2022-07-17, 01:08
Medlem
Om med betoning på OM det var gm fb vilket jag tror på 100% så är det jävligt skumt att nåt händer där flera timmar efter! Känns som de stackarna som tvingas jobba med detta inte vill hans bästa.
Citera
2022-07-17, 01:08
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Det är inte fel att uttrycka känslor som hat när något så bestialiskt har begåtts. Hade folk varit likgilta som du är hade jag blivit orolig. Väx upp!

Jag citerade endast ”lärarens” inlägg.
Sen hade jag en åsikt om hemmets inlägg. Den åsikten börjar med FINN FEM FEL.

Håller med, man får uttrycka starka känslor när en liten tjej blivit utsatt.
Hoppas att blir återställd.
Citera
2022-07-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Respirator används om patienten ska vara sövd en längre tid, eftersom någon annars måste sitta och handventilera patienten. En larynxmask sitter i övre luftvägarna, men ovanför trachea (luftstrupen). Om narkosen/nedsövningen ska pågå mer än någon timma eller så används alltid endotrachealtub (ett plaströr som i den nedre ändan har en mjuk uppblåsbar ballong, "kuff", som tätar så att inget maginnehåll kan läcka ner i luftstrupen). Vid behov av lång tids sövning/respiratorvård brukar patienten få en trakeostomi, "trackas". Då gör man en öppning under struphuvudet och för in en tub där, för att minska risken för stämbandsskador.

Funderar lite på uppgiften om att man skulle "försöka väcka" flickan i måndags. Vid misstanke om neurologiska skador är det vanligt att man på IVA gör ett "wake up test", dvs sänker doserna av sömnmedel tillräckligt mycket för att göra en kontroll av neurologiska funktioner. Det är inte säkert att man försökte väcka flickan men misslyckades, det kan vara så att man gjorde ett WUP och inte förklarade tillräckligt bra för anhöriga.
Användning av respirator kan vara pga hjärnskador. Hur många dygn har hon varit nedsövd? Prognoserna är inte speciellt goda efter 72 timmar.
Citera
2022-07-17, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyacint
Jag får oxå hjärtsnörp varje gång jag läser nåt som kan vara negativt. Det är nog helt normalt i det här fallet och vi är nog många som får det.

🌷
Ni finns alla i våra tankar. Och vi är många många många som väntar på att er dotter ska vakna upp så att vi kan överösa henne med kärlek. Ifall hon har någon favorit docka eller leksak så skickar jag gärna en sådan. Tillsammans kan vi dekorera hennes rum och göra henne glad. När hon påbörjar nästa fas i sin rehabilitering
Citera
2022-07-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Användning av respirator kan vara pga hjärnskador. Hur många dygn har hon varit nedsövd? Prognoserna är inte speciellt goda efter 72 timmar.
hitta detta Men vad betyder det egentligen att vara nedsövd så länge?
Niklas Marklund är professor i neurokirurgi vid Lunds Universitet och hjärnskadeforskare. Han varken vill eller kan uttala sig om Anna Holmlunds fall – men har god insyn i ämnet.
– Vid alla svåra hjärnskador är hjärnan väldigt känslig för stress. Trycket kan öka i hjärnan på grund av svullnad. Att söva patienten är ett bra sätt att motverka det och låta hjärnan vila. Det är en basbehandling av skallskador, förklarar Marklund.
TT: Hur länge kan en person vara nedsövd?

– Så länge det behövs. Det styr man utifrån hjärntrycket, vad röntgen visar och hur patienten reagerar när man släpper på sömnmedlen. Det är sällan någon hålls nedsövd mer än två veckor, men det förekommer.
TT: Så det finns inga faror?

– Inte vad vi vet i dag. Det är bättre att hjärnan får vila. På en del center släpper de på sömnmedlen flera gånger per dag, men det varierar mycket beroende på lokala rutiner. Det är en känslig balansgång då det också kan vara farligt att släppa på sömnmedlen för tidigt.
från https://www.hbl.fi/artikel/61a5de4a-...8-862591fd3d33
Citera
2022-07-17, 01:19
Medlem
Respirator= andningshjälp. Används när en patient inte kan andas själv.
Citera
2022-07-17, 01:20
Medlem
Larasofts avatar
Jag skummade lite sammanfattningen i tråden och det finns så mycket underligheter i detta. Någon mer som känner så?
Citera
2022-07-17, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag skummade lite sammanfattningen i tråden och det finns så mycket underligheter i detta. Någon mer som känner så?
jepp och många sidor saker har det blivit
Citera
2022-07-17, 01:22
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Det gör inget. Det är redan screenshottat rubbet.

Ver det inte Riks, eller Samnytt som först hade ett reportage om det?

Edit länk https://samnytt.se/13-arige-monstret...-och-islamism/

Exakt. Allt är lagrat och ligger i molnet i Wayback Machine.
De som använder Google Chrome kan använda Web Cache Viewer.
(Höger klick så ser du)
Citera
2022-07-17, 01:25
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Nej, inte nåt alls som känns underligt. Bara tragiskt. Vad tänker du på?
Citera
2022-07-17, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masqu
hitta detta Men vad betyder det egentligen att vara nedsövd så länge?
Niklas Marklund är professor i neurokirurgi vid Lunds Universitet och hjärnskadeforskare. Han varken vill eller kan uttala sig om Anna Holmlunds fall – men har god insyn i ämnet.
– Vid alla svåra hjärnskador är hjärnan väldigt känslig för stress. Trycket kan öka i hjärnan på grund av svullnad. Att söva patienten är ett bra sätt att motverka det och låta hjärnan vila. Det är en basbehandling av skallskador, förklarar Marklund.
TT: Hur länge kan en person vara nedsövd?

– Så länge det behövs. Det styr man utifrån hjärntrycket, vad röntgen visar och hur patienten reagerar när man släpper på sömnmedlen. Det är sällan någon hålls nedsövd mer än två veckor, men det förekommer.
TT: Så det finns inga faror?

– Inte vad vi vet i dag. Det är bättre att hjärnan får vila. På en del center släpper de på sömnmedlen flera gånger per dag, men det varierar mycket beroende på lokala rutiner. Det är en känslig balansgång då det också kan vara farligt att släppa på sömnmedlen för tidigt.
från https://www.hbl.fi/artikel/61a5de4a-...8-862591fd3d33

Jättebra artikel. Vi vet ju inte om hon vårdas på IVA pga skall- eller halsskador, men den är relevant i båda fallen.
Citera
2022-07-17, 01:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Så den som skriver flest glåpord och rasism är mest upprörd? Då förstår jag plötsligt eran inbecilla tävling.

Det är inte svårt att förlåta gärningsmannen för den som saknar empati för brottsoffret. Däri ligger hela skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in