Citat:
Ursprungligen postat av
Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?
Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Många har hintat om vad du gör för fel, men du verkar göra flera, jag är expert på köttfärssås så här ska du få alla viktiga tips. Följer du dessa kommer det blir supergott.
Smör istället för olja. Mycket viktigt att du har i en rejäl mängd, minst 50 gram, till 500 gram köttfärs. Här finns mycket av smaken.
Salt likaså, men den kan du ha i pastakoket istället. En halv deciliter till 1 kg pasta. Det låter mycket, men är perfekt mängd. .
Samt VITPEPPAR. <- Underskattad ingrediens. Inte för mycket dock, en tesked räcker.
Tomatpure är ett måste, 200 gram till 500 gram köttfärs. En hel tub alltså. Ardita ska märket vara. Finns överallt. För att den är bäst.
Låt det puttra i 10-15 minuter, inte längre. Finhacka köttfärsen med stekspaden i pannan medans det steker så att det blir "sandaktigt"-grus, klumpar får inte finnas. Så kommer smaken ut bäst i hela såsen.
Övriga ingredienser är mindre viktiga, men ovan är grunden. Du kan t.om skippa resten av ingredienserna, detta ovan kommer bli supergott, så börja så och testa så får du se.
När du hällt av vattnet ifrån pastan genom durkslag(torrt ska det vara), och köttfärssåsen puttrat i 10 minuter så kan du hälla i köttfärssåsen i pastakastrullen och blanda ihop tillsammans med pastan innan du serverar denna blandning. Blanda ordentligt. Då får du en riktig italiensk "bologna" kock-pasta som där serveras av enbart de bästa restaurangerna.
Lycka till!