2022-06-29, 17:10
Medlem
Jag brukar slänga i några klickar grillolja för att få lite smokey bbq smak på köttfärssåsen. Ett tips!
Citera
2022-06-29, 17:12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Stek lök morot selleri vitlök i olivolja. Krydda med salt peppar och oregano. Tillsätt sedan någon matsked tomatpure och fräs ihop med grönsakerna

Tillsätt köttfärs och låt det få färg. Tillsätt sedan 2dl rött vin och låt det koka ner

Tillsätt en burk krossade tomater, ett lagerblad och några droppar worcestersås . Smaka av och tillsätt ev mer salt/peppar.

Låt puttra 30 min minst
Vitt vin funkar bättre.
Citera
2022-06-29, 17:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Det smakar umami
Köttfärs som fått färg och karamelliserad yta har mer smaker.
Citera
2022-06-29, 17:15
Medlem
Jag tror misstaget är att först steka köttet torrt, sedan tillsätta massa vatten. Vatten tillför inget utan spär bara ut smakerna så det blir blaskigt.

Således, stek köttet men inte så det blir torrt. Vätskan i köttet ska finnas kvar sedan kan man tillsätta lite kryddor och annat gott. Blanda inte alltihopa till en enda smet utan separera de olika smakerna lite mer, speciellt om du ska använda upp till 11 olika smaker.

Blir det ändå smaklöst kan du ösa ner lite chili och jalapenos.
Citera
2022-06-29, 17:16
Medlem
Luxuss avatar
För att rädda upp en köttfärsås man inte får till smak på av nån anledning: du skickar i en halv dl ketchup för att få till smaken. Sen en stor klick smör på pastan å möjligen en klick gräddfil vid sidan av.
Citera
2022-06-29, 17:17
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vitt vin funkar bättre.

Rött vin är fylligare och ger en mustigare smak.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
1 h inte tusan ska du låta det puttra så länge . 20 minuter räcker ! Och använd blandfärs
Citera
Medlem
Drozds avatar
Tillsätt lite strösocker och ta fond, buljongtärning eller sojasås i stället för salt så får man en rundare smak. Sen är ju några deciliter rödvin i en höjdare, gärna någon gammal överbliven slatt.
Citera
2022-06-29, 17:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Rött vin är fylligare och ger en mustigare smak.
Det tar lätt över menar jag.
Citera
2022-06-29, 17:18
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Många har hintat om vad du gör för fel, men du verkar göra flera, jag är expert på köttfärssås så här ska du få alla viktiga tips. Följer du dessa kommer det blir supergott.

Smör istället för olja. Mycket viktigt att du har i en rejäl mängd, minst 50 gram, till 500 gram köttfärs. Här finns mycket av smaken.

Salt likaså, men den kan du ha i pastakoket istället. En halv deciliter till 1 kg pasta. Det låter mycket, men är perfekt mängd. .

Samt VITPEPPAR. <- Underskattad ingrediens. Inte för mycket dock, en tesked räcker.

Tomatpure är ett måste, 200 gram till 500 gram köttfärs. En hel tub alltså. Ardita ska märket vara. Finns överallt. För att den är bäst.

Låt det puttra i 10-15 minuter, inte längre. Finhacka köttfärsen med stekspaden i pannan medans det steker så att det blir "sandaktigt"-grus, klumpar får inte finnas. Så kommer smaken ut bäst i hela såsen.

Övriga ingredienser är mindre viktiga, men ovan är grunden. Du kan t.om skippa resten av ingredienserna, detta ovan kommer bli supergott, så börja så och testa så får du se.

När du hällt av vattnet ifrån pastan genom durkslag(torrt ska det vara), och köttfärssåsen puttrat i 10 minuter så kan du hälla i köttfärssåsen i pastakastrullen och blanda ihop tillsammans med pastan innan du serverar denna blandning. Blanda ordentligt. Då får du en riktig italiensk "bologna" kock-pasta som där serveras av enbart de bästa restaurangerna.

Lycka till!
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2022-06-29 kl. 17:38.
Citera
2022-06-29, 17:19
Medlem
Reidjis avatar
Ha i lite balsamvinäger, köttbuljong samt ketchup så blir det en mer en rund smak.

Kryddning, Salt, peppar timjan och basilika. Låt det puttra med lock ca 30 min
Citera
2022-06-29, 17:20
Medlem
Släng i en näve grillkrydda dude
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in