2022-07-04, 17:02
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Då har du tolkat in artikeln tokigt men här kommer en till https://www.businessinsider.com/us-inflation-outlook-signals-economy-past-peak-price-growth-2022-5?amp

För övrigt så är det val i Sverige snart och då kommer partierna tävla i vem som kommer bidra till att svenska bolånetagare får så liten skada så möjligt att eventuella räntehöjningar. Fastigheter är en god investering över tid och allt prat om bubblor senaste 15 åren är bara tröttsamma.

Den där artikeln är två månader gammal, sedan dess har inflationen fortsatt att öka snabbt både i USA, Europa och övriga världen.
Det är Riksbanken som bestämmer över räntan - inte politikerna.
2022-07-04, 17:10
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Den där artikeln är två månader gammal, sedan dess har inflationen fortsatt att öka snabbt både i USA, Europa och övriga världen.
Det är Riksbanken som bestämmer över räntan - inte politikerna.

CB skall se till att inflationen hålls nere som alla i tråden vet. Politikerna ser till att deras väljare mår bra ekonomiskt och att det inte blir lågkonjuktur.
2022-07-04, 17:14
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
CB skall se till att inflationen hålls nere som alla i tråden vet. Politikerna ser till att deras väljare mår bra ekonomiskt och att det inte blir lågkonjuktur.

Så vad du säger är att regeringen kommer stoppa Riksbanken från att höja räntan? Ok den analysen har jag inte sett förut men vem vet du kanske har inside information.
2022-07-04, 17:15
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Politikerna ser till att deras väljare mår bra ekonomiskt och att det inte blir lågkonjuktur.

I 2 månader till kanske
2022-07-04, 17:18
Medlem
Citat:
Men lol. Finns det vuxna människor år 2022 som fortfarande tror att politiker kan undvika lågkonjunktur?

Finns förövrigt självklart inga mål om att väljare ska må bra ekonomiskt. Eller är ditt mål det, att andra randoms ska ha det bra ekonomiskt? Eller är du kanske mer intresserad av att ha det bra ekonomiskt själv, likt alla andra, exempelvis alla politiker?
2022-07-04, 17:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men lol. Finns det vuxna människor år 2022 som fortfarande tror att politiker kan undvika lågkonjunktur?

Finns förövrigt självklart inga mål om att väljare ska må bra ekonomiskt. Eller är ditt mål det, att andra randoms ska ha det bra ekonomiskt? Eller är du kanske mer intresserad av att ha det bra ekonomiskt själv, likt alla andra, exempelvis alla politiker?

Vi som drar in och betalar skatt skall komma i första hand då vi bidrar mest till de som inte bidrar av olika anledningar. Självklart vill jag ha det så bra så möjligt eller skall alla ha det lika dåligt/bra? Är du kommunist?
2022-07-04, 17:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Inflationen ser ut att falla tillbaka snart då den verkar ha toppat. Med det sagt lär räntorna minska eller inte höjas mkt mer. Snart blir bopriserna ökade igen.
Även om vi stannar på dagens nivåer så är räntekostnaden bara ungefär 200kr/ per lånad miljon i ökad kostnad jämfört med hur räntorna låg för bara 3 månader sedan.

Det tror jag verkligen inte att den har och jag tror ingen ekonom skulle hävda detta i dagsläget.

Att bostadspriserna skulle öka igen inom de närmsta åren finner jag väldigt osannolikt. Vi är inte ens i närheten av att bli av med alla max-belånade hus- och lägenhetsägare som kommer förse bostadsmarknaden med en hög andel objekt till begränsade priser. Det kommer gå en hel del vintrar med skyhöga elräkningar till innan detta släktet dött ut och så länge dessa existerar kommer bostadspriserna att sjunka. Det är först när alla som äger ett boende sitter lugnt i båten som marknaden kommer stabiliseras.
2022-07-04, 17:26
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det tror jag verkligen inte att den har och jag tror ingen ekonom skulle hävda detta i dagsläget.

Att bostadspriserna skulle öka igen inom de närmsta åren finner jag väldigt osannolikt. Vi är inte ens i närheten av att bli av med alla max-belånade hus- och lägenhetsägare som kommer förse bostadsmarknaden med en hög andel objekt till begränsade priser. Det kommer gå en hel del vintrar med skyhöga elräkningar till innan detta släktet dött ut och så länge dessa existerar kommer bostadspriserna att sjunka. Det är först när alla som äger ett boende sitter lugnt i båten som marknaden kommer stabiliseras.

Skyhöga elräkningar? Kör med bergvärme och/eller luftvärmepump så kör man ändå snålt.
Kommer också subventioneras av regeringen ifall elpriserna skulle rusa iväg ändå. Vad gäller bopriserna generellt så kommer det aldrig hända att regeringen oavsett kommer låta folk behöva lämna hus och hem.
Likadant med bankerna som inte vill ha kreditförluster.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2022-07-04 kl. 17:30.
2022-07-04, 17:48
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Vad gäller bopriserna generellt så kommer det aldrig hända att regeringen oavsett kommer låta folk behöva lämna hus och hem.

Nehe. Vad hände i början av 90-talet för familjer på djupt vatten? Det är klart det kan hända men huvudscenariot är snarare att folk sitter inlåsta i överbelånade bostäder och lever på existensminimum då kreditprövningen är stark idag.

Citat:
Likadant med bankerna som inte vill ha kreditförluster.

Som sagt. Kreditförluster blir inte sista anhalt för de allra flesta utan i så fall att de blir inlåsta i bostaden.
2022-07-04, 17:49
Medlem
Citat:
Då har du tolkat in artikeln tokigt men här kommer en till https://www.businessinsider.com/us-inflation-outlook-signals-economy-past-peak-price-growth-2022-5?amp

För övrigt så är det val i Sverige snart och då kommer partierna tävla i vem som kommer bidra till att svenska bolånetagare får så liten skada så möjligt att eventuella räntehöjningar. Fastigheter är en god investering över tid och allt prat om bubblor senaste 15 åren är bara tröttsamma.
Hur gammal är du?
2022-07-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vischan
Nu kommer snart ganjaslummen och flanders ägna många inlägg åt att förneka detta. Att priserna sjunker finns inte i deras värld. Där kan priserna bara gå upp, UPP!

I dag släppte även Swedbank ett pressmeddelande där de skriver att de tror att riksbanken underskattar inflationen och att de tror att den rörliga boräntan kommer att vara 3,1 procent i december. Detta kan bli svettigt för bolånetorskarna.

Jag tror på fortsatt sjunkande priser vid ökad kostnadsmassa för hushållen. Det jag vänder mig mot är att räntorna blir så höga som många här verkar tro. Att det blir högre än vad de varit senaste åren absolut, men är rätt övertygad om att man inte kommer kunna höja som aviserat. Däremot, skulle folk börja förlora jobb så kommer det bli svettigt.
2022-07-04, 17:54
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag tror på fortsatt sjunkande priser vid ökad kostnadsmassa för hushållen. Det jag vänder mig mot är att räntorna blir så höga som många här verkar tro. Att det blir högre än vad de varit senaste åren absolut, men är rätt övertygad om att man inte kommer kunna höja som aviserat. Däremot, skulle folk börja förlora jobb så kommer det bli svettigt.

Precis så.

Ingen kommer bli nöjd här inne. Priserna faller kanske -10/15% i riket, -20% i Stockholms innerstad på sina ställen, boräntorna stabiliseras runt 3,5-4% och alla lever vidare.

Det blir varken någon fortsatt lånefest och det blir ingen eltortyr-i-pungen 90-talsränta. Domedag inställd. Gemene man bryr sig inte: https://www.privataaffarer.se/fa-oroar-sig-for-boprisfall/

Citat:
Lista: Det upplever svenskarna som de största hoten mot sin ekonomi under 2022...

...Sjunkande bostadspriser (1%)
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-04 kl. 17:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in