Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Det är en kombination av logik och fakta.
Nej det är en kombination av känslor och sentimentalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Jag tror aldrig jag har sett en så vek och irrelevant kritik. Appeal to definition fallacy. Du hakar upp dig på de exakta orden som används istället för att fokusera på det totala resonemanget. Om staten hade kallat pedofilövergrepp mot barn för ''godhet'' så hade du förmodligen svalt det också. Vad detta illustrerar är följande: Vad staten kallar något - barn, liv etc. Det är smått irrelevant, det handlar om att diskutera etik och moral här.
Etik och moral var något som kom långt senare. Vi människor var först och främst rationella (och anpassningsbara). Finns få människor som kallar aborter för "godhet".
Hade jag levt på 1400-talet hade jag säkerligen blivit bortgift som 12-13 åring då detta var normalt. Nu 2022 ser jag pedofili som något sjukligt oavsett vad staten skulle kalla det.
Citat:
Eufemismer används för att vilseleda folk. Forskning och vetenskap kring vad? Det du vill göra är ju att förbjuda den oföddes chans att leva. Hur är du en godhjärtad person?
Kvinnor har genomfört aborter genom hela mänsklighetens historia. Långt innan etik och moral existerade. Långt innan vi blev bofasta, långt innan kristendomen, judendomen, islam, osv. Kvinnor har genomfört aborter oavsett om det varit lagligt eller ej. Kvinnor har fått men för livet, inte kunnat få barn senare i livet, dött, skadats, fängslats, osv osv osv. Abort eller inte är egentligen en icke fråga.
På vikingatiden kunde man "abortera" barnet fram till ett års ålder. Inte förrän barnet var ett år ansågs dennes själ tillhöra alltets själ. Samma gäller bland många naturfolk. Och under de 800 generationer när vi var nomader/samlare. Där kan vi snacka etik och moral : )
Hur är du en godhjärtad person som hellre ser att kvinnor skadas/dör än, med hjälp av dagens teknik, kan utföra säkra och trygga aborter?
Dessutom, om det blir ett underskott på kvinnor i fertil ålder/unga kvinnor blir infertila pga av osäkra aborter, så kommer män att börja "slå ihjäl" varandra i rasande tempo. Då går mänskligheten tillbaka till ruta ett, på sina håll.
Citat:
Nej, kvinnan har inte rätt att göra som hon vill bara för att det ofödda barnet växer inom henne. Det ofödda barnet är en självständig enhet, en tredje part.. det är inte kvinnans ägodel.
Fostret är ingen självständig enhet. Fostret är en parasit inne i kvinnans kropp. Kvinnans skelett blir urkalkat, tänderna kan falla av, kvinnan kan drabbas av en massa sjukdomar och sjukdomstillstånd under graviditeten, fostret lever av kvinnans kropp.
Så jo, det är kvinnan och ingen annan som bestämmer över sin kropp och fostret.
Citat:
Kan du inte förklara hur du rättfärdigar 99 % av alla aborter?
Japp, 99% av alla aborter sker innan vecka 7-9.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Definiera: ''Att döda''.
Om du skjuter en häst med en bultpistol för att du är slaktare, då har du dödat den hästen.
Överhuvudtaget måste vi människor kunna se på oss själva rationellt. Tro och religion i all ära, men vad säger våra handlingar om oss?