2022-07-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Har du redan glömt att skrev att fler är inte automatiskt bättre. De där två objekten på 87k säger något så ni har båda fel.

Det säger inte så mycket men det säger någonting.
Fler är för övrigt heller inte automatiskt bättre heller i generella termer, om du nu har problem med att läsa text i sitt sammanhang. Ett mindre men representativt urval ger nog bättre statistisk än ett stort men skevt. Eller tycker du det räcker att promenera ner till universitetet och fråga 8000 studenter om vad de tänker rösta på i höst för att få en bra prognos på valresultatet?
2022-07-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Fler är för övrigt heller inte automatiskt bättre heller i generella termer, om du nu har problem med att läsa text i sitt sammanhang. Ett mindre men representativt urval ger nog bättre statistisk än ett stort men skevt. Eller tycker du det räcker att promenera ner till universitetet och fråga 8000 studenter om vad de tänker rösta på i höst för att få en bra prognos på valresultatet?

ha ha du fortsätter autistiskt.

Fast nu har vi bara den data vi har...plus då att vissa av oss även är så smarta att vi kan observera beteenden så vi behöver ingen statistik alls för att förstå vad som händer.
2022-07-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
ha ha du fortsätter autistiskt.

Fast nu har vi bara den data vi har...plus då att vissa av oss även är så smarta att vi kan observera beteenden så vi behöver ingen statistik alls för att förstå vad som händer.
Ja, och datan vi hade var två helt okända försäljningar och en känd. Vad säger mest? Du hade fel både i det specifika fallet och generellt. Det verkar väldigt viktigt för dig att påpeka när andra har fel, så jag antar att du uppskattar när det påpekas att du själv har fel? Det var så lite så.

Edit: on a serious note: låt bli att läxa upp folk SOM HÅLLER MED DIG, om saker som du själv inte ens har rätt i sak om. Tacksåmycket.
Senast redigerad av apa123456 2022-07-04 kl. 14:23.
2022-07-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456

Syftar du på mina två exempel?
Tack för stödet.
2022-07-04, 16:04
Medlem
Kaenkelberries avatar
Inflationen ser ut att falla tillbaka snart då den verkar ha toppat. Med det sagt lär räntorna minska eller inte höjas mkt mer. Snart blir bopriserna ökade igen.
Även om vi stannar på dagens nivåer så är räntekostnaden bara ungefär 200kr/ per lånad miljon i ökad kostnad jämfört med hur räntorna låg för bara 3 månader sedan.
2022-07-04, 16:08
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Inflationen ser ut att falla tillbaka snart då den verkar ha toppat. Med det sagt lär räntorna minska eller inte höjas mkt mer. Snart blir bopriserna ökade igen.
Även om vi stannar på dagens nivåer så är räntekostnaden bara ungefär 200kr/ per lånad miljon i ökad kostnad jämfört med hur räntorna låg för bara 3 månader sedan.

Var läser du att den verkar ha toppat?
2022-07-04, 16:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Prognosen är att styrräntan stabiliseras runt 2% så långt som 5 år fram i tiden. Det blir ingen lånefest igen på ett tag Inte för att 3%-iga boräntor vore så mycket att bråka om heller.
2022-07-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
?????

Det är klart att rörelser i långräntor på de här nivåerna blir stora procentuellt. Räknar man procentenheter är det desto sömnigare rörelser jämfört med historiken.
Jojo, men vi har haft de sjukaste rörelserna på 20 år - uppåt. Och mitt i det har vi nästan en hel månad nedåt. Och idag stack det 0.12 uppåt. Det är ju inte megakul att räntorna beteer sig som en imploderande aktie.
2022-07-04, 16:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Var läser du att den verkar ha toppat?

https://www.nytimes.com/live/2022/06/29/business/economy-news-inflation-stocks#jerome-powell-federal-reserve-inflation

Betalartikel men jag har läst om detta på flera andra seriösa ekonomisajter.
2022-07-04, 16:38
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
https://www.nytimes.com/live/2022/06/29/business/economy-news-inflation-stocks#jerome-powell-federal-reserve-inflation

Betalartikel men jag har läst om detta på flera andra seriösa ekonomisajter.

Jag har nu läst hela artikeln och den innehåller inte ett ord som antyder att inflationen håller på att plana ut, tvärtom. Hoppades du att jag inte skulle ha en prenumeration kanske 😂

Har du någon annan länk från en seriös ekonomisajt?
2022-07-04, 16:50
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag har nu läst hela artikeln och den innehåller inte ett ord som antyder att inflationen håller på att plana ut, tvärtom. Hoppades du att jag inte skulle ha en prenumeration kanske 😂

Har du någon annan länk från en seriös ekonomisajt?

Då har du tolkat in artikeln tokigt men här kommer en till https://www.businessinsider.com/us-inflation-outlook-signals-economy-past-peak-price-growth-2022-5?amp

För övrigt så är det val i Sverige snart och då kommer partierna tävla i vem som kommer bidra till att svenska bolånetagare får så liten skada så möjligt att eventuella räntehöjningar. Fastigheter är en god investering över tid och allt prat om bubblor senaste 15 åren är bara tröttsamma.
2022-07-04, 16:55
Avslutad
Magdalena Andersson blev utfrågad i Almedalen och sade att hon är öppen för att slopa amorteringskravet om "kostnaderna för hushållen ökar för mycket"

Thedeen har noll att säga till om..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in