Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Det du skriver är genomgående felaktigt.
Jag har själv jobbat som pilot i nordiska bolag i tre decennier, dock inte i SAS.
Idag har SAS ett av de sämre avtalen. Jag har flera kollegor som varit inne på SAS och vänt, för att sedan säga upp sig och återvända till min nuvarande arbetsgivare. Jag har inte i detalj koll på SAS avtal men vet vad kollegorna berättat som sa upp sig därifrån.
Ingångslönen låg för några år sedan på under 30k och några ob-tillägg eller liknande existerar inte i flygbranschen. Efter ett antal år kommer de upp i 40-50k som styrman på SAS och börjar först då komma upp i vad en kapten på ett propellerflygplan tjänar. (...)
"Först då komma upp i vad en kapten på propellerflygplan tjänar"
Du har nog inte särskilt mycket erfarenhet eftersom en turboprop knappt skiljer sig alls från en B737 som exempel, annat än farten. Samma regelverk, samma procedurer, samma allt. På vilket sätt kan du med hedern i behåll gentemot de som flyger TP motivera att en styrman på SAS ska ha mer betalt än en på en TP. Det säger ganska mycket om hur skevt det förhåller sig på SAS.
Ett tips är att byta arbetsgivare om man är missnöjd - inte gnälla så mycket över hur bra andra har det. Skapa det själv istället - ansvaret är ditt eget.