2017-04-30, 10:22
Medlem
hushlittledarlings avatar
Älskar alla:

- "Luktar bluff lång väg!
- "3000 injegörer va fan... hur då för en batteri-fabrik"
- "Lägg den fan inte i Gävle, lägg ner gävle, hatar gävle, hoppas allt går åt helvete..."

Osv

De låter så sjukt korkade och bittra.

Det är ju för fan fantastiskt. En Batterifabrik. Nya arbetstillfällen, byggbolag, energi, kaffeautomater, toalettstolar, inredning, elbolag, växter, nya anställda om det inte blir 3000 så är ju 1000 anställda ändå sjukt bra.

Varför är folk så djävla bittra. Är det coolt?
Ingen djävel vet ju vilka ni är bakom era skärmar ändå så det är ju direkt; fan va cool Conny är... *ryggdunk* hö hö... För fan släpp bitterheten.
Troligvis är ni livrädda för att bli omsprungna av nån som är mer välutbildad, längre, snyggare, coolare. Och det enda ni har kvar är att gnälla... Men det gör ju er till ännu osexigare.

Personligen tror jag det hamnar i Norr. Men jag vet inte.
Det är närmare att flyga till USA och Asien.
Det har energin.
Billigare mark.
Politiskt är det bra med fler arbetstillfällen utanför stockholm.
Citera
2017-04-30, 10:43
Medlem
fidelios avatar
Man är ju van vid att läsa om att tillvekande industri läggs ned så det är väl inte för inte man anar ugglor i mossen när man läser om dylikt. En sådan fabrik är överjävligt stor!

Jag tror man vill hålla det nära huvudstaden så då blir det Västerås eller Norrköping.
Citera
2017-04-30, 10:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Man är ju van vid att läsa om att tillvekande industri läggs ned så det är väl inte för inte man anar ugglor i mossen när man läser om dylikt. En sådan fabrik är överjävligt stor!

Jag tror man vill hålla det nära huvudstaden så då blir det Västerås eller Norrköping.
Gävle med Forsmark är inte så jäkla långt från Arlanda och Stockholm. 14-15 mil till Arlanda.
Citera
2017-04-30, 10:55
Medlem
fidelios avatar
Om 3000 ingenjörer stämmer så placerar man inte en sådan anläggning i Norrland.
Attraktionskraften är för låg. Om det är en "framtidens fabrik" så begriper dom nog att framtidens boende inte är i en norrländsk småstad. Då får man andra och tredjesorteringens kompetens bland de anställda.
Citera
2017-04-30, 11:02
Medlem
DEVGRUs avatar
Hur de kan gå vidare med Malmö förstår jag inte. Logiskt och bättre att placera det i norr.
Citera
2017-04-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Nu vet jag ingenting/väldigt lite om företaget i fråga men det låter helt snett att de ska anställa 2-3000 ingenjörer för att de ska bygga en fabrik. En tiondel borde räcka och resten kollektivare etc. som faktiskt jobbar i fabriken vid tillverkning/montering/alla andra sysslor som krävs för att tillverka och skeppa ut batterier av olika modeller.

2-3 tusen ingenjörer......vem har dom tänkt ska jobba då?
Citera
2017-04-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Gävle med Forsmark är inte så jäkla långt från Arlanda och Stockholm. 14-15 mil till Arlanda.

Dessutom en kuststad med väl utbygd hamn.
Citera
2017-04-30, 12:32
Medlem
Om landet hade en vettig regering då skulle man hänvisat fabriken till en stad/kommun med stora susselsättningsproblem och lovade diverse skattelättnader under X antal år. Så gjorde man t ex i Polen där nyetableringar fr Väst hamnade i stagnerade gruvsamhällen.
Citera
2017-04-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det investeras miljardbelopp i Gruvöns bruk, även SCA miljardinvesterar i Timrå, Boliden har för ett par år sedan avslutat en miljardinvestering i Bergslagen.
Volvos nya bilserie lär ha gett Torslanda mångmiljardinvesteringar och hundratals nya jobb, Scanias nya lastbil torde ha gett miljardinvesteringar i Scanias fabriker runt om i Sverige.

Så nej, det är inte bara jämmer och elände.
Kostnaderna för montering av en bil är bara en liten del av priset och då fungerar det hyggligt än så länge att ha fabriken i ett högkostnadsland. Det finns dock en anledning till att även nya linor oftast läggs i länder med lägre kostnad på arbetskraft. Som någon påpekat blir massafabriker och sågverk mer och mer automatiserade. Speciellt sågverken är dock under stor press och vi har redan sett att de som inte klarar av att finansiera investeringar i automatisering går under. Northvolts batterier kommer att användas i konsumtionsprodukter vilket är ett annat segment med hårdare prispress än lastbilar och lastbilsdelar. Med rådande kostnadsläge kommer det att bli svårt att konkurrera för Northvolt långsiktigt. Anställda inom den tunga industrin kan ofta ha mycket höga bruttolöner som är högre än vad ingenjörer har och det är naturligtvis långsiktigt inte hållbart. Inledningsvis kommer det säkert att bli ett gigantiskt arbetsmarknadsprojekt med mycket subventioner, men långsiktigt kommer man att få problem gentemot en fabrik i Baltikum eller Polen. Det är mycket svårt att bedriva industriproduktion i Sverige i dag.
Citera
2017-04-30, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Om 3000 ingenjörer stämmer så placerar man inte en sådan anläggning i Norrland.
Attraktionskraften är för låg. Om det är en "framtidens fabrik" så begriper dom nog att framtidens boende inte är i en norrländsk småstad. Då får man andra och tredjesorteringens kompetens bland de anställda.
"andra och tredjesorteringens kompetens" du måste vara släkt med AKB

Med munlädret och snygga CV från storstan får man inte mycket gjort.

Jag skulle bli förvånad om det inte går att locka folk med livskvalitet, brist på köer, brist på svartskallar, brist på no-go zoner.
Citera
2017-04-30, 13:22
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEVGRU
Hur de kan gå vidare med Malmö förstår jag inte. Logiskt och bättre att placera det i norr.

Varför i helvete då? Logistiskt är det bättre med Malmö, vi är närmare till kontinenten där med blir import/export transport enklare och billigare samt närmare till marknaden.
Citera
2017-04-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Varför i helvete då? Logistiskt är det bättre med Malmö, vi är närmare till kontinenten där med blir import/export transport enklare och billigare samt närmare till marknaden.
Ja men det finns ju ingen kompetens. De som är arbetslösa i Malmö är ju mest flyktingar som knappt kan läsa och som tycker att man skall ha 5 bönestunder om dagen.
Jag skulle definitivt föredra Norrland där det bor många arbetslösa svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in