2022-06-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
När övergår fostret till att bli barn?

Är du emot sena aborter? Gäller isf inte kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp då längre?

(Har du verkligen kläckt ur dig 30 000+ inlägg av den här gapiga typen? ”Snyggt” jobbat …)
Medicinskt räknas det som ett foster så länge det finns i magen och som när det är fött.

Även juridiskt räknas det som ett barn om det visar livstecken när det fötts eller fötts dödfött efter 22 graviditetsveckan.
Citera
2022-06-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Frågan är vilken uppväxtmiljö barnen får. Män är betydligt mer våldsamma än kvinnor, super mer, knarkar mer, jobbar mer. Men det viktiga för folk verkar vara att barnen föds, deras liv efter födseln verkar inte vara intressant så jag antar att det är ok att placera ett nyfött spädbarn hos den ofrivilliga pappan Alex, 18, som skolkar sig igenom gymnasiet och festar varannan dag. Tumme upp på den!

Det är nog tvärtom så att kvinnor slår sina barn oftare än vad män gör.
Citera
2022-06-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Frågan är vilken uppväxtmiljö barnen får. Män är betydligt mer våldsamma än kvinnor, super mer, knarkar mer, jobbar mer. Men det viktiga för folk verkar vara att barnen föds, deras liv efter födseln verkar inte vara intressant så jag antar att det är ok att placera ett nyfött spädbarn hos den ofrivilliga pappan Alex, 18, som skolkar sig igenom gymnasiet och festar varannan dag. Tumme upp på den!

Män jobbar ju bara mer för att "någon annan" så ofta tar hand om hans små "bekymmer" hemmavid.

ja blir ju härliga tider för både alla världens Alex och småttissarna.
Och när verkligheten får den utvecklingen så lär ju även Flashbacks abortmotstånd mojna rejält.
Helt annan fråga liksom när det drabbar det egna skinnet.
Citera
2022-06-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Om abort är tillåtet kan kvinnan bestämma själv över sin kropp, om det inte är tillåtet bestämmer staten över den (genom lagstiftning).

Rätten att bestämma över sin kropp handlar om att det innebär risker med graviditet och förlossning som kvinnan själv ska få bestämma om hon vill utsätta sig för eller inte.

Sen kan man givetvis fråga sig vilken skyldighet kvinnan har att låta ett foster livnära sig på henne under 9 månader. Har hon rätt att avsluta den kopplingen och låta fostret klara sig bäst själv (abort)?

Kvinnan har inte den rätten fullt ut idag eftersom abort inte är tillåtet tills barnet föds. Dessutom borde kvinnan tänkt på det innan hon blev gravid, vill hon inte det får hon se till att inte ha oskyddat sex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu tror jag inte det blir något abortförbud här, men kanske männen skulle accepterar det, Annars går det att tvinga fram med lagar. Men jag är inte säker på att de kvinnor som födde fram de barnen skulle lämna ifrån sig dem frivilligt heller.
jag tror nog att kvinnor som påtvingats en graviditet mot sin vilja och sen påtvingats föda barn mot sin vilja...kan tänka sig att slippa bli tvingade något mer efter den pärsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
I händelse av abortförbud, så tycker jag nog mer att man ska påtvinga män vårdnaden om alla sina oönskade framtvingade barn. Vi får ju inte glömma att det räcker ju inte att barn föds, sen ska de tas om hand kärleksfullt och påkostas rejält i ca 18 år. Det tvånget tycker jag vi med varm hand kan överlåta män att ta hela ansvaret för.
Absolut! Då jäklar klarar de nog av att skydda sig dessutom!
Citera
2022-06-27, 11:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men i exemplet ovan, är det staten som bestämmer vem som ska räddas, inte kvinnan. Har hon rätt att offra sig själv för barnet? Så det handlar inte om hennes rätt, utan statens.

Man har ju rätt avsäga sig vård så länge man inte t ex bedöms vara psykiskt sjuk. Men det är nog svårt att få fram sådana instruktioner till vårdpersonalen om man är i en dödsfarlig situation, det brukar påverka "medvetandet" och jag tror inte instruktioner meddelade under dessa förutsättningar bär så stor vikt. Så det är väl upp till läkarna att bedöma vem som ska leva. De lär i första hand alltid försöka rädda båda, i andra hand den som har störst chans att överleva med viss fördel för mamman.

Citat:
Det är förmodligen för att om hon överlever kan hon fortsätta att vara produktiv och även kanske föda fler barn.

Nja, det är nog större sannolikhet att det ofödda barnet kommer få fler barn i framtiden än mamman som precis nästan avlidit pga en graviditet. Jag tror det snarare handlar om en prioritering över faktiskt liv över potentiellt liv, i den bemärkelsen att mamman redan har en lång livserfarenhet och det som följer med en sådan.

Citat:
För hur blir det om man kan se att det är ett friskt barn och hon aborterar det sent, för att hon inte vill ha det med motiveringen, att hon har rätt att bestämma om det som lever i hennes kropp ska leva eller dö, eftersom det är hennes egen kropp.

Det kommer inte ske någon sådan abort i Sverige. Hon kommer med 100% säkerhet få avslag av Socialstyrelsen som hanterar sådana ärenden. Det aborteras inga som helst foster/barn under dessa förutsättningar i Sverige. Noll.
Citera
2022-06-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
I händelse av abortförbud, så tycker jag nog mer att man ska påtvinga män vårdnaden om alla sina oönskade framtvingade barn. Vi får ju inte glömma att det räcker ju inte att barn föds, sen ska de tas om hand kärleksfullt och påkostas rejält i ca 18 år. Det tvånget tycker jag vi med varm hand kan överlåta män att ta hela ansvaret för.

Om män ska ta hela ansvaret ska de förstås också ha fulla befogenheter över allt som gäller barnet. Detta vill dock inte kvinnorna släppa.
Citera
2022-06-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Kvinnan har inte den rätten fullt ut idag eftersom abort inte är tillåtet tills barnet föds. Dessutom borde kvinnan tänkt på det innan hon blev gravid, vill hon inte det får hon se till att inte ha oskyddat sex.

Läs mina andra inlägg om avvägningen mellan kvinnans rätt till sin egen kropp och fostrets rätt till liv i svensk lagstiftning. De flesta preventivmedel innebär inte ett 100% skydd.
Citera
2022-06-27, 11:37
Medlem
Citat:
Om män ska ta hela ansvaret ska de förstås också ha fulla befogenheter över allt som gäller barnet. Detta vill dock inte kvinnorna släppa.
Det får de ju också i och med att barnen dumpas på dem.
Citera
2022-06-27, 11:38
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Det är nog tvärtom så att kvinnor slår sina barn oftare än vad män gör.
Haha, prova att läsa statistik.
Citera
2022-06-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Läs mina andra inlägg om avvägningen mellan kvinnans rätt till sin egen kropp och fostrets rätt till liv i svensk lagstiftning. De flesta preventivmedel innebär inte ett 100% skydd.

Att sätta fokus på några enstaka fall då preventivmedel inte har fungerat och från det bestämma hur abortlagstiftningen ska se ut är inte vettigt. Man bör inte sätta undantagsfall som norm utan låta de vara undantag.

Att skaffa barn innebär ett ansvar, det är inte som att skaffa en kattunge så att hävda att kvinnan ska få göra vad hon vill med sin kropp håller inte. Hon får inte göra vad hon vill med barnets kropp som finns i hennes mage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in