Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Din metafor kring våldtäkt och abort är inte hållbar. Och jag har flera gånger påvisat varför.
1. Abortförbud leder inte till att inga aborter sker. Så är man mot abort är det andra åtgärder som krävs. Tex. se till att samtliga män som gör kvinnor på smällen tar sitt ansvar och gör kvinnan så pass trygg att hon väljer att fortsätta vara gravid och föda barn.
2. Abortförbud leder till att de kvinnor som känner sig nödgade att göra abort, gör senare och osäkra aborter. Vilket varken är bra för fostret (som är mer utvecklat) eller för kvinnan (som riskerar att skadas och dö av den osäkra aborten).
Här har du ett kort svar kring din skeva metafor:
En våldtäktsförövare riskerar varken liv eller hälsa av att våldta eller av att låta bli att våldta. Men offret skadas alltid. Även om våldtäkten skulle vara "övervakad" så kommer offret skadas psykiskt. Vissa med psykiska men för livet. Att det är en övervakad våldtäkt skulle rentav kunna göra traumat ännu värre. Liknar mer en gruppvåldtäkt än en "övervakad" våldtäkt. Att göra våldtäkt lagligt skulle innebära svårare hälsorisker för offret.
En gravid kvinna riskerar eventuellt både liv och hälsa både vid själva graviditeten/förlossningen och vid en olaglig/osäker abort.
Man kan helt enkelt inte göra en metafor över två så pass olika situationer.
I detta exempel så riskerar kvinnan sin hälsa. Hon är ''offret'' enligt din utsago i verkligheten, och även i mitt exempel är hon ''offret''.
Därför förstår jag inte varför du tar upp våldtäktsförövaren, det är irrelevant. Det är ju kvinnan hälsoriskerna är kopplade till i båda fallen.
I mitt alternativa frågeexempel så riskerar kvinnan också sitt liv och hälsa. Hade du fortfarande varit för att våldtäkt ska vara tillåtet för att ett förbud kan leda till ökade risker?
Övervakad våldtäkt av professionella utförare precis som med abort. Allting är detsamma, enda skillnaden är att verkligheten är alternativ.
Den logiska formulan kvarstår. Det har 0 betydelse om våldtäkt inte är likt abort på något sätt, att du fortfarande inte förstår varför är för mig föga förvånande.
Jag har redan satt kriterierna för den alternativa verkligheten. Ditt jobb är inte att problematisera skillnaderna. Ditt jobb är att berätta varför i min alternativa verklighet du är logiskt inkonsekvent när du har sagt något helt annat här i tråden.
Professionella utförare av våldtäkter, precis som vid lagliga aborter. = lägre risk för kvinnan.
Icke-professionella utförare av våldtäkter, precis som vid olagliga aborter. = högre hälsorisk för kvinnan.
Logisk formel: X ska vara tillåtet för ett förbud av X innebär en ökad risk för kvinnan.
Att du nu börjar prata om anledningarna till varför det inte är samma sak är helt OK, men det motbevisar inte min logiska frågeställning som är kopplad till dina egna ord. Det är inte upp till mig att leda dig rätt i diskussionen, det är du som måste vara övertydlig.
Ignorera ordet övervakning då du tar allt ordagrant i hopp om att vinna diskussionen men det gör du inte.
Om rättfärdigandet vilar på de ökade hälsoriskerna, då borde du i mitt hypotetiska exempel även vara för att våldta för det leder ju till mindre ökade hälsorisker för kvinnan. Det var väl så du rättfärdigade abort? Eller hur var det?
Du kan börja prata om skillnaderna, men börjar du inte då inse att ditt rättfärdigande inte bygger på detsamma som du har hävdat?