2022-06-29, 17:24
Medlem
SilentVictorys avatar
Mer kryddor än vad man tror. Speciellt i en färs.
När du tror att du har i tillräckligt så tar du lite till, sen när du känner att "nej, nu fan är det för mycket" Då tar du liite till

Visst, sen är det ju inte gott att ösa på 1kg salt. Men du förstår hinten.

Krydda men det som är gott.
Citera
2022-06-29, 17:24
Medlem
Du behöver mer smör alt. olja än du tror. Ta en stjälk selleri också och strunta i ev. buljongtärning, det är bara skit ändå. Fixa bra köttfärs i riktig köttbutik eller beställ hem fryst online.
Citera
2022-06-29, 17:28
Medlem
Konfucius2s avatar
Här har du en äkta italiensk:

Tagliatelle för 4 personer
100 g pancetta (eller orökt sidfläsk)
1 stor morot
1 stor gul lök
1 burk med passerade tomater
2 matskedar tomatpuré
250 gram nötfärs
250 gram fläskfärs
2 dl rött vin
Olivolja, salt och peppar
Finhacka lök, morot och pancetta. Fräs på låg värme i stekpanna tills allt är helt mjukt. Slö över allt i en gryta, förslagsvis en gjutjärnspanna med lock. Fräs sedan färsen i samma panna som du hade grönsakerna i. När färsen är brynt så lägger du även över denna i grytan.
Slå på värmen på plattan med grytan och när det börjar fräsa riktigt ordentligt så slår du på vinet. Låt det koka upp hastigt och sänk sedan värmen så att det småputtrar. Låt vinet koka in helt och hållet, ca 15 minuter. Det ska i princip bli helt torrt.
Nu är det dags att hälla i de passerade tomaterna och purén. Salta och peppra. Sätt på locket och koka på svag värme i minst 2 timmar.
Koka pastan, häll av och lägg sedan tillbaka i kastrullen. Ta 2/3 av färsen och lägg ner i pastan. Tillsätt parmesan och rör om. Lägg upp på tallrikar och fördela sedan resten av såsen på varje tallrik.

Sen finns ytterligare 50 tal varianter
Citera
2022-06-29, 17:41
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Byt köttfärs
Köttfärs är idag gjort utav skitkött .
Smakar nada .
Köp en köttkvarn de kostar inte mycket .
Eller köpa lidls 6 % från butcher
Alternativt deras ekologiska från Sverige
Men bäst v allt egen köttkvarn .
Sen kan du även börja uppskatta annan köttfärs som kyckling eller gris .
Citera
2022-06-29, 17:44
Medlem
belfs avatar
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Förmodligen för lite kryddning, tripla allt utom salt, salt måste du smaka dig fram med. Du kan ta soyasås istf salt också
Citera
2022-06-29, 17:50
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Du ska inte ha i något extra socker! tex ketchup, balsamvinäger el dyl.

ta en stor lök, tennisbollsize, hacka grovt. stek i smör till den blir mjuk, häll över allt i ett kärl, flott o lök. i med mer flott i pannan och lägg i färsen, separera färsen i småbitar, när allt röda är borta, i med löken o flottet,peppra rikligt, om du tycker att du pepprat tillräckligt, ta lite mer.,svartpeppar, i med 1 knorr köttbuljongtärning och 1 grönsaks tärning, på med 1 dl vatten, rör om. i med 1 passerad tomat med chilismak.

kör en stor morot 1 paprika och 1 halv habanera i mixer tills det blivit en pure, ner i färsen med det.

sjud i 15 min , kolla så det inte bränns i botten. sedan i med creme fraiche chili/paprika. sjud 5 till. klart.

blev det för tam smak, på med chiliflakes.
Citera
2022-06-29, 17:56
Medlem
Citat:

Beror sannolikt på flera saker, varav de största är för lite salt, och eventuellt för lite av andra kryddor också. Fond behöver du faktiskt inte i en bra bolognese. Däremot skulle jag rekommendera att du byter ut ”nötfärsen” mot högrevsfärs av hygglig kvalitet samt tärnad pancetta.

Börja med soffritto, dvs stek lika delar gul lök, själkselleri och morot tills de blir mjuka, glansiga och sötman kommer fram från löken och morötterna. Tillsätt tomatpuré av god kvalitet och stek den några minuter tills bitterheten försvinner och sötman och djupet kommer fram.

I en annan gjutjärnsgryta bryner du färsen och pancettan ordentligt och kryddar generöst med salt och nymalen svartpeppar. Viktigt att inte snåla med saltet. Till 1kg färs tar du 25-30g salt. Använd våg för enkelhetens skull.

Flytta över soffritton till gjutjärnsgrytan och fyll på med vitt vin så det precis täcker. Koka upp och sänk tempen så det får puttra långsamt tills all vätska är borta. Tillsätt passerade tomater. Ca 600g till 1 kg först och koka upp, och låt sedan puttra ihop under någon timme. Tillsätt sist 1-2dl mjölk eller grädde (om du serverar med torr pasta) och koka upp.

Smaklig måltid.
Citera
2022-06-29, 17:59
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Förmodligen för lite kryddning, tripla allt utom salt, salt måste du smaka dig fram med. Du kan ta soyasås istf salt också
Bättra att ta bort allt salt och använda balsamico .
Ger båda sälta och smak
Citera
2022-06-29, 18:04
Medlem
Farfarsfars avatar
Köttbuljong, soja, balsamvinäger och worcestershiresås. Dubbla mängden kryddor.
Citera
2022-06-29, 18:05
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
För lite salt skulle jag gissa. Krossade tomater har en tendens att göra mat blaskigt.

Japp. Mer salt. Den enklaste smakförstärkaren.

Sen kan man ju hälla i rödvin ist för vatten men låt det då sjuda ett tag så alkoholen ångar av.
Citera
2022-06-29, 18:05
Medlem
R5As avatar
Man använder inte tomatpuré.
Man använder passata, välj märke som mutti t.ex. Sen ska de lite tid och laga såsen, ha tålamod. Ha inte i tacokrydda i de som folk säger, kolla på vincenzo’s plate på youtube.
Senast redigerad av R5A 2022-06-29 kl. 18:19.
Citera
2022-06-29, 18:09
Medlem
Tänk på att örter som basilika och oregano etc tappar smaken vid långkok.
Dessa skall du tillsätta ngn minut innan du är färdig med såsen.

Mer salt, vitlök, använd en rejäl dos tomatpure när du bryner färsen och gullöken.
Blir såsen för vattning, tillsätt ,*lite* ketchup pga den är toxitrop (tror det heter så) dvs den har ett bindemedel. Socker finns det med.
Svartpeppar tycker ja istället för sambal olek.

När fettet skär sig (börjar bilda fettpölar på ytan) är såsen färdig

Bon appetit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in