Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-08, 22:15
  #697
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Har för mig att du använde dem som exempel för att Northvolt skulle falla, att konkurrensen skulle bli för tuff. Är de bara skitsnack så behöver NV inte oroa sig för det.



Inte riktigt, väl?

https://borsvarlden.com/artiklar/lka...or-i-gallivare

https://www.di.se/nyheter/henriksson...or-ab-sverige/

https://www.ssab.com/sv-se/ssab-konc.../hybrit-phases
Jag kollade den första länken. Det är som vanligt bara målsättningar.
Citat:
- För att inte tappa tid i omställningen vill vi sätta i gång och frigöra mark för demoanläggningen och tillhörande byggnader. Målet är att starta produktionen 2026,

Man har ju talat om klimatkris i många år. Men det händer ingenting konkret. Bara utfärstelser i framtiden.

Alla dessa fabriker kan vara bluff. Mo i Rana, Vasa, Skellefteå, Borlänge, Göteborg. Tyskland verkar bevislingen ha gått i stöpet.

Se på Northvolt. Öppna sedan nyår. Ettusen anställda. Tidningarna skrev mycket ett tag. Men ingen säljbar produktion kan bevisas. Ändå får de fler miljarder av pensionspengar nu.

Hur skall vi kunna konkurrera med marknadsledande asiatisk industri?

Det är mycket som tyder på att Northvolt kan vara bluff. Det finns i alla fall tillräckligt för att i grunden ta reda på vad som händer i Skellefteå nu. Stora tidningar och gärna någon form av statsrevisorer eller vad det kan heta måste kopplas in. Det är min uppfattning.

Nu skall jag ta paus. Vi får fortsätta en annan dag. Ha en trevlig kväll.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-08 kl. 22:18.
Citera
2022-07-09, 09:23
  #698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kollade den första länken. Det är som vanligt bara målsättningar.

Lustigt att "bara målsättningar" spränger i backen och bygger pilotanläggningar osv.

https://www.hybritdevelopment.se/hyb...ulea-tar-form/


Citat:
Man har ju talat om klimatkris i många år. Men det händer ingenting konkret. Bara utfärstelser i framtiden.

Det måste vara därför fabriker som Northvolt och Hybrit inte byggs, jag menar... byggs.

Citat:
Alla dessa fabriker kan vara bluff. Mo i Rana, Vasa, Skellefteå, Borlänge, Göteborg. Tyskland verkar bevislingen ha gått i stöpet.

De kan vara bluff, de kan vara drömmar, de kan vara mål. De kan även misslyckas ELLER lyckas. Största missen vore att inte ens försöka.
Citera
2022-07-09, 09:43
  #699
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Lustigt att "bara målsättningar" spränger i backen och bygger pilotanläggningar osv.

https://www.hybritdevelopment.se/hyb...ulea-tar-form/

Det måste vara därför fabriker som Northvolt och Hybrit inte byggs, jag menar... byggs.

De kan vara bluff, de kan vara drömmar, de kan vara mål. De kan även misslyckas ELLER lyckas. Största missen vore att inte ens försöka.
Gore fick Nobelpriset 2007 när han sade att Nordpolens in skulle ha smält bort på sommarhalvåret inom en snar framtid. Ingen agerar efter det längre. BlackRock talar om olja. Greta är tillbaka i plugget.

Bara misstanken att det kan vara en bluff gör att företaget måste utredas.

Det rinner skattemiljarder till en fabrik med ettusen anställda som varit öppen sedan januari. Fabriken har inte bevisat några leveranser.

Det är ett starkt tecken på att det kan vara bluff. Staten måste skicka dit revisorer och ta reda på vad som hänt med våra pengar.

Tidningarna har skrivit en massa oväsentligheter om att fabriken orsakat en överhettad bostadsmarknad i Skellefteå. Men det skrivs inget om vad fabriken eventuellt producerar. Stora tidningar måste kolla upp detta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-09 kl. 09:57.
Citera
2022-07-09, 11:20
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det rinner skattemiljarder till en fabrik med ettusen anställda som varit öppen sedan januari. Fabriken har inte bevisat några leveranser.

Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Citat:
Det rinner skattemiljarder till en fabrik med ettusen anställda som varit öppen sedan januari.

Skattemiljarder investeras, det har du rätt i. Visst kommer du ihåg att de privata aktörerna går in med mycket mer? Lustigt att staten går in med lite cash i ett system som de tydligen bara pratar om och inte satsar på. De är ändå bara målsättningar, precis som Hybrit som absolut inte bygger något utan bara pratar.


Citat:
Tidningarna har skrivit en massa oväsentligheter om att fabriken orsakat en överhettad bostadsmarknad i Skellefteå. Men det skrivs inget om vad fabriken eventuellt producerar. Stora tidningar måste kolla upp detta.

En vild gissning vore battericeller.
Citera
2022-07-09, 11:24
  #701
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Skattemiljarder investeras, det har du rätt i. Visst kommer du ihåg att de privata aktörerna går in med mycket mer? Lustigt att staten går in med lite cash i ett system som de tydligen bara pratar om och inte satsar på. De är ändå bara målsättningar, precis som Hybrit som absolut inte bygger något utan bara pratar.

En vild gissning vore battericeller.
Det är skandal hur en fabrik med 1000 anställda, som öppnade vid nyår, inte kan påvisa någon säljbar produktion. Någon måste ta reda på vad som hänt med de skatttemiljarder som gått in i projektet.

Jag måste gå ut en stund, hinner inte skriva mer för tillfället.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-09 kl. 11:30.
Citera
2022-07-09, 11:34
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är skandal hur en fabrik med 1000 anställda, som öppnade vid nyår, inte kan påvisa någon säljbar produktion. Någon måste ta reda på vad som hänt med de skatttemiljarder som gått in i projektet.

Jag måste gå ut en stund, hinner inte skriva mer för tillfället.

Ingen skandal alls. Låt mig repetera:

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.
Citera
2022-07-09, 14:22
  #703
Avstängd
wwrs avatar
Den 17 december 2021: "Den första produktionslinan på Northvolt i stort sett klar."
Citat:
Den första produktionslinan på Northvolts batterifabrik i Skellefteå är i stort sett klar – nu fattas bara tillverkning av den första battericellen. Företaget har satt målet att produktionen ska komma i gång i år.

– Vi arbetar extremt intensivt just nu för att hålla tidsplanen, säger vd Peter Carlsson till Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392

Det skrevs tidigare en hel del i massmedia om Northvolt. Men de senaste månaderna har skriverierna minskat. Däremot tillåts företaget ta in ytterligare skattemiljarder. Företaget har 1000 anställda men har inte kunnat visa upp någon säljbar produktion.

Det är dags att staten och massmedia går in och undersöker vad som händer i företaget. Vad man än tror om företaget får det inte bara rulla på utan att man tar reda på vad som sker.
Citera
2022-07-09, 18:33
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den 17 december 2021: "Den första produktionslinan på Northvolt i stort sett klar."

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392

Där fick de rätt, de lyckades producera sin första cell innan nyår. Inte så illa igenteligen då hela världen är försenad efter Covid. Själv trodde jag att de skulle lyckas göra första cellen mars 2022 eller så med tanke på omvärlden.

Citat:
Det skrevs tidigare en hel del i massmedia om Northvolt. Men de senaste månaderna har skriverierna minskat. Däremot tillåts företaget ta in ytterligare skattemiljarder. Företaget har 1000 anställda men har inte kunnat visa upp någon säljbar produktion.

Det är dags att staten och massmedia går in och undersöker vad som händer i företaget. Vad man än tror om företaget får det inte bara rulla på utan att man tar reda på vad som sker.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Antar att både staten och media vet om den premissen, de har säkert varit med om att någon vill starta en ny fabrik förr.
Citera
2022-07-10, 07:48
  #705
Avstängd
wwrs avatar
Amerika-Carlsson har fått miljarder av våra skatte- och pensions-pengar. "Northvolt Zwei", en av de fabriker han har tänkt bygga, i Tyskland verkar ha visat sig vara VW:s egen fabrik, vad jag förstått. Man undrar om Carlsson också har Eiffeltornet och Golden Gate-bron till salu? EU (dvs vi) betalar!
Citera
2022-07-10, 09:00
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Amerika-Carlsson har fått miljarder av våra skatte- och pensions-pengar. "Northvolt Zwei", en av de fabriker han har tänkt bygga, i Tyskland verkar ha visat sig vara VW:s egen fabrik, vad jag förstått. Man undrar om Carlsson också har Eiffeltornet och Golden Gate-bron till salu? EU (dvs vi) betalar!

Det är inga rykten utan har varit kännt länge. Försök hänga med istället för att sprida bittra rykten. Här har du till och med en artikel från NV-s egna sida om det du verkar tro att de försöker dölja.

https://northvolt.com/articles/northvoltett-supply/

Citat:
Northvolt will sell its joint venture share in Salzgitter, Germany, to Volkswagen as the automotive company scales up its battery manufacturing efforts in Europe.
Citera
2022-07-10, 09:04
  #707
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Det är inga rykten utan har varit kännt länge. Försök hänga med istället för att sprida bittra rykten. Här har du till och med en artikel från NV-s egna sida om det du verkar tro att de försöker dölja.

https://northvolt.com/articles/northvoltett-supply/
Men från början påstods att Northvolt skulle bygga en fabrik i Tyskland. Nu visar det sig att det har handlat om VW:s egen fabrik.

Carlsson har sålt VW:s egen fabrik till EU, för våra pengar! Det luktar skojeri lång väg.
Citera
2022-07-10, 09:12
  #708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men från början påstods att Northvolt skulle bygga en fabrik i Tyskland. Nu visar det sig att det har handlat om VW:s egen fabrik.

Mycket riktigt, sen så är det något som har varit väldigt officiellt sedan våren 2021. Läste du artikeln jag länkade? Den är väldigt lättläst och det finns en hel myrad med andra artiklar som går in på fler detaljer kring affären.

Citat:
Carlsson har sålt VW:s egen fabrik till EU, för våra pengar! Det luktar skojeri lång väg.

Hur i hela cirkusens namn har du tankekullerbyttat här för att komma fram till det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback