2022-07-19, 00:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vi vet inte i detalj hurpass framgångsrikt har lurat förbipasserande personer, men jag håller höjd för att han är kapabel att ljuga till sig förtroende.
Gärningen i sig med att han är kvar är störigt.
Visserligen knep polisen honom rätt snabbt, men jag reagerar på att han öht varit kvar vid bp och (försökt) tala med folk.
Det är besvärande i min värld.

Att han vid en första anblick flugit under radarn stärker bara på ovanstående, då jag tror han lärt sig snacka sig ur knipor och därmed ej bokförts utan några större interventioner.
Vad vi vet är att han är utredd, har medelsvår IF
enligt psykologutredningen, vilket motsvarar den låga kognitiva nivå jag nämnde ang iq.
Han har inte varken omdöme eller konsekvenstänk som är normalt.

Att han var kvar på BP, sen stack iväg och återkom är därför inte värst märkligt.

Vad han däremot kan ha gjort är att ha flugit under radarn om vuxna inte tagit varningssignaler på allvar, eller om de inte informerats om tidigare överfall.
Faran ligger i att han inte bara har ett maladaptivt beteende, det finns ett allvarligt överfall och om det är sexuella inslag är det än mer allvarligt.

Detta gäller givietvis vilken prepubertal grabb som helst och är av vikt att se seriöst på.
Senast redigerad av develi 2022-07-19 kl. 00:12.
Citera
2022-07-19, 00:09
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
'Jag har för 10 inlägg sedan räknat med bevistalan som det lägsta i detta fallet. Men vi är inte där än så just i dag är han 13 år.

Ja, bevistalan måste det nästan bli, jag kan inte se något annat för det finns inga "åldersbedömningar" som precist kan skilja på år när det gäller tonåringar!

Dessutom hittade jag detta, från år 2021.

" I en aktuell dom från Svea hovrätt (B 5984-20) beträffande en brottsdömd åldersuppskriven ungdom hänvisar rätten till den allvarliga kritik som kommit fram mot Rättsmedicinalverkets (RMV) metod för medicinsk åldersbedömning. Regeringens egen utredning [1] lyfts särskilt. Därefter konstaterar hovrätten att den tilltalades egna uppgifter ska betraktas som lika sannolika som RMV:s bedömningsresultat. Detta gör det möjligt att tillämpa ”tvivelsmålets fördel” när det gäller åldersbedömning i brottmål."

"I ett annat brottmål gick tingsrätten emot RMV:s utlåtande då Högsta domstolen fastslagit att man ska välja den bedömning som är mest förmånlig för den misstänkte [3]."

" Statens medicinskt etiska råd (SMER) gav år 2016 anvisningar om hur medicinska åldersbedömningar ska gå till [8]. Speciellt framhåller man att osäkerheter och felmarginaler måste framgå av underlaget, och att hänsyn till dessa måste tas vid den slutliga åldersbedömningen.

Det finns ingen metod för medicinsk åldersbedömning som ger en exakt ålder, eftersom den biologiska åldern varierar från individ till individ."

https://onodigaflyktingkrisen.se/202...nds-i-asylmal/

Här är en lista på hur man uppskattar ålder rättsmedicinskt, olika skelettdelar. Scrolla ner till handled, knäled, visdomständer och ålder.......

https://forensicsdigest.com/scope-of...E8cCZYUGEV_ALQ
Citera
2022-07-19, 00:11
Medlem
nitmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Va!? Hela tråden handlar ju om det din dumme fan..

Hajar du problematiken?
Citera
2022-07-19, 00:11
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Problemet är ju att ni tror att man måste vara et ”klappmongo” för att man är begåvninghandikappad. Om han är på en 7-8 årings nivå, skulle ni säga att en 8-åring är ett klappmongo?

7-8 åringar vet redan att man skall inte skada andra. Det är något helt annat att vara våldsam och "råka" nästan slå ihjäl någon som är betydligt mindre än en själv.
Citera
2022-07-19, 00:22
Medlem
Om det är så att brottsoffret inte vaknat efter att man stängt av sederingen helt är det ett väldigt dåligt tecken. De läkemedel som används för sedering på IVA har samtliga kort halveringstid, och doseras till exakt rätt nivå. Det kan också vara så att man har stängt av sederingen för ett wake up-test, och då är det goda nyheter om hon har blinkat (Wake Up Test innebär att man stänger av läkemedlen som håller patienten sövd en kort stund för att kontrollera neurologiskt status).

En tanke angående förflyttningen av GM: Polisen uttrycker ju att han uttalar sej för att minska allmänhetens oro, och att GM är flyttad pga hot. Jag tänker att det hade blivit väldigt farligt för andra unga svarta män att gå ut i Skellefteå om inte detta besked hade givits. Med tanke på att förundersökning pågår (och att det därmed råder förundersökningssekretess, som är extra "skarp" när offret är minderårigt) tycker jag att vi i allmänheten får ovanligt mycket information.

Jag tycker som många andra att GM ser somalisk, snarare än etiopisk, ut. Etiopien har enligt bekanta, som är etiopier, tagit emot många flyktingar från Somalia. Det finns också många internflyktingar i landet pga väpnade konflikter mellan olika folkgrupper (mina bekanta tillhör majoritetsgruppen amara, som är kristna, men det finns ett antal andra folkgrupper/etniciteter i landet). Kanske har Sverige tagit emot GM:s familj för att avlasta etiopiska flyktingläger?
Senast redigerad av Hoarder 2022-07-19 kl. 00:28.
Citera
2022-07-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
7-8 åringar vet redan att man skall inte skada andra. Det är något helt annat att vara våldsam och "råka" nästan slå ihjäl någon som är betydligt mindre än en själv.

Jamen det är ju precis det jag menar. Ni säger att han inte kan vara begåvningshandikappad för då skulle han inte klara av att genomföra det för han skulle vara ett ”klappmongo”. Hans begåvningsnivå enligt utredningen är på 6-8 år alltså kan man tänka att han klarar ganska mkt. Han klarar av sociala medier, han klarar av att ljuga, han vet vad som är rätt och fel alltså vet han att man inte får skada andra.

Det är INTE begåvningshandikappet i sig som får honom att göra ett sådant dåd utan det i en kombination av andra diagnoaser och störningar samt det egna beslutet att göra det.

Att han är lågbegåvad är INTE en ursäkt för att han gjort det så förstår inte varför ni hakar upp er så mkt på att han inte skulle vara det. Om ni inte tror på att psykologer kan avgöra om man är normalbegåvad eller inte så tror ni ju inte på vetenskap.
Citera
2022-07-19, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, bevistalan måste det nästan bli, jag kan inte se något annat för det finns inga "åldersbedömningar" som precist kan skilja på år när det gäller tonåringar!

Dessutom hittade jag detta, från år 2021.

" I en aktuell dom från Svea hovrätt (B 5984-20) beträffande en brottsdömd åldersuppskriven ungdom hänvisar rätten till den allvarliga kritik som kommit fram mot Rättsmedicinalverkets (RMV) metod för medicinsk åldersbedömning. Regeringens egen utredning [1] lyfts särskilt. Därefter konstaterar hovrätten att den tilltalades egna uppgifter ska betraktas som lika sannolika som RMV:s bedömningsresultat. Detta gör det möjligt att tillämpa ”tvivelsmålets fördel” när det gäller åldersbedömning i brottmål."

"I ett annat brottmål gick tingsrätten emot RMV:s utlåtande då Högsta domstolen fastslagit att man ska välja den bedömning som är mest förmånlig för den misstänkte [3]."

" Statens medicinskt etiska råd (SMER) gav år 2016 anvisningar om hur medicinska åldersbedömningar ska gå till [8]. Speciellt framhåller man att osäkerheter och felmarginaler måste framgå av underlaget, och att hänsyn till dessa måste tas vid den slutliga åldersbedömningen.

Det finns ingen metod för medicinsk åldersbedömning som ger en exakt ålder, eftersom den biologiska åldern varierar från individ till individ."

https://onodigaflyktingkrisen.se/202...nds-i-asylmal/

Här är en lista på hur man uppskattar ålder rättsmedicinskt, olika skelettdelar. Scrolla ner till handled, knäled, visdomständer och ålder.......

https://forensicsdigest.com/scope-of...E8cCZYUGEV_ALQ

Det är bara för alla att inse att GM inte kommer straffas för detta brottet. Men han är snart vuxen nog för straff.
Det bästa vore om han omhändertogs innan dess.
Citera
2022-07-19, 00:31
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Han ser ut som, har en IQ som och är byggd som den oskyldige och vänlige fången i filmen "den gröna milen" ... med skillnad att monstret i Skellefteåfallet faktiskt är skyldig till det som fången i filmen var anklagad för. I filmen var det dödsstraff på menyn.
Citera
2022-07-19, 00:35
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Snart två veckor, ändå har han inte kunnat kopplats till något, eftersom MGM är omhändertagen så saknas ju inget DNA att matcha mot. Du kan beställa ett faderskapstest på internet och ha svar inom kortare tid.

Till skillnad från ditt topsande av random unge på stan med faderskapskit du har köpt på nätet, så behandlas teknisk bevisning av statens kriminaltekniska laboratorium som just nu är överbelastade.
Citera
2022-07-19, 00:38
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad vi vet är att han är utredd, har medelsvår IF
enligt psykologutredningen,
vilket motsvarar den låga kognitiva nivå jag nämnde ang iq.
Han har inte varken omdöme eller konsekvenstänk som är normalt.

Att han var kvar på BP, sen stack iväg och återkom är därför inte värst märkligt.

Vad han däremot kan ha gjort är att ha flugit under radarn om vuxna inte tagit varningssignaler på allvar, eller om de inte informerats om tidigare överfall.
Faran ligger i att han inte bara har ett maladaptivt beteende, det finns ett allvarligt överfall och om det är sexuella inslag är det än mer allvarligt.

Detta gäller givietvis vilken prepubertal grabb som helst och är av vikt att se seriöst på.

Betyder IF intelligensförmåga här? Och när utredde man honom, var det innan särskolan? Kan man se denna utredning någonstans?
Citera
2022-07-19, 00:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Till skillnad från ditt topsande av random unge på stan med faderskapskit du har köpt på nätet, så behandlas teknisk bevisning av statens kriminaltekniska laboratorium som just nu är överbelastade.
SKL har sagt god natt.
Nationellt forensiskt centrum.
Citera
2022-07-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Väl är, att åklagarmyndigheten fullkomligt skiter i aktivisters inriktningar.

Jag vet att bevistalan ej är offentlig i någon del, men det brukar alltid komma ut vissa delar såsom skuldfrågan och andra stora delar. I detta fall, syn på åldersbedömning.
Räkna med att ovanstående kommer förtäljas efter en definitiv bevistalan är utförd.

Teknisk bevisning är vägande lika mycket som vid en normal rättegång vid en bevistalan, så där har du fel.
Bevistalan, är faktiskt en rätt bra beskrivning av hanterandet av en minderårig i ett grovt brott.

Om aktivisterna finns inom soc och åklagarmyndigheten så kommer det spela stor roll.

Precis som med fallet Kevin så är detta politiskt sprängstoff. Bevis behöver inte betyda nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in