2012-03-05, 21:15
Medlem
Vilken sorts kamera vet jag inte. En kamera (svart ganska liten) som polisen höll i handen och riktade mot mig...
Citera
2012-03-06, 11:28
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffas
Vilken sorts kamera vet jag inte. En kamera (svart ganska liten) som polisen höll i handen och riktade mot mig...

Dvs ingen kamera alls utan en laserhastighetsmätare.

Det händer inget mer, de vet ju inte vem som körde bilen. Det ENDA tillfället det kan komma surt efteråt är om man får en fet blixt i ansiktet, från fast eller mobil kamera. Det finns inga handhållna hastighetskameror, däremot mobila som sitter i en omålad polisbuss.

/capmac
Citera
2012-03-06, 14:14
Medlem
Om man åker med en avställd bil medans man har prövotid åker körkortet direkt då eller blir det "bara" böter?
Citera
2012-03-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Dvs ingen kamera alls utan en laserhastighetsmätare.

Det händer inget mer, de vet ju inte vem som körde bilen. Det ENDA tillfället det kan komma surt efteråt är om man får en fet blixt i ansiktet, från fast eller mobil kamera. Det finns inga handhållna hastighetskameror, däremot mobila som sitter i en omålad polisbuss.

/capmac

Skönt det. Det låter vettigt iofs att de måste ha en på bild.
Citera
2012-03-07, 01:59
Medlem
BEHÖVER HJÄLP!

jag har ingen fast inkomst och är i behov av ett motorfordon. jag har kvar in gamla moped klass 2 hemma som jag hade tänkt ta i drift. men det är en sak som jag är orolig för, den går i 50km/h och är klassad för 25 km/h. det är inget trim på den, helt original. eftersom jag fortfarande har prövotid på mitt B körkort så vågar jag inte åka med den ifall jag blir stoppad. hur funkar det om jag har allt fixat så som försäkringar osv om jag skulle bli stoppad? ryker kortet då om ja åker med en moped som går fortare en vad den är klassad för ? det är ju inget trim på den, så man borde väl komma undan ?
Citera
2012-03-07, 03:06
Medlem
Neksnors avatar
Orkar inte läsa alla 400+ inlägg i tråden, men vanliga fortkörningsböter (ordningsbot) gallras ur belastningsregistret efter 5 år.

Fortkörning heter tydligen inte fortkörning. Jag var skyldig till "Hastighetsöverrtädelse på väg eller i terräng från 11 till och med 15 km/tim. Vid hastighetsbegränsningar från 20 - 50 km/tim."

Jag beställde nyligen ett registerutdrag...
Citera
2012-03-18, 15:55
Medlem
Hur är det med att köra med för många personer i bilen om man har prövotid, böter? Av med körkort eller liknande? Hur är det om man är mer än 1 för mycket.
Pratar om vanlig bil med 4passagerarsäten.
Citera
2012-03-22, 12:18
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Hur är det med att köra med för många personer i bilen om man har prövotid, böter? Av med körkort eller liknande? Hur är det om man är mer än 1 för mycket.
Pratar om vanlig bil med 4passagerarsäten.

Blir du inte av med kortet så spelar prövotiden ingen roll, vilket vi har gått igenom ett otal gånger nu.
För många personer i bilen ger penningböter till föraren, 500 riksdaler sist jag kollade.
Den extra passageraren kan även få sig en smäll för att inte ha använt bälte om det vill sig illa.
Citera
2012-03-28, 17:27
Medlem
Jag ber om ursäkt om det kommit upp i tråden (vilket inte skulle förvåna mig).

Fick min första böter idag 73 på 50 väg, fick en bot på 3200 kr, jag har haft körkort i 1 år. Det jag undrar är om jag fått någon form av prick eller liknande i något register ? Jag vågade inte fråga konstapel då jag va glad att jag fick behålla körkortet (har noll koll på hur "för fort" man kan åka).

// QuiZi
Citera
2012-03-30, 16:51
Medlem
explosionsartads avatar
Åkte fast av en polis som följde mig i en mercedes.
Blev gripen av efterföljande som visade sig vara polis av högre rang.
Han påstod att han kört 100-110 på en sträcka av 500 m på 50 väg och att jag då accelererat ifrån honom. Vilket står i protokollet.
Mycket snack om "grov vårdslöshet i trafik" men i protokollet står det ikryssat "överskridit högsta tillåtna hastighet" och grov vårdslöshet i trafik är inte ikryssat

Dom tog körkort på plats.

Jag förnekade grov vårdslöshet och uppgav att jag kört något över 100 på en sträcka på motorvägen men att jag accelererat snabbt.
Antar att jag får upp till 30 dagsböter = 20.000:-
Körkortet lär ryka i 3 månader, förjävligt nu i sommar. Som värst ett år? ej prövotid eller tidigare varning.

Vad kan jag förvänta mig?
Tacksam för svar
Citera
2012-03-31, 21:17
Medlem
Har en fråga om en p-bot jag fick idag: Jag parkerade i en stor parkering och det fanns inga tydliga anvisningar om var i parkeringarna man skulle ha tillstånd. Det fanns en skylt och den fanns precis i ingången till parkeringen på ett par rader med anvisningspil -> "besöksparkering" Jag parkera bilen längst bort dvs ej nära bilen utan mycket längre bort, pilen och anvinsningen låg 40-50m därifrån. Jag betalade även p-biljett även när jag i efterhand märkte att de stod i automaten "gratis parkering tom 02 april" och biljetten var väl synlig i rutan. Kom tillbaka och ser en bot "ej giltig tillstånd"

1. De fanns inga tydliga anvisningar om var tillstånd gällde, de stod "P AVGIFT TILLSTÅND" fast inte i den riktningen jag hade parkerat min bil

2. Gäller även tillstånd även om det är fri parkering? Tog bild och bifogade det på min överklagan.

Någon som har varit med i liknande situation? Ungefär 40-50 pers fick samma bot som jag idag, dvs missvisande skyltning.
Citera
2012-04-03, 07:50
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Har en fråga om en p-bot jag fick idag: Jag parkerade i en stor parkering och det fanns inga tydliga anvisningar om var i parkeringarna man skulle ha tillstånd. Det fanns en skylt och den fanns precis i ingången till parkeringen på ett par rader med anvisningspil -> "besöksparkering" Jag parkera bilen längst bort dvs ej nära bilen utan mycket längre bort, pilen och anvinsningen låg 40-50m därifrån. Jag betalade även p-biljett även när jag i efterhand märkte att de stod i automaten "gratis parkering tom 02 april" och biljetten var väl synlig i rutan. Kom tillbaka och ser en bot "ej giltig tillstånd"

1. De fanns inga tydliga anvisningar om var tillstånd gällde, de stod "P AVGIFT TILLSTÅND" fast inte i den riktningen jag hade parkerat min bil

2. Gäller även tillstånd även om det är fri parkering? Tog bild och bifogade det på min överklagan.

Någon som har varit med i liknande situation? Ungefär 40-50 pers fick samma bot som jag idag, dvs missvisande skyltning.

1. En skylt med pil är en tydlig anvisning. Men det är lite luddigt kring var du har parkerat i förhållande till skylten?

2. Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in