2022-06-30, 18:31
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inte alls säkert att det är sesamolja i den du fick. Testa utan den först. Börja med bara risvinäger och socker. Ev. chili om den du har fått känns lite het.
Nu har jag testat, risvinäger, socker, lite rapsolja, salt och vatten var ganska likt. Misstänker att asiaterna har i mycket mer socker än jag vill ha i.
Hade sen i sesamolja men det var inte alls rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Spetskål är väl vitkål, funkar alltså till kålpudding?
Ja, det går fint!
Citera
2022-07-02, 15:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
... Ja, det går fint!

Den verkar innehålla mer vatten. Jag gillar mycket sirap med kålen, steker i många omgångar men får nu bara vatten i pannan. Spetskålen är luftkål, blir pyttelite kvar. Spar skyn tills vidare. Har du nåt tips med köttfärsen eller blandningen?
Senast redigerad av FedupFlorence 2022-07-02 kl. 15:37.
Citera
2022-07-14, 17:09
Medlem
Vilken kokosmjölk ska man köpa nuförtiden? Tycker alla har blivit vattniga. Förr stod det på många märken att det var kokosnöt i den, nu är allt koncentrat/extrakt, tillomed kung markatta. Det ska vara mycket kokossmak men allt är ju bara vatten i burkarna!
Citera
2022-07-14, 21:12
Medlem
BushwickBills avatar
Jag ska använda hummer i en rätt imorgon och har köpt på mig tre frysta stackare som ligger i kylen och tinar. De är förkokta i saltlake och jag har en tanke på att försöka koka en fond på skalen, något jag aldrig gjort förut. Jag har inga grönsaker att tala om, fungerar det att koka fond på enbart skalen? De ligger på ca 300g/st, hur mycket vatten bör jag tillsätta? 2 liter? Temperaturen skall vara så det sjuder under lock antar jag dvs inget stormkok? Saltlaken den ligger i måste jag väl kunna använda i hummerfonden? Hur länge måste det sjuda? Räcker 1-2h? Några andra tips?
Senast redigerad av BushwickBill 2022-07-14 kl. 21:15.
Citera
2022-07-14, 21:14
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Vilken kokosmjölk ska man köpa nuförtiden? Tycker alla har blivit vattniga. Förr stod det på många märken att det var kokosnöt i den, nu är allt koncentrat/extrakt, tillomed kung markatta. Det ska vara mycket kokossmak men allt är ju bara vatten i burkarna!

Nu har jag inte använt kokosmjölk på säkert fem år men vattnet kan du ju kasta bort? Kommer dom inte med en kocka kokosnöt längre utan är allt utblandat?
Citera
2022-07-15, 09:46
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag ska använda hummer i en rätt imorgon och har köpt på mig tre frysta stackare som ligger i kylen och tinar. De är förkokta i saltlake och jag har en tanke på att försöka koka en fond på skalen, något jag aldrig gjort förut. Jag har inga grönsaker att tala om, fungerar det att koka fond på enbart skalen? De ligger på ca 300g/st, hur mycket vatten bör jag tillsätta? 2 liter? Temperaturen skall vara så det sjuder under lock antar jag dvs inget stormkok? Saltlaken den ligger i måste jag väl kunna använda i hummerfonden? Hur länge måste det sjuda? Räcker 1-2h? Några andra tips?

Ingen?
Citera
2022-07-15, 09:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Vad ska du göra för något?

När det kommer till fond så är väl de populära nån löksort, nått vitpeppar korn gillar jag, sen någon rotfrukt morot, selleri, palsternacka eller kanske bladselleri, nån alkohol är alltid trevligt, jag gillar Noilly prat för sånt här, men gillar man inte så stark smak så kan man ju ta andra vin, en del har lite starksprit i som tex cognac.
Och de rensade hummerskalen kan man över rosta ugnen för mer smak.

Resten handlar väl mest om smakinriktning med kryddor, och det har väl du redan hoppas jag.

Och hur mycket vatten du ska ha, det beror på vad du ska göra, ska du bara göra en sås, så får man antagligen reducera vätskan även om det är lite från början.
Men man bör sträva att täcka sina skal(Man kan banka ned dom med en potatisstöt eller nått, så hamnar dom under vattnet med mindre vatten.), men inte heller så mycket vatten att det andra blir blaskigt.

Hoppas något av detta hjälper dig, och om du köper hummer någon mer gång så måste du testa Lobster roll, enkelt och galet gott, och ett bra bröd är nyckeln till få det riktigt sjukt gott.
Bröd ska egentligen vara korvbröd typ, men få som är upp till par där i mitt tycke och för lobster roll, men finns en del goda bröd i bröddisken som de bakar dagligen.
Citera
2022-07-15, 18:55
Medlem
Idumeas avatar
Kan man ha ricotta i en tomatsås? Bara röra ner liksom. Jag har ca 150-200 gram hemma och jag har ingen aning om hur man använder den.

Har kollat på recept med ricotta, men inget som går att göra utan att handla ingredienser och jag har inga pengar.
Det jag har är gul lök, en burk skalade muttitomater, diverse basvaror. Kan man improvisera ihop en pastasås av det? Fryst spenat, är det nåt att ha i?
Citera
2022-07-18, 18:09
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man använda pizzamjöl till smulpaj?
Citera
2022-07-18, 18:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man använda pizzamjöl till smulpaj?

Ja.
Jag använde det till att baka muffins (halvparten). Och det blev bra.
Citera
2022-07-18, 23:43
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Kan man ha ricotta i en tomatsås? Bara röra ner liksom. Jag har ca 150-200 gram hemma och jag har ingen aning om hur man använder den.

Har kollat på recept med ricotta, men inget som går att göra utan att handla ingredienser och jag har inga pengar.
Det jag har är gul lök, en burk skalade muttitomater, diverse basvaror. Kan man improvisera ihop en pastasås av det? Fryst spenat, är det nåt att ha i?

Kart som spad man kan ha det.
Citera
2022-07-21, 04:50
Medlem
-GGs avatar
Hej,

jag ska laga en korvgryta i dag. Men köpte matlagningsgrädde när receptet sade vispgrädde. Jag har dåligt med pengar nu några dagar, så vad tror ni, kan jag använda matlagningsgrädden utan att förstöra rätten?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in