Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-10, 09:15
  #709
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Mycket riktigt, sen så är det något som har varit väldigt officiellt sedan våren 2021. Läste du artikeln jag länkade? Den är väldigt lättläst och det finns en hel myrad med andra artiklar som går in på fler detaljer kring affären.



Hur i hela cirkusens namn har du tankekullerbyttat här för att komma fram till det?
Det där är bara trollens vanliga motfrågor. Jag har inte tid att svara på det.

Carlsson har uppgivit att han skulle bygga en fabrik i Tyskland. Han har fått pengar av EU för det. Men det visar sig vara VW:s egen fabrik!
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-10 kl. 09:17.
Citera
2022-07-10, 09:31
  #710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är bara trollens vanliga motfrågor. Jag har inte tid att svara på det.

Carlsson har uppgivit att han skulle bygga en fabrik i Tyskland. Han har fått pengar av EU för det. Men det visar sig vara VW:s egen fabrik!

Vilket inte borde ha kommit som en överraskning då det noterades flitigt i media om det när VW köpte ut NV ur det våren 2021. Inget "Visade sig" som om att de plötsligt kom som en blixt från klar himmel utan ALLMÄNT KÄNNT i över ett år.
Citera
2022-07-10, 09:39
  #711
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Vilket inte borde ha kommit som en överraskning då det noterades flitigt i media om det när VW köpte ut NV ur det våren 2021. Inget "Visade sig" som om att de plötsligt kom som en blixt från klar himmel utan ALLMÄNT KÄNNT i över ett år.
Det har naturligtvis ingen betydelse när det blev känt. Vad jag vet har det t.ex inte diskuterats i tråden.

Carlsson har sålt VW:s egen batterifabrik till EU!

Northvolt luktar skojeri lång väg och borde utredas av myndigheter och större tidningar.
Citera
2022-07-10, 09:43
  #712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Carlsson har sålt VW:s egen batterifabrik till EU!

Och jag som trodde att det var Northvolt som sålde sin del av en gemensamägd VW/NV-batterifabrik till VW.

Var får du din information om att NV har sålt VW till EU?
Citera
2022-07-10, 09:47
  #713
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Och jag som trodde att det var Northvolt som sålde sin del av en gemensamägd VW/NV-batterifabrik till VW.

Var får du din information om att NV har sålt VW till EU?
Northvolt har sagt att man skall bygga en batterifabrik i Tyskland. Northvolt har fått pengar av EU för det. Men nu visar det sig att den fabrik man talat om egentligen är en fabrik som VW kommer att bygga själva.

Northvolt luktar skojeri lång väg och borde utredas av myndigheter och större tidningar.

Nu börjar du hitta på andra saker. Du köra hela trollhandboken nu. Det har jag inte tid att svara på.

Ha en bra dag.
Citera
2022-07-10, 09:59
  #714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Northvolt har sagt att man skall bygga en batterifabrik i Tyskland. Northvolt har fått pengar av EU för det. Men nu visar det sig att den fabrik man talat om egentligen är en fabrik som VW kommer att bygga själva.

Man skulle nästan kunna tro att NV fick tillbaka de pengarna när de SÅLDE sin del till VW, som ändå var huvudfinansiär till den fabriken då den skulle tillhöra VW koncernen.

Citat:
Nu börjar du hitta på andra saker. Du köra hela trollhandboken nu. Det har jag inte tid att svara på.

Jag försöker verkligen bara svara på dina lösryckta påståenden, inget annat.
__________________
Senast redigerad av Guldgas 2022-07-10 kl. 10:07. Anledning: Miss i citering
Citera
2022-07-20, 11:07
  #715
Avstängd
wwrs avatar
Nu har Northvolt uppfunnit någon världssensation. Men företaget kan inte bevisa att det har någon produktion, fast det har 1000 personer anställda och öppnade vid nyår.

Det liknar Musk och Tesla. Mycket snack om batterier ("Battery Day") men Panasonic gör väl fortfarande batterierna åt Tesla?

Företaget använder skattemedel och måste utredas.
Citat:
Nu kan Northvolt återvinna hela bilbatteriet

Northvolt och svenska Graphmatech har utvunnit grafenoxid ur uttjänta elbilsbatterier. Detta i industriell pilotskala.

... ett material som är väldigt starkt eller ledande, säger Mamoun Taher, vd för Graphmatech till Ny Teknik.

Läs mer: Northvolts plan för att återvinna batterier – metoden tar vara på litiumet
Tryckkärl för vätgas
Ett flaggskepp för företagets komposit är tryckkärl av typ 4 och typ 5 samt rör avsedda för vätgas. Genom att kombinera modifierad grafen med en polymer skapas en barriär som läcker 40 procent mindre vätgas jämfört med dagens konventionella material. Det är såklart väsentligt ur ett ekonomiskt, miljö- såväl som säkerhetsmässigt perspektiv.
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-ka...teriet-7035685
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 11:16.
Citera
2022-07-20, 12:31
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har Northvolt uppfunnit någon världssensation.

Härligt! Alltid kul med genombrott. Sen att det verkar vara i pilotverksstorlek låter också lovande. Då borde det inte vara så omöjligt att skala upp om det blir ekonomiskt hållbart i Industrimiljö.

Citat:
Men företaget kan inte bevisa att det har någon produktion, fast det har 1000 personer anställda och öppnade vid nyår.

Visst har vi pratat om det här tidigare? De "öppnade" inte utan det var produktionen av En cell, den första cellen. Mest troligt för att göra investerarna glada.
Citera
2022-07-20, 12:45
  #717
Avstängd
wwrs avatar
Den 17 december 2021: "Den första produktionslinan på Northvolt i stort sett klar."
Citat:
Den första produktionslinan på Northvolts batterifabrik i Skellefteå är i stort sett klar – nu fattas bara tillverkning av den första battericellen. Företaget har satt målet att produktionen ska komma i gång i år. [2021 --ed]

– Vi arbetar extremt intensivt just nu för att hålla tidsplanen, säger vd Peter Carlsson till Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392

För sju månader sedan hävdade Northvolt att de var klara att starta produktionen. Men ännu finns inga säkra bevis att de har levererat någonting. De har 1000 anställda, delvis betalda med skattemedel. Nu får de fler skattemiljarder.

Fabriken de skulle bygga i Tyskland kommer VW att bygga! Det är numera närmast tyst i media om de stora planerna med fabriker i Borlänge och Göteborg. Det kommer perifera nyheter om pilotprojekt som alltså inte innebär säljbar produktion.

Flera varningsklockor ringer runt företaget. Myndigheter och större tidningar måste snarast gå in och se vart våra pengar tar vägen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-20 kl. 12:54.
Citera
2022-07-20, 13:06
  #718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den 17 december 2021: "Den första produktionslinan på Northvolt i stort sett klar."

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392

För sju månader sedan hävdade Northvolt att de var klara att starta produktionen. Men ännu finns inga säkra bevis att de har levererat någonting. De har 1000 anställda, delvis betalda med skattemedel. Nu får de fler skattemiljarder.

Läste igenom artikeln igen för att se om jag har missat något. De skriver att fabriken är i stort sätt klar (lina 1) men de skriver inte att de har på något sätt produktionsoptimerat den

Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Citat:
Fabriken de skulle bygga i Tyskland kommer VW att bygga!

Mycket riktigt, inget konstigt där. Den affären följdes flitigt när det skedde, så det borde inte komma som en överraskning. VW är fortfarande största ägare i NV

Citat:
Det är numera närmast tyst i media om de stora planerna med fabriker i Borlänge och Göteborg.


I Göteborg så är de nog tillbaka på markförhandling, så det lär inte komma mycket därifrån på ett tag. Sen så är det även semestertider nu.

Citat:
Det kommer perifera nyheter om pilotprojekt som alltså inte innebär säljbar produktion.

Kanske, kanske inte. De är nog sugna på att forska om hållbara brojekt då de bygger återvinningsanläggningen för fullt.

Citat:
Flera varningsklockor ringer runt företaget. Myndigheter och större tidningar måste snarast gå in och se vart våra pengar tar vägen.

Fast är det så stora varningsklockor? Ser inte så mycket här som skiljer sig från andra industrier, förutom storleken.
Citera
2022-07-28, 12:39
  #719
Avstängd
wwrs avatar
Northvolt förefaller vara ett rent pajasföretag, bl.a. drivet med miljarder från EU och våra pensioner.

Företaget öppnade vid nyår och har ettusen anställda. Men nu säger företaget att de som anställts inte klarar av att bygga batterier.
Citat:
Svårt hitta rätt kompetens för Northvolt – trots tusentals ansökningar

Intresset för att få jobba på batterifabriken Northvolt i Skellefteå är mycket stort – varje månad får företaget in 3 500 spontana jobbansökningar.

Trots det har företaget problem att få rätt kompetens till fabriken.

Vi behöver fortsatt ha in fler ansökningar och kunna hitta den specifika kompetens som vi behöver för produktionen i Skellefteå”, säger Sanna Bäckström, kommunikatör på Northvolt.
https://sverigesradio.se/artikel/sva...ls-ansokningar

Mycket tyder på att företaget är en bluff som kastar bort skatttepengar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-28 kl. 12:43.
Citera
2022-07-28, 12:44
  #720
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Northvolt förefaller vara ett rent pajasföretag, bl.a. drivet med pengar från EU och våra pensioner.

Företaget öppnade vid nyår och har ettusen anställda. Men nu säger företaget att de som anställts inte klarar av att bygga batterier.

https://sverigesradio.se/artikel/sva...ls-ansokningar

Mycket tyder på att företaget är en bluff som kastar bort skatttepengar.

Citatet antyder att de behöver fler kvinnliga och transsexuella ingenjörer.

Jag är inte ironiskt - utan det är garanterat en stor kvinnodominerad och rätt nyexaminerad HR-avdelning. Dessa kommer aldrig att anställa kompetenta individer dvs vita medelålders heterosexuella män - eftersom de fått lära sig att "utmana invanda stereotyper".

Ägarna däremot skiter väl sannolikt i vad som händer för de har säkert redan cashat in på själva bidragen. Men själva haveriet är nog inte medvetet eller planerat i detalj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback