2020-02-07, 19:40
Medlem
Gissar att du normalt har kört för fort och på så sätt riskerat ditt och andras liv i trafiken. Bra att du åkte dit. Nu, buhu kommer inte hjälpa dig
Citera
2020-02-07, 19:42
Medlem
Är man idiot, förstår man inte konsekvenserna av sin egna idioti.
ÄR man i en sådan position att man måste ha körkort, då vet man MYCKET väl till om konsekvenserna.
Att bli tagen för 152km/h betyder att mätaren i bilen borde visat 160-170 och i det läget.
Men det är det nya Sverige, hur djävla dum i huvudet man än kan vara så är det alltid någon annans fel man kan skylla på.
Citera
2020-02-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Varför då ?

Det beror väl på omständigheterna i tarfiken. Så länge det inte handlar om vårdlöshet så har inget brott begåtts.

Hastighetsöverträdelse är ett brott. Det är ett straff föreskrivet för brottet och man kan bli dömd för brottet.
De flesta blir väl aldrig dömda i domstol eftersom man accepterar en ordningsbot och då motsvarar det en lagakraftvunnen dom.

Kanske tänker du på att det inte är ett brott mot någon lag utan brott mot en förordning vilket innebär att straffet aldrig kan bli annat än böter.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad trött jag blir...

Du kommer atrt bli åtalad för vårdslöshet i trafik om du kör över 40km/h för fort, så är det bara.

Nej så är det inte alls. Det finns ingen automatik i detta även vid en grov hastighetsöverträdelse.

Hastighetsöverträdelse nämns inte i förarbeten till lagen och därför kan bara en sådan inte ligga till grund för vårdslöshet i trafik.

Här är t ex ett fall där en person körde 189 km/h på 110-väg och inte blev dömd för annat än hastighetsöverträdelse: https://lagen.nu/dom/nja/2001s286

Både HR och HD fastställde TR:s dom.
Citera
2020-02-07, 20:19
Medlem
Citat:
Vad trött jag blir...

Du kommer atrt bli åtalad för vårdslöshet i trafik om du kör över 40km/h för fort, så är det bara.

Nej så är det inte alls det. Sluta hitta på.
Citera
2020-02-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kör man 152 km/h på en 110 väg ska man ta me fan vara utan körkort ett tag framöver.
Min gissning blir indraget kort på 6 - 12 månader..

Max 2-3 månader
Citera
2020-02-07, 20:51
Medlem
Xemnass avatar
Förstår ej påhoppen. Helt seriöst.

Jag FÖRSTÅR till 100% att jag förtjänat att bli av med körkortet, men det räcker era internettroll med påhopp och all negativ skit ni slänger på mig. Hade varit en annan femma om jag hade kört i stan eller mindre vägar, dvs landsväg och dylikt, där det faktiskt kan gå människor på vägarna eller liknande. Nu körde jag för snabbt på en motorväg där många som kör 140km/h och över oftast har kontroll över situationen, för jag likt många andra var knappast berusad eller utan körkort (sen tidigare idag). Hade bara otur att lasern träffa mig då dem gömde sig. Ibland kommer man upp i så sjuka hastigheter att man t.o.m glömmer bort hur fort man kör.. Fartblind är väl det rätta ordet jag letar efter. Om någon blivit upprörd över detta så förstår jag det, men för Guds skull.. jag är mänsklig, likt er andra. Tack och hej.
Citera
2020-02-07, 21:27
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Förstår ej påhoppen. Helt seriöst.

Jag FÖRSTÅR till 100% att jag förtjänat att bli av med körkortet, men det räcker era internettroll med påhopp och all negativ skit ni slänger på mig. Hade varit en annan femma om jag hade kört i stan eller mindre vägar, dvs landsväg och dylikt, där det faktiskt kan gå människor på vägarna eller liknande. Nu körde jag för snabbt på en motorväg där många som kör 140km/h och över oftast har kontroll över situationen, för jag likt många andra var knappast berusad eller utan körkort (sen tidigare idag). Hade bara otur att lasern träffa mig då dem gömde sig. Ibland kommer man upp i så sjuka hastigheter att man t.o.m glömmer bort hur fort man kör.. Fartblind är väl det rätta ordet jag letar efter. Om någon blivit upprörd över detta så förstår jag det, men för Guds skull.. jag är mänsklig, likt er andra. Tack och hej.

En tröst är att din arbetsgivare får INTE kicka dig,
ÄVEN om du behöver lappen på jobbet.
De får isf fixa att du får t.f arbetsuppgifter där du INTE
behöver körkort.
Citera
2020-02-07, 22:05
Medlem
Om du inte förstår påhoppen, har du inte sett vidden av ditt brott. Enligt dig är det tydligen normalt att kryssa E4'an i 160-170 blås, p.g.a fartblindhet.
Fartblindhet uppenbarar sig när man sänker hastigheten t,ex avfart eller vägarbete. INTE på att högerfoten blir tyngre och tyngre...
På moderna bilar finns det ett ypperligt hjälpmedel som heter farthållare.
Vad du säger är typ, visst jag var full men körde inte på någon alltså borde jag med 1.8 i promille i blodet borde bli frisläppt?
Citera
2020-02-07, 22:09
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Mycket intressant. Jag trodde att det räckte som bevis att polisen vittnar mot en eftersom de "inte har anledning att ljuga". Var det en eller två poliser?
En polis eftersom den andra hade en "intervju med en misstänkt". Så de hade väl tagit nån annan.
Citera
2020-02-07, 22:28
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kör man 152 km/h på en 110 väg ska man ta me fan vara utan körkort ett tag framöver.
Min gissning blir indraget kort på 6 - 12 månader..

varför? de flesta klarar köra i den farten..

att du inte fixar det säger mer om dej sjäv.
Citera
2020-02-07, 22:32
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Vad trött jag blir...

nä... körde 121 på 80 o blev de då inte, 3 mån utan lapp o böter
Citera
2020-02-07, 22:47
Medlem
Körde för några år sedan 159 på 110 väg, förutom böterna blev jag av med kortet i 3 månader, efter jag skrev ett yttrande till transportstyrelsen blev det 2 månader.

EDIT: trots att jag behövde kortet till jobbet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in