2022-07-19, 13:33
Medlem
Äntligen har svinet blivit dömd!
Citera
2022-07-19, 13:33
Medlem
Kh4ns avatar
Herregud vilket "straff". Jag blir riktigt deprimerad av detta fall. Så jävla orättvist.
Fall nummer "otaligt" som visar att straffskalan måste redigeras uppåt rejält i alla fall av våldsbrott
Citera
2022-07-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Förstår resonemanget men varför får man strafflindring för att det varit lång tid mellan brottet och straffet?
Han får inte rabatt får den tid han hållit sig undan avsiktligt. Han får rabatt för den tid det tagit systemet att lagföra honom. Dvs från misstanke till åtal till dom.
Citera
Medlem
Äntligen! Nu hoppas vi att Malins familj äntligen kan få ”ro” och börja läka. Starka intervjuer med storebror Håkan i Aftonbladet också. All kärlek till er!
Citera
Medlem
Visst är domen ett skämt men det gäller ju hela det svenska rättssystemet så ingen bör ju vara allt för chockad egentligen.
Positivt är ju att han aldrig kan komma ifrån vad han gjort längre, han ÄR en mördare officiellt nu och Malin är inte bara ännu ett olöst fall längre...hon har fått lite upprättelse iaf.
Citera
2022-07-19, 13:35
Medlem
Tack för den här tiden, alla som varit aktiva i tråden alla dessa år. Tillsammans har vi hållit liv i tråden, och Malins minne. Jag hoppas att vi även på nån nivå har stressat Olof under åren.

Nu hoppas jag verkligen att Malins familj får det avslut och den frid dom förtjänar. Om nån av er läser här, vill jag att ni ska veta att jag stått bakom er alla dessa år. Jag bodde själv i Järved vid tiden, och minns Malin från skolan. Hon var en supersöt tjej, som förtjänade ett långt och lyckligt liv. Nu blev det inte så, och jag beklagar verkligen det. Jag hoppas ni inte tagit er illa vid av nåt som skrivits här i tråden. Jag tror det har varit viktigt för många att diskutera Malins öde, och även uttrycka frustrationen över att Olof levt som en fri man alla dessa år.

Vad Olofs familj anbelangar, så vägrar jag tro på att ingen ska ha märkt nånting, eller iaf haft misstankar. Även om det i min mening är konstigt att försvara/hålla tillbaka uppgifter i en sån här situation, så är det min fasta tro att familjerelationer är komplicerade, och vääääldigt få familjer har upplevt nåt sånt här. Att sonen i huset visar sig vara sexualsadistmördare kan nog få vem som helst ur balans och att göra konstiga saker. Men oavsett vad som hände i familjen under den här tiden, så är det ingen av dom som begått brottet, och jag hoppas dom lämnas ifred. Jag hoppas att dom också kan få ett avslut och en möjlighet att på ett hälsosamt sätt bearbeta hela den här jävla skitstormen.

Lev väl, folk. Ta hand om varandra.
Citera
2022-07-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Vad är det för ett sjukt land vi lever i när man döms till 5år för mord med motivationen att det var så länge sedan det hände? Jag kan alltså slakta en person idag. Hålla mig undan rättvisan i 20år och sedan få ett bolibompastraff på fem år. ENDAST i landet Sverige fungerar det så. Ett straff ska stå i proportion till handling. Oavsett hur länge sedan det var sedan handlingen utfördes. Peter Madsen, hur länge får han sitta? Skillnad på handling?

Det är bara till att inse att vi har en juridisk kris i Sverige. I praktiken uppmanar rättsväsendet till ett pöbelsamhälle där människor tar lagen i egna händer. Kan inte staten skipa rättvisa så får väl människor göra det själva.

Det var väl att han var 18 år vid brottet som spelade in också?

Om han hade varit 25-30 hade väl straffet blivit mycket högre.

Sen är det oklart om det är dåtidens straffrabatt för unga som gäller (dvs för runt 20 år sedan) - på senare år har väl straffrabatten för unga delvis tagits bort för allvarliga brott?
Citera
2022-07-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Han får inte rabatt får den tid han hållit sig undan avsiktligt. Han får rabatt för den tid det tagit systemet att lagföra honom. Dvs från misstanke till åtal till dom.

Låter galet tycker jag även om det säkert funkar så.
Citera
2022-07-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag visste inte att Reinfeldt( statsminister 2006-14) är sosse!!

Du har väl drabbats av Sossarnas skola som "mördades" av dem så att din läsförståelse är obefintlig får även det skyllas på sossarna.

Förklaring ; "större delen av 1900-talet och senaste 22 åren. (22-8=14 !!! Under dessa 22 år har Sossarna styrt under 14 år vilket är större delen av tiden)
Förstår du nu ?
Citera
2022-07-19, 13:44
Medlem
Citat:
Vad är det för ett sjukt land vi lever i när man döms till 5år för mord med motivationen att det var så länge sedan det hände? Jag kan alltså slakta en person idag. Hålla mig undan rättvisan i 20år och sedan få ett bolibompastraff på fem år. ENDAST i landet Sverige fungerar det så. Ett straff ska stå i proportion till handling. Oavsett hur länge sedan det var sedan handlingen utfördes. Peter Madsen, hur länge får han sitta? Skillnad på handling?

Det är bara till att inse att vi har en juridisk kris i Sverige. I praktiken uppmanar rättsväsendet till ett pöbelsamhälle där människor tar lagen i egna händer. Kan inte staten skipa rättvisa så får väl människor göra det själva.

Du uttrycker dig väldigt osakligt....

1. Han har ju inte dömts till 5 års fängelse enkom för att det gått ovanligt lång tid mellan gärningen och domen. Vi har ju först och främst en dåtida ungdomsreduktion som gjort att han sluppit 10 års fängelse alt. livstid (med all sannolikhet livstids fängelse!) och istället dömts till 8 års fängelse. Det är alltså endast sänkningen från 8 år till 5 års fängelse som påverkats av den långa tiden som gått.

2. Han har ju heller inte "hållit sig undan"? Han har ju varit juridiskt friad sedan 1998!? När den friande domen vann laga kraft 1998 så "stängdes" ju detta fallet - och O.W har ju sedan dess varit frikänd (fram tills idag då).

3. Peter Madsen har dömts till livstids fängelse. Hade O.W varit 21 år eller äldre vid gärningen, så hade han med stor sannolikhet dömts till samma straff.
Citera
2022-07-19, 13:47
Medlem
Högre instanser dömer ofta mildare?

Finns det någon statistik på detta, för det känns som det oftare blir så.

Jag kan ha fel.
Citera
2022-07-19, 13:50
Medlem
Citat:

Problemet är bara att staten slår ned hårdare på de individer som försöker göra något åt saken då eliten känner att deras prerogativ och makt är hotad. Så länge någon svensk far illa så skiter rättsväsendet i dem. Det ser man ju på straffet, det är ju ingenting. Vem fruktar att sitta 3 år och 4 månader för att sedan återgå till pizza, tv och PC-spel eller vad han nu har ägnat sig åt de senaste 20 åren efter mordet. Tyvärr så lever vänsterns "släpp fångarna loss det är vår" kvar inom rättsväsendet med de sjuka advokatnätverken Ruben och Hilda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in