Citat:
Den amerikanska eliten tror att världen vill ha "liberal demokrati". Liberal demokrati handlar primärt om "finansialisering" och att gynna den rikaste procenten. Det handlar också om mångkulturalism, massinvandring, radikalfeminism, vulgär konst, progressiv pedagogik, korruption, massutbildning, sionism, "wokism", fördumning och godtycklighet. Liberal-demokratiska samhällen så som USA hålls ihop med hårda straff, övervakning och en social kontroll som i många avseenden är hårdare än i Kina. Kinas sociala kontroll är logisk. Även om den är hård är den legitim och det finns tydliga regler för vad du får göra och inte får göra. Den sociala kontrollen i USA (och västra EU) är godtycklig - om du tillhör eliten har du frikort att göra vad du vill. En del av dem kastas såklart till vargarna så som Harvey Weinstein.
Jag bor ju i Kina sedan ganska många år tillbaka och har inte stött på någon direkt social kontroll, tvärt om. Polisen där jag bor krävde anmälan en gång i månaden och godtyckliga hemvisitationer för att se att allt stämmer med lämnade uppgifter, men jag har inte sett dem och anmäler mig inte. Visst, kör man för fort eller kör över en spärrlinje så drar AI-systemet böter direkt och det händer tyvärr lite väl ofta, men den sociala kontrollen är låg både från myndigheter och privatpersoner - kanske dock inte när det gäller viruset som kräver installation av olika appar som håller reda på vaccinationer, tester och var man har varit. När det gäller skatt och att driva företag på i mindre skala så är Kina långt efter Sverige när det gäller insyn och krav på korrekta uppgifter. Polisen som man stöter på i stan är pojkar/unga män som har för lite att göra och helst bara vill smälta in och svalka sig på motorcykeln.
Citat:
Idag anser USA att "vi" skall samlas kring DC för att bekämpa de "illiberala" "regimerna" i Ryssland, Kina, Iran, Nicaragua, Kuba, Nordkorea, Venezuela och Syrien. De är diktaturer, högerextremister, kommunister och jag antar i Irans fall så kallade "religiösa fanatiker". Kanadensisk TV är fyllda med anti-kinesisk hatretorik samtidigt som det programmen värvas med liberala exil-kineser som får gråta ut hur "rasistiska" europeiska kanadensare är för att kineser diskrimineras. Om du bara hör negativitet om Kina och kineser i medier kommer du naturligtvis bli negativt inställd till kineser. Detta mitigeras inte av gråtande liberala exil-kineser som spyr galla över majoritetskulturen. Faktum är att det bara gör folk som tror på den anti-kinesiska propagandan mer förbannade på kineser.
Exil-kineserna måste motivera sitt många gånger sämre liv utanför Kina med argument och bevis av olika slag. Jag följer en kinesisk kvinna i Sverige som gifte sig med en svensk man som lämnade henne med två barn. Hon är hårt arbetande, får kämpa i Sverige och är inte omtyckt av de svenska myndighetsdamerna som kommer på idoga besök för att se att allt är riktigt. De flesta kineser förstår inte hur bra de har det. Kärringarna går i pension vid 50 och ägnar sin fritid åt spela kort, dansa och sitta och prata om de inte tar om barnbarnen. För de flesta är livet inte speciellt rikt, men det går att leva billigt, ha det hyfsat och vara fri från granskande myndigheter och åsiktskontrollanter.
Citat:
De liberala eliterna i USA och EU kommer förlora deras "kalla krig" mot Kina, Ryssland och deras allierade precis som USA och EU förlorade deras proxykrig i Syrien och sparkades ut ur Afghanistan. Faktum är att USA inte ens kunde avsätta Venezuelas president. "Vår" sida styrs av inkompetenta liberaler vars ideologiska, politiska och ekonomiska intressen överskuggar i princip allt de gör. Detta är orsaken till inflationen i USA; https://www.youtube.com/watch?v=RbrvadmJB_M&t=543s
Tarifferna är inte den huvudsakliga orsaken till den amerikanska inflationen enligt mitt sätt att se det men har förstås bidragit till den. Stort ämne ..
Citat:
Sedan idag ligger inflationen på 9.1% och kommer fortsätta uppåt. Vad tänker Washington DC göra åt saken? Tja, i ingenting eftersom om de gör något åt inflationen så förlorar den rikaste 25% pengar och i synnerhet den rikaste 1%. Vidare skulle USA behöva frångå det liberala projektet och det kommer de naturligtvis inte göra.
Jag tror att det är annorlunda denna gång och att Fed har fått extern order om att bekämpa inflationen oavsett konsekvenser för aktiemarknaden, företag och vanliga människors ekonomi. Feds räntehöjningar kommer leda USA in i en depression, men den kostnaden är USA beredda att ta. Det är dollarn som står på spel och utan dollarn som världens reservvaluta är den amerikanska livsstilen/levnadsstandarden/militärapparaten/etc. inte möjlig. Världshandeln med dollarn finansierar USAs alla militärbaser och "the rules based international order" - utan dollarn sjunker sufflén ihop. Det är detta som ligger i potten för kriget i Ukraina och snart Taiwan.
Citat:
Pro-ryska "The Saker" har återpublicerat en föreläsning på ett kinesiskt universitet som hölls av ekonomen Michael Hudson om västvärldens ekonomiska förfall. .. Föreläsningen är värd att läsa även om Hudson pratar primärt om de ekonomiska aspekterna som vissa trådmedlemmar kanske finner mindre intressanta. Varken Kina eller Ryssland behöver göra något annat än att sitta still i båten och hoppas på att amerikanerna och européerna fortsätter att välja liberala ledare. Enligt ett EU-utskott är inte Ungern, ett av de mest ekonomiskt välfungerande länder i EU, en demokrati; Det säger allt om varför västvärldens liberala eliter kommer förlora deras "kalla krig" mot Kina och Ryssland. Liberalerna kommer antagligen förstöra vår del av världen precis som den här tråden har diskuterat i över ett decennium. Det är bara en fråga om tid.
Michael Hudson är intressant och ställer många inlärda ekonomiska föreställningar på ända och ger en ny syn på saker man trodde sig ha förstått. Han har skrivit en bra artikel om vad pengar är från 2018 som jag nog inte riktigt har förstått än men som jag tror folk med större hjärna har nytta av att läsa:
Palatial Credit: Origins of Money and Interest
https://michael-hudson.com/2018/04/p...-and-interest/
Senast redigerad av Swordomer 2022-07-14 kl. 08:10.
Senast redigerad av Swordomer 2022-07-14 kl. 08:10.