Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Och mitt svar var ja, jag vet vad en moderkaka är.
Samt en förklaring.
Så varsågod att presentera nästa tjafsinlägg.
Du har redan erkänt för alla här i tråden att abort är mord genom att du erkände att fostret inte är en del av kvinnans kropp och att kvinnan bara har rätt att bestämma över sin egen kropp. Därmed har kvinnan ingen rätt att bestämma över fostret enligt dig själv och alla handlingar som medvetet leder till fostrets död är mord.
Du förlorade diskussionen och blev bortgjord eftersom att du inte är speciellt intelligent, snarare tvärtom, urbota korkad skulle jag säga. Det finns abortförespråkare som är intelligenta men du är verkligen inte en av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Ursäkta men embryon och ibland även foster stöts bort av kvinnors immunförsvar då och då.
Speciellt i de fall fostret har en helt annan blodgrupp än kvinnan (RhD-negativ/ RhD-plus ex.)
Det stämmer. Tack för att du nämnde det, eftersom att det bara stärker mitt argument om att fostret inte är en del av kvinnans kropp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Mord är ett begrepp som vi enkom applicerar på FÖDDA människor.
Men embryon eller foster är alltså inte födda...du kan därför inte "mörda" dem.
Mord är ett begrepp vi kan använda på det om vi så vill, det görs på flera platser i världen redan. Hedersmord anses inte vara mord på många platser runt om i världen, inklusive Sverige för inte så längesedan, men självklart är det mord. Få svenskar skulle argumentera för att hedersmord inte är mord trots att det inte var så längesedan det ansågs helt normalt även i Sverige.
Eftersom att du och Ipsi är lite långsamma så att säga, så är andemeningen av det jag säger att synen på mord kan förändras och det faktum att det inte anses
juridiskt sett vara mord att genomföra en abort idag i Sverige är irrelevant för diskussionen, eftersom att det kan ändras närsomhelst. Vill du bara, likt Ipsi, rabbla upp vad lagboken säger är du inte här för en diskussion och saknar argument.
Att ofödda inte har något som helst juridiskt skydd i Sverige är helt absurt, men
du är säkerligen en sann försvarare över att man kan sparka gravida i magen tills fostret dör utan att bli åtalad för mord eller dråp i Sverige utan enbart misshandel, inte sant? Detta anser du vara bra, förstås?
Ingen som helst hänsyn kommer tas till fostret under en eventuell rättegång, utan det kommer juridiskt att ses som vilken misshandel som helst. Det vill säga, du kommer få några månaders fängelse på sin höjd av att sparka en gravid i magen tills fostret dör i Sverige och enbart dömas för misshandel.
Merapi och andra feminister i Sverige ger tummen upp för detta, eftersom att foster inte kan mördas i deras värld och inte förtjänar något juridiskt skydd.
Här är några exempel på liknande fall och INGEN hänsyn togs i rätten till att fostret dog:
https://www.dagen.se/ledare/2021/11/...omas-for-drap/