jag inte äta av skinkan.

P.S.
Är det någon som lyckas använda ströbröd utan att få de i halva köket!??
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-12-14 kl. 13:39.
Citera
2023-12-14, 13:55
Medlem
Skinkan är arslet på grisen den har varit med om värre.
Citera
2023-12-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Så vad tror ni kockar här på Flashback. Kommer vi bli sjuka nu eller dör alla ev bakterier av värmen i ugnen (170-220 grader)?
Eventuella bakterier har hamnat på skinkans utsida, och de kommer inte klara sig efter turen i ugnen.
Citera
2023-12-14, 15:20
Bannlyst
Du kan ju bespara dina matgäster diskho-historien och njuta av din slaskskinka bäst det går. Om jag inte har helt fel kommer du inte kunna släppa tanken på gamla hyresgäster som pissar och kräks i hon under många års tid. Kanske du eller frugan pissar där ibland, vilket man i och för sig skulle kunna leva med.

Spott är gott och så vidare..
Citera
2023-12-14, 15:23
Medlem
Veckorevyn kan du lita på!

https://veckorevyn.com/halsa/forskning-visar-5-sekundersregeln-galler-vi-fortsatta-ata-mat-fran-golvet/

Gluffsa i dig bara. Skiva skinkan, lägg på limpmacka och ett rejält glas mjölk till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in