2022-07-19, 13:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det var väl att han var 18 år vid brottet som spelade in också?

Om han hade varit 25-30 hade väl straffet blivit mycket högre.

Sen är det oklart om det är dåtidens straffrabatt för unga som gäller (dvs för runt 20 år sedan) - på senare år har väl straffrabatten för unga delvis tagits bort för allvarliga brott?

Nja, hade han varit 25-30 år så är det nog inte heller självklart att det hade blivit mycket högre? Livstid var då mycket ovanligt, och tio år det längsta tidsbestämda straffet. Sedan samma avdrag för tiden som löpt, 10-3=7

Eller tänker jag fel?
Citera
2022-07-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
HR följer lagen. De kan inte döma mer även om de vill. De måste utgå från 8 år och de måste dra av pga den tid som förflutit. Även om de vill ge livstid eller 10 år eller vad som helst för att brottet är vedervärdigt. "Domaren" som du säger (finns inte 1 domare som ensam dömer får man väl tillägga) kan inte klandras för det här överhuvudtaget.

Antar att hela den här tråden kommer för all framtid gå åt att diskutera att 5 år är för lite. Vilket det naturligtvis är. Det var ju dock sedan lång tid tillbaka fullkomligt väntat. Det har framgått 1000 gånger i tråden. I media. I rättegången. Anhöriga har vetat. Jag själv väntade mig mellan 4-6 år. Det är givetvis inte den påföljd jag vill ha. Men jag förstår inte riktigt den kollektiva chocken helt plötsligt.

Allt som allt är det ju positivt att det här upprör och skapar debatt. Det ska uppröra. Men det är press som ska sättas på politiker. Att sitta här och tjata där varenda användare ska poängtera VA 5 ÅR ÄR FÖR LITE! Det är ju helt utmattade ärligt talat. Det går ju inte ens att vara i den här tråden längre. Totalt stiltje av återupprepningar.

Det enda det här är, är en politisk fråga som även du verkar helt begripa att det är, som vi kanske kan köra i något annat forum för det är ju en helt annan diskussion kring svensk lag. Att klandra den här Hovrätten för påföljden är ju inte rimligt.

Min reaktion på domen är som jag förväntat mig. Att han skulle dömas har jag bara upprepat samma sak om och om, självklart döms han. I absolut bästa fall hade det blivit 6 år. Så är jag besviken, nej. Det blev nästan precis som det kunde förväntas. Är det frustrerande, oerhört. Rättssystemet som helhet. Påfölj för mord överhuvudtaget, och det här fallet i synnerhet.

Familjen ville ha honom dömd, att det ska skrivas ned i dom, och att alla skulle veta att det var han, de ville ha avslut. Det är vad de uttryckligen önskat sig. De fick det. De visste på ett ungefär hur låg påföljden skulle bli. Det lilla som överhuvudtaget kunde ges dem, gavs dem. För deras skull, för alla anhörigas skull i alla mordfall egentligen, önskar jag att det vore helt annorlunda kring vilken påföljd som kunde utdömas. Den ungdomsrabatt han åtnjuter finns ju inte ens kvar idag.

Nu tänker jag ta den här vinsten och njuta av den.

Jag har aldrig sagt att domen är rättsligt fel. Jag ifrågasätter hur lagen kan se ut på detta sätt.
Det ser nästan ut som du tillhör juristskrået när du "triumferande" säger att du fick rätt. Om så är fallet, varför har du inte arbetat intensivt för att förändra lagarna ?
Det vi diskuterar hör väl absolut till tråden då det är detta mordfall som domen fallit i och ger bevis för hur lagarna ser ut.
Familjen vill naturligtvis ha ett avslut men min gissning är att de inte är nöjda med domen som Sveriges politiker i samarbete med jurister varit med att skapa.

Politikerna styr landet. De skapar lagar och då är de helt ansvariga för hur det kan dömas på detta sätt.
Citera
2022-07-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Du har väl drabbats av Sossarnas skola som "mördades" av dem så att din läsförståelse är obefintlig får även det skyllas på sossarna.

Förklaring ; "större delen av 1900-talet och senaste 22 åren. (22-8=14 !!! Under dessa 22 år har Sossarna styrt under 14 år vilket är större delen av tiden)
Förstår du nu ?
Senaste 22 åren betyder just det de senaste 22 åren. Dvs från 2000 till dags dato.
Men skit samma dungar rätt i att det är galet att straffet blir så lågt. Min läsförståelse är för övrigt mycket god.
Citera
2022-07-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du uttrycker dig väldigt osakligt....

1. Han har ju inte dömts till 5 års fängelse enkom för att det gått ovanligt lång tid mellan gärningen och domen. Vi har ju först och främst en dåtida ungdomsreduktion som gjort att han sluppit 10 års fängelse alt. livstid (med all sannolikhet livstids fängelse!) och istället dömts till 8 års fängelse. Det är alltså endast sänkningen från 8 år till 5 års fängelse som påverkats av den långa tiden som gått.

2. Han har ju heller inte "hållit sig undan"? Han har ju varit juridiskt friad sedan 1998!? När den friande domen vann laga kraft 1998 så "stängdes" ju detta fallet - och O.W har ju sedan dess varit frikänd (fram tills idag då).

3. Peter Madsen har dömts till livstids fängelse. Hade O.W varit 21 år eller äldre vid gärningen, så hade han med stor sannolikhet dömts till samma straff.

2. Jo han har hållit sig undan genom att ljuga om sin skuld.. hade han vart man och erkänt sitt brott hade han inte blivit friad då för länge sedan…
Citera
2022-07-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Problemet är bara att staten slår ned hårdare på de individer som försöker göra något åt saken då eliten känner att deras prerogativ och makt är hotad. Så länge någon svensk far illa så skiter rättsväsendet i dem. Det ser man ju på straffet, det är ju ingenting. Vem fruktar att sitta 3 år och 4 månader för att sedan återgå till pizza, tv och PC-spel eller vad han nu har ägnat sig åt de senaste 20 åren efter mordet. Tyvärr så lever vänsterns "släpp fångarna loss det är vår" kvar inom rättsväsendet med de sjuka advokatnätverken Ruben och Hilda.

Men du kan ju inte ta detta fallet som exempel på "vad som är avskräckande" eller inte????

Detta fallet utgår ju ifrån en lagstiftning som är 26 år gammal, dvs inte aktuell för fem öre!
Hade detta sexualmordet, med en 18-årig gärningsman, skett idag så hade det med all sannolikhet blivit livstids fängelse.

Detta fallet innehåller en reducerande straffskala pga ung ålder, samt en ytterligare reducering för att ovanligt lång tid förflutit från gärningen till domen. Tror du att dom flesta som utför ett Mord är minderåriga och brukar lagföras 26 år senare?

Med andra ord: Detta fallet är liksom inte applicerbart på det du vill göra gällande...
Citera
2022-07-19, 14:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det väl visserligen fem år och straff ska utmätas utifrån den lagtolkning som gällde vid tidpunkten för dådet. Kan dock hålla med om att det känns anmärkningsvärt kort.

Var 5 år maxstraffet då?
Citera
2022-07-19, 14:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Var 5 år maxstraffet då?

Då gällde att den som inte uppnått 21 år bedömdes enligt en lägre straffskala. Straffutmätningen ska utgå från åldern vid brottet och då gällande regler, inte aktuell ålder och nu gällande regler.

1996 gällde även att mord hade en preskriptionstid på 25 år. Det togs bort 2010. Där har man emellertid tagit bort preskriptionstiden även för äldre allvarliga brott, men anpassar möjligen straffutmätningen till det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-07-19 kl. 14:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men du kan ju inte ta detta fallet som exempel på "vad som är avskräckande" eller inte????

Detta fallet utgår ju ifrån en lagstiftning som är 26 år gammal, dvs inte aktuell för fem öre!
Hade detta sexualmordet, med en 18-årig gärningsman, skett idag så hade det med all sannolikhet blivit livstids fängelse.

Detta fallet innehåller en reducerande straffskala pga ung ålder, samt en ytterligare reducering för att ovanligt lång tid förflutit från gärningen till domen. Tror du att dom flesta som utför ett Mord är minderåriga och brukar lagföras 26 år senare?

Med andra ord: Detta fallet är liksom inte applicerbart på det du vill göra gällande...
Common sense borde gälla, inte rapa upp en rad floskler om straffreduktioner. Se till det begångna brottet och döm därefter oavsett ålder. Människors väl och ve är inte en teoretisk filosofisk debatt om ungdomars vara eller inte vara för över 20 år sedan ut att slå ned på skithögen som begick brottet och säkerställa i möjligaste mån att det inte händer igen.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det bilder på Olof Wiberg?
Citera
2022-07-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
2. Jo han har hållit sig undan genom att ljuga om sin skuld.. hade han vart man och erkänt sitt brott hade han inte blivit friad då för länge sedan…

För det första är det åklagaren som har bevisbördan. Den tilltalade har ingen sanningsplikt.

För det andra förekommer det i praktiken inte att någon erkänner utan vidare. Jag kan på rak arm bara komma på ett fall, det sk raggarmålet som Guillou jobbade med i början på 80-talet. Rick Cederholm fälldes för mordbrand och när mordåtalet togs upp i domstol hamnade han i det prekära läget att valet stod mellan livstid för mord eller att erkänna vållande till annans död vilket gav 8-10 år fängelse om jag minns rätt.
Citera
2022-07-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det bilder på Olof Wiberg?

Nej.
Citera
2022-07-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan

Nu kommer detta bli en diskussion om vad begreppet "rättvisa" betyder (och det kan vi gärna skippa känner jag!) Men i juridikens filosofi är "rättvisa" ett riktigt resultat baserat på lagarna. Med andra ord så kan en dom eller ett beslut vara juridiskt rättvist även om det känns orättfärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in