Men jag skrev ju det med årtal i parenteser till dig i förra inlägget?
(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Om soc hade ansvar på fritid eller sommarlov har jag ingen aning om - eftersom det är frågan om vilka insatser som gjorts.
Eller möjligen rättare sagt eller inte.
Vill du ha länkar är de här eftersom jag la i dokument allt eftersom.
2017
Under första skolåret beskrivs att han "trivs bra i skolan och har god närvaro." (3)
2018 (våren)
Han genomgår flera utredningar och enligt
psykologutredningen framkommer det även att han har en medelsvår ”intellektuell funktionsnedsättning”.
Han bedöms att inte klara av kunskapskraven för grundskolan. (4)
I den pedagogiska samt sociala utredningen beskrivs att han har ett "stort stödbehov i vardagen". (3)
2019 (hösten)
Dokumentation om kränkande behandling.
- han stör elever på en rast som säger ifrån och sen ignorerar honom. Han reagerar med med att bli närgången:
”Då blir han mer närgången och slår/tar han xx över bröstet och sedan ’smiskar han mig på rumpan och springer iväg’”
- Han har kallat en elev hora och slagit en elev på rumpan. (4)
Det hanterades internt, skolan hade samtal med inblandade elever och kontakt med pojkens vårdnadshavare, ingen orosanmälan till socialtjänsten.
Det anses avklarat våren 2020 eftersom han flyttas till grundsärskola. (1)
2020
Börjar på grundsärskola (Lejonströmsskolan)
2021 - försök till misshandel
Enligt ÅK så förekom pojken i en polisutredning om försök till misshandel.
När utredningen avslutas så informeras socialtjänsten. (2)
Enligt Aftonbladets källa har det skett ett överfall vid en gångtunnel och "pojken ska då ha försökt dra ner en kvinna på marken, enligt en källa." (5)
Grundskolchefen HB hittar ingen dokumentation om detta och säger att han inte är "säker på att vi har fått information om det, att det rör den här eleven." (2)
"– Jag har pratat med rektorn på elevens nuvarande skola, hon upplever inte att skolan har fått någon information om elevens koppling till tidigare övergrepp, säger han." [ang gångtunneln, min anm]
"Det finns även orosanmälningar kopplade till den här eleven, enligt Henrik Bolin, skolchef i Skellefteå. Vilken typ av orosanmälningar det handlar om, vill han inte gå in på." (6)
Källor:
Övrigt
Han beskrivs som "speciell" av grannar och att han inte verkade ha så många vänner, han brukade cykla runt ensam.
Brottet begicks en vecka efter att familjen fått permanent uppehållstillstånd och på hans födelsedag (åldersbestämning ska dock göras enligt ÅK).
Han larmade förbipasserande, försvann sen från platsen men återkom när polis anlänt och satte upp avspärrningar.
https://www.expressen.se/nyheter/mis...in-fodelsedag/
.