2022-04-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Körde i 120 på en 70-väg när jag fick möte med en polisbil. Finns det risk att mitt körkort dras in nu?

EDIT: kollade på google street view och som tur är var det 100-väg så nån körkortsindragning lär det inte bli men finns det nån risk att jag får böter hemskickade? Har de fått de nya bilarna med inbyggda fartkameror? Detta var en piket.

Nej. Är du inte stannad på plats händer inget.

Bilarna kommer inte heller ha rullande fartkameror. Utan laser. De kommer fortsatt behöva stanna folk
Citera
2022-04-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Nej. Är du inte stannad på plats händer inget.

Bilarna kommer inte heller ha rullande fartkameror. Utan laser. De kommer fortsatt behöva stanna folk

Kör utom synhåll. Stanna bilen. Stå på passagerarsidan och säg föraren sprang.
Citera
2022-07-08, 18:29
Medlem
Det var i januari som jag råkade köra mot rött under prövotid. De gav mig böter på 3,000kr men ville inte ha mitt körkort. Jag fick intrycket av att de tyckte smått synd om mig, de tittade iallafall på varandra ett tag som i "ska vi skita i det här och gå?" . Finns det en chans att de skrev kanske fortkörning istället? Eller tror ni transportstyrelsen kommer skicka post snart? Om det nu ska dras in så är ju 7 månader ganska länge
Senast redigerad av Meddler22 2022-07-08 kl. 18:33.
Citera
2022-07-09, 12:34
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Det var i januari som jag råkade köra mot rött under prövotid. De gav mig böter på 3,000kr men ville inte ha mitt körkort. Jag fick intrycket av att de tyckte smått synd om mig, de tittade iallafall på varandra ett tag som i "ska vi skita i det här och gå?" . Finns det en chans att de skrev kanske fortkörning istället? Eller tror ni transportstyrelsen kommer skicka post snart? Om det nu ska dras in så är ju 7 månader ganska länge

vad stod det på boten du skrev på? eftersom de inte tog kortet på platsen gissar jag de inte heller har skrivit pm till transportstyrelsen så kan mycket väl bli så att det inte händer något
Citera
2022-07-22, 18:33
Medlem
Av med körkort i Norge på plats

Den 12/6 blev jag av med mitt svenska körkort i Norge, blev tydligen lastad vid en omkörning och blev stoppad längre fram, även här hade den ensamma polisen laser uppriggad och där körde vi 80 som hastigheten var, där påstår den polisen att vi har kört 133km/h vid en omkörning och därför tar han kortet på plats!
Säger att det kan bli ca 16.000kr I böter, körkortet har inte kommit tillbakas till Sverige som polisen sa att det skulle göra, men har inte hänt något här i Sverige med körkortet än!
Vet för jag har pratat med länsstyrelsen och även blivit stoppad av polis!

Det jag undrar nu är om man har en chans att få lägre straff än 8månader spärrtid i Norge och gärna mindre än 16.000kr i böter!
Visst detta kan jag väll ta, men är väldigt orolig på hur lång spärr tid jag kan få i Sverige?
Är i stort sätt helt säker på att jag kommer bli av med körkortet i Sverige med när rättegången har varit i Norge.....
Är även orolig på hur mycket jag får betala om jag nu väljer att låta det bli rättegång, kan ju välja att erkänna att jag har kört för fort.....

Hittar inget nyare fall på nätet och får inte tag i någon som vet? 😒😣
Citera
2022-07-22, 22:22
Medlem
Finns inget att göra, du blir straffad enligt norska lagar då brottet begicks där.
Citera
2022-07-22, 22:53
Medlem
Kör inte för fort nästa gång om du inte har råd med konsekvenserna av det, sopa
Citera
2022-07-22, 23:10
Medlem
Du kan välja fängelse ist för böter
Citera
2022-07-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1CO
Du kan välja fängelse ist för böter
Fina options!
Citera
2022-07-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trondelag
Den 12/6 blev jag av med mitt svenska körkort i Norge, blev tydligen lastad vid en omkörning och blev stoppad längre fram, även här hade den ensamma polisen laser uppriggad och där körde vi 80 som hastigheten var, där påstår den polisen att vi har kört 133km/h vid en omkörning och därför tar han kortet på plats!
Säger att det kan bli ca 16.000kr I böter, körkortet har inte kommit tillbakas till Sverige som polisen sa att det skulle göra, men har inte hänt något här i Sverige med körkortet än!
Vet för jag har pratat med länsstyrelsen och även blivit stoppad av polis!

Det jag undrar nu är om man har en chans att få lägre straff än 8månader spärrtid i Norge och gärna mindre än 16.000kr i böter!
Visst detta kan jag väll ta, men är väldigt orolig på hur lång spärr tid jag kan få i Sverige?
Är i stort sätt helt säker på att jag kommer bli av med körkortet i Sverige med när rättegången har varit i Norge.....
Är även orolig på hur mycket jag får betala om jag nu väljer att låta det bli rättegång, kan ju välja att erkänna att jag har kört för fort.....

Hittar inget nyare fall på nätet och får inte tag i någon som vet? 😒😣

Länsstyrelsen har inen med körkort att göra..det är transportsytrelsen
Citera
2022-07-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Länsstyrelsen har inen med körkort att göra..det är transportsytrelsen
Sorry, skrev fel!
Citera
2022-07-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Finns inget att göra, du blir straffad enligt norska lagar då brottet begicks där.
Finns alltid något att göra, man vill ju att allt ska gå rätt till fast det är i Norge....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in