2022-07-04, 17:55
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nehe. Vad hände i början av 90-talet för familjer på djupt vatten? Det är klart det kan hända men huvudscenariot är snarare att folk sitter inlåsta i överbelånade bostäder och lever på existensminimum då kreditprövningen är stark idag.

Som sagt. Kreditförluster blir inte sista anhalt för de allra flesta utan i så fall att de blir inlåsta i bostaden.

Det är nära 30 år sedan 90-talskrisen och den tiden vill ingen uppleva igen förutom personer som sitter fast i HR-träsket. Sveriges ekonomi är också väldigt stark och stark arbetsmarknad.
2022-07-04, 18:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Skyhöga elräkningar? Kör med bergvärme och/eller luftvärmepump så kör man ändå snålt.
Kommer också subventioneras av regeringen ifall elpriserna skulle rusa iväg ändå.

Det är inte en frågan "ifall elpriserna skulle rusa iväg", dom har redan gjort det och värre kommer det bli.

Du har rätt, effektiva värmesystem är en god investering för samtliga husägare i dagsläget. Kan man inte få fram pengar till geotermiska värmepumpar (berg-, jord- och sjövärme) eller har de geografiska förutsättningar som krävs för att installera ett sådant värmesystem så bör man absolut titta på luft-vatten eller luft/luft som alternativ. Detta är sunt. Där du brister i ditt omdömme är att du tror att det är en simpel process att bytta värmesystem. Det kostar ett par hundratusen att installera ett geotermiskt värmesystem idag och luft-vatten värmepump är inte det heller en billig historia. Detta kan vara mycket begärt för en ekonomiskt pressad familj. Luft/Luft är väl lite enklare att skaka fram pengar till då dessa brukar gå för ~20k eller något liknande men dom är givetvis inte lika effektiva. För övrigt så finns det andra kostnader inblandat i att byta värmesystem. Vill det sig riktigt illa får du byta ut alla elementen för att passa värmesystemet och då pratar vi helt plötsligt riktigt stora summor. Andra saker som påverkar är husets konstruktion och om huset är byggt för ett visst värmesystem kan det dyka upp stora problem med fukt och annat skit om man bara byter.

Kort sagt så är det inte att "bara byta till bergvärme eller luftvärmepump". Det är inte heller att bara isolera huset bättre då många hus är byggda med helt annan byggnadstekniskstandard än idag där det måste finnas visst drag i huset för att motverka ex. fukt.

Lite kul för övrigt att du börjar skräma om kommunism men tycker att staten ska subventionera husägare. Nu tycker jag iofs att staten borde dragit ner sina skattesatser på elen när priserna började rusa men det är också därför jag är en stark förespråkare för blandekonomi och att staten ska facilitera livet för människor som bor i landet och företag att verka i landet och ta över samhällsbärande uppgifter så som elförsörjning och menar på att vinsterna för detta få isf plockas ut i ett senare led än just noterna för brukarna.

Hur som helst så tror jag vi kan räkna ganska kallt med att människor som sitter i skuldfällan kommer få börja sälja sina bostäder under en längre tid framåt och detta kommer leda till en negativ prisutveckling för övriga bostäder på samma sätt som bostadsbristen hjälpt till att pressa upp priserna till nuvarande nivåer. Supply and demand helt enkelt.
Senast redigerad av Teu 2022-07-04 kl. 18:04.
2022-07-04, 18:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är inte en frågan "ifall elpriserna skulle rusa iväg", dom har redan gjort det och värre kommer det bli.

Du har rätt, effektiva värmesystem är en god investering för samtliga husägare i dagsläget. Kan man inte få fram pengar till geotermiska värmepumpar (berg-, jord- och sjövärme) eller har de geografiska förutsättningar som krävs för att installera ett sådant värmesystem så bör man absolut titta på luft-vatten eller luft/luft som alternativ. Detta är sunt. Där du brister i ditt omdömme är att du tror att det är en simpel process att bytta värmesystem. Det kostar ett par hundratusen att installera ett geotermiskt värmesystem idag och luft-vatten värmepump är inte det heller en billig historia. Detta kan vara mycket begärt för en ekonomiskt pressad familj. Luft/Luft är väl lite enklare att skaka fram pengar till då dessa brukar gå för ~20k eller något liknande men dom är givetvis inte lika effektiva. För övrigt så finns det andra kostnader inblandat i att byta värmesystem. Vill det sig riktigt illa får du byta ut alla elementen för att passa värmesystemet och då pratar vi helt plötsligt riktigt stora summor. Andra saker som påverkar är husets konstruktion och om huset är byggt för ett visst värmesystem kan det dyka upp stora problem med fukt och annat skit om man bara byter.

Kort sagt så är det inte att "bara byta till bergvärme eller luftvärmepump". Det är inte heller att bara isolera huset bättre då många hus är byggda med helt annan byggnadstekniskstandard än idag där det måste finnas visst drag i huset för att motverka ex. fukt.

Lite kul för övrigt att du börjar skräma om kommunism men tycker att staten ska subventionera husägare. Nu tycker jag iofs att staten borde dragit ner sina skattesatser på elen när priserna började rusa men det är också därför jag är en stark förespråkare för blandekonomi och att staten ska facilitera livet för människor som bor i landet och företag att verka i landet och ta över samhällsbärande uppgifter så som elförsörjning och menar på att vinsterna för detta få isf plockas ut i ett senare led än just noterna för brukarna.

Hur som helst så tror jag vi kan räkna ganska kallt med att människor som sitter i skuldfällan kommer få börja sälja sina bostäder under en längre tid framåt och detta kommer leda till en negativ prisutveckling för övriga bostäder på samma sätt som bostadsbristen hjälpt till att pressa upp priserna till nuvarande nivåer. Supply and demand helt enkelt.

Är du helt efter? Våra elräkningar består av flera skikt av skatter och påslag precis som bränsle,mat osv.
Att det är rimligt att man inte får tillbaka delar av inbetald skatt när staten tar ens pengar varje gång räkningen skall betalas är alltså rätt enligt dig? Jag säger som en viss VD nämnde ”vad fan får jag för pengarna?”
2022-07-04, 18:12
Medlem
Citat:
Precis så.

Ingen kommer bli nöjd här inne. Priserna faller kanske -10/15% i riket, -20% i Stockholms innerstad på sina ställen, boräntorna stabiliseras runt 3,5-4% och alla lever vidare.

Det blir varken någon fortsatt lånefest och det blir ingen eltortyr-i-pungen 90-talsränta. Domedag inställd. Gemene man bryr sig inte: https://www.privataaffarer.se/fa-oroar-sig-for-boprisfall/

Vi är redan på 3-4% ränta nu och inflationen tuffar på.
Tyst nu.
2022-07-04, 18:13
Medlem
Citat:
Inflationen ser ut att falla tillbaka snart då den verkar ha toppat. Med det sagt lär räntorna minska eller inte höjas mkt mer. Snart blir bopriserna ökade igen.
Även om vi stannar på dagens nivåer så är räntekostnaden bara ungefär 200kr/ per lånad miljon i ökad kostnad jämfört med hur räntorna låg för bara 3 månader sedan.

Nederländerna rapporterade nya rekordpriser för gas idag.
2022-07-04, 18:16
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nederländerna rapporterade nya rekordpriser för gas idag.

Vi bor i Sverige och inte Nederländerna.
2022-07-04, 18:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Vi är redan på 3-4% ränta nu och inflationen tuffar på.
Tyst nu.

Nej. rörlig boränta ligger strax under 2%. Kommer gå upp till max 4% enligt prognos för att sedan vika.

Tyst nu.
2022-07-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Magdalena Andersson blev utfrågad i Almedalen och sade att hon är öppen för att slopa amorteringskravet om "kostnaderna för hushållen ökar för mycket"

Thedeen har noll att säga till om..

Jaja flanders vi vet att du kåtar ner dig på slopandet av amorteringskrav, men hur det går ihop med att du ska få köpa för billigare priser det vet jag inte.

Du glömmer också varför räntorna höjs, för att stävja inflationen.
Tar hon då bort amorteringskraven så måste räntorna höjas ännu mer.

Men så långt tänker inte flanders som nu ligger på break even på sin 2014 lgh.
87tkr kvm i Stockholm https://husmask.se/home. Data från 82 STYCKEN LÄGENHETER.
Inte från 2 som många ljuger om i tråden.
2022-07-04, 18:20
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Nej. rörlig boränta ligger strax under 2%. Kommer gå upp till max 4% enligt prognos för att sedan vika.

Tyst nu.

+1
Hyresrättsförlorna i tråden inser inte detta.
Glöm ej heller ränteavdraget
Nettot blir några hundralappar extra i månaden för bolånetagaren av en lgh eller hus för 3 mkr i lån.
2022-07-04, 18:21
Medlem
Citat:

Tyst nu.

List ligger redan på 4%.
Tyst nu.

Vår inflation på 9%.
Så länge den är hög så måste räntorna höjas ännu mer.
Räkna på 5-7%.
2022-07-04, 18:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Är du helt efter? Våra elräkningar består av flera skikt av skatter och påslag precis som bränsle,mat osv.
Att det är rimligt att man inte får tillbaka delar av inbetald skatt när staten tar ens pengar varje gång räkningen skall betalas är alltså rätt enligt dig? Jag säger som en viss VD nämnde ”vad fan får jag för pengarna?”

Nu får du ändå ta och skärpa dig och läsa mina inlägg om du tänker svara mig i fortsättningen.

Citat:

Det är föga troligt att staten kommer göra detta. Möjligen kan verkligheten ändras om vi får till ett maktbyte efter nästa val men aldrig att S gör det. Det lilla man gjorde under förra vintern var snarare ett hån än något annat.
2022-07-04, 18:24
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
List ligger redan på 4%.
Tyst nu.

Vår inflation på 9%.
Så länge den är hög så måste räntorna höjas ännu mer.
Räkna på 5-7%.

Men sluta svamla och kom med fakta:
https://www.compricer.se/bolan/?gclid=EAIaIQobChMIq6WHo9Lf-AIVR4xoCR1Ycg2fEAAYAiAAEgL2_vD_BwE

Utan rabatter inräknade samt då ränteavdraget.
Sluta upp med falsarierna och med fakta istället som nämnts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in