Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Våldtäkt skadar alltid offret psykiskt. Men inte alltid fysiskt. Så oavsett hur "professionellt" utförd våldtäkten skulle vara, så skulle ändå offret skadas.
Vid abort dör alltid fostret, vare sig aborten är laglig och säker eller olaglig och osäker. Vid olaglig och osäker abort riskeras även kvinnans liv och hälsa.
Och det är därför jag är för säker och laglig abort.
Är du mot aborter, så är inte abortförbud lösningen, eftersom aborter kommer ske ändå, fast med risk för kvinnans liv och hälsa pga. att olagliga aborter leder till osäkra aborter. Lösningen är att få män som gjort kvinnor gravida att ta sitt ansvar att trygga kvinnorna, så att de vill fortsätta vara gravida och föda barn. Detta skulle minska abortantalen radikalt och barn skulle födas önskade.
Så 100 % alla aborter slutar i fysisk och psykisk sinnesro för kvinnorna? Det hade jag ingen aning om. Jag är ganska säker på att det innefattar även det psykiska eller fysiska besvär, oavsett grad.
Så att en risk föreligger om hur något kan komma att bli, så är det ett tillräckligt bra skäl för att rättfärdiga ett ondskefullt beteende?
Du vet inte hur det kommer se ut i Sverige. Ökad sexualundervisning, preventivmedel, lagstiftning och andra verktyg kan göras för att minska de illegala aborterna, därmed har man räddat liv. Det är väl bara att ge folk extrema straff som erbjuder assistans för illegala våldtäkter?
Problemet är att ditt argument är totalt situationsbaserat. Du värderar inte handlingen i sig. Du ser bara människor som objekt, ett antal, du skiter i handlingarna och jag ska visa hur extremt det kan gå.
Frågeställning:
En gravid kvinna i vecka 17 står på en bro tillsammans med dig själv. Ni tittar en bit bakom er och ser ett tåg komma i världens fart. På järnvägsrälsen finns det två personer fastbundna. Du har två val:
1) Putta den gravida kvinnan utför bron så hon stoppar tåget och personerna på rälsen räddas.
2) Gör ingenting och låt personerna dö eller skadas allvarligt.
Vad hade du gjort? Det innebär väl mindre total skada om du puttar ner kvinnan eftersom två personer kan skadas? Precis som du menar på att lagliga aborter innefattar mindre total skada för kvinnorna?
Svara gärna på den här frågan du

.