2022-07-04, 21:35
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
A lycka till..du kanske vill va testpassagerare
Du hörde inte va som hände med 737 max modellen i början? hehe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX_groundings

Tja, Boeing är inte riktigt framme ännu, men AI är framtiden…

Och Boeings kommer redan i år testa att flyga ett flygplan utan några piloter alls. Dock inga passagerare

Sen finns alternativ t e x NASA testar cockpits med en pilot där en officer på marken kan ta över kontrollen om det skulle uppstå en nödsituation; ger nervösa passagerare lite mer tröst att veta att en människa har kontroll över sin resa.
Senast redigerad av Konfucius2 2022-07-04 kl. 21:39.
Citera
2022-07-04, 21:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nja, närmare slutlönen
Jag gav länken till DI, men din länk är obegriplig. // edit: eller nu ser jag, snarare ofullständig.
Citera
2022-07-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Har full förståelse för piloternas agerande. Notera att arbetsmarknaden för piloter och annan flygrelaterade personal kraftigt förändrats efter covid. Ett företag kommer alltid sträva efter att tjäna så mycket pengar som möjligt, och detsamma gäller flertalet arbetstagare. Särskilt de med unik kompetens, exempelvis piloter.

SAS har knappast skött detta snyggt, och om den enda möjligheten för att överleva som bolag, är att fortsätta försämra villkoren för för piloter är det ledningen som ska bytas ut. Inte piloterna. Ja piloter har som regel ganska bra betalt i jämförelse med flertalet andra, men den kunskap och det ansvar de sitter på rättfärdigar lönen.

Haha, du måste vara pilot!

Piloter är glorifierade busschaufförer som tjänar miljoner men vill ändå ha 15% i löneökning.

Shit, jag kommer aldrig att flyga med SAS igen. Jag vill verkligen inte bidra till piloternas löner.
Citera
2022-07-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Det är ju inte de anställda som "kör bolaget i diket". Det är ledningens uppgift att sköta ftg på ett sätt som funkar. I det ingår att bla fixa avtal med anställda. Om SAS har en blob anställda som har, eller har haft, avtal som inte funkar i praktiken så är det 100% en ledningsfråga.

Personalen förväntas såklart vara lyhörd för begränsningar och möjligheter, men något ansvar för bolaget har man inte som anställd. Inte i SAS. Inte i ngt annat normalt bolag.

Piloterna är överbetalda divor som driver företaget i konkurs. Jag hoppas verkligen att SAS går i konkurs.
Citera
2022-07-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Och du tror inte man kan göra så med SAS då? Jag åkte nyligen till Grekland med just SAS, sista minuten ToR för 1200 kr. Hotellet bokade jag på egen hand.

Absolut, dock är det inte SAS det första bolaget man tänker på. Lättare att hitta andra flygbolag när man söker. Sällan SAS kommer upp skulle jag vilja påstå.
Citera
2022-07-04, 22:12
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Piloterna är överbetalda divor som driver företaget i konkurs. Jag hoppas verkligen att SAS går i konkurs.

Tittade lite statistik för detta, och SAS-piloterna är rätt uselt betalda med internationella mått. Men det är ju standard i Sverige...

Snittlönen för en pilot internationellt är 170tkr/mån. En SAS-pilot tjänar i snitt 78tkr/mån.
Citera
2022-07-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk

Personalen förväntas såklart vara lyhörd för begränsningar och möjligheter, men något ansvar för bolaget har man inte som anställd. Inte i SAS. Inte i ngt annat normalt bolag.

Det är många anställda som ingår i aktieoptionsprogram på många företag. Just för att man vill att de anställda skall ta ansvar. Speciellt högavlönade på nyckelpositioner (vilket kan jämföras med piloter).
SAS är börsnoterat så hade vart intressant att erbjuda piloterna ”löneökning” i aktier, när de ändå skall ut och hämta pengar.
Får man se hur mycket det tror på sitt bolag eller om det bara är för att suga ut från övriga ägare de blir kvar . Kan bli rena guldgruvan för piloterna.
Citera
2022-07-04, 22:14
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Pilotutbildning 1.5 miljon.
Covid 2019 2020 2021 2022.

Lycka till i den branschen hahaha
Citera
2022-07-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det har blivit en trådsanning att det enbart handlar om löner.

Och det verkar inte ha med lönen att göra.
Enligt svensk pilot förenings facebooksida är det den skandinaviska modellen det gäller.
Arbetsgivare fack eller utländska brevlådeföretag.
Citera
2022-07-04, 22:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vad är det för snöflingor SAS anställer? De strejkar för jämnan och verkar aldrig nöjda med någonting. Klart det går dåligt för företaget med sådan personal. Ge dem foten och anställ några riktiga arbetare istället.

När det kommer till piloterna verkar de extra känsliga. Tror de att de har ett högstatusjobb eller? De är busschaufförer i luften. Avskeda alla piloter, träna upp några busschaufförer utan ohemula anspråk och ratta planen med dessa omskolade busschaffisar så slipper vi den här strejksoppan.

”Stor pilotstrejk närmar sig: ”Vore katastrofalt”” https://www.aftonbladet.se/minekonom...-000-resenarer

Nej tack. Jag vill inte åka med dessa busschaufförer i luften.
Citera
2022-07-04, 22:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag läste på Aftonbladet att en nybakad sas-pilot hade 34 000 i ingångslön 2019 före pandemin och en annan sas-pilot som jobbat i 10 år tjänade runt 50 000 kr.
Sen tillkommer väl lite extrapengar beroende på hur dom jobbar.

Så jag personligen tycker att dom inte alls har en bra lön, jag trodde att piloter tjänade lite mer än så faktiskt.

Nej, det låter inte högt. Jag trodde faktiskt de var mer välbetalda.
Citera
2022-07-04, 22:32
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserhajen
Tittade lite statistik för detta, och SAS-piloterna är rätt uselt betalda med internationella mått. Men det är ju standard i Sverige...

Snittlönen för en pilot internationellt är 170tkr/mån. En SAS-pilot tjänar i snitt 78tkr/mån.

Piloter kan väl teoretiskt enklare likt annan flygpersonal byta plan så att säga till anda flygbolag internationellt sett. Men överlag så har vi ju sämre topplöner i Sverige jämfört med andra länder internationellt. Tänker UK, USA, Förenade arabemiraten, Hong Kong, Singapore för personer med liknande kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in