2022-06-27, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Du följer inte din egna logik. Du säger att kvinnan har rätt till sin egna kropp. Ingen säger emot detta, utan enbart konstaterar att det inte har något med abortfrågan att göra. Vad du säger är att kvinnans rätt att bestämma över sitt liv väger tyngre än fostrets rätt till att öht leva.

Vad du blir super upprörd över är att du tycker att ingen kvinna ska behöva bli förälder ofrivilligt. Trots att hon som vuxen och utbildad inom sexualkunskap är väl medveten om riskerna och hur befruktning sker. Tror att få säger emot. Men sedan blir du flyförbannad när man använder samma logik för att en man då inte ska behöva ofrivilligt bli förälder och betalningsskyldig i 18 år. Där faller din logik men du tolkar detta som om att man skulle vara emot abort. Därav blir dina intentioner genomskinliga.

Med andra ord blir det uppenbart att du inte anser att män och kvinnor har samma ansvar som vuxna individer eller samma rättigheter inom samma fråga. Du är alltså inte för jämställdhet, tvärtom. Alternativt kan du inte föreställa dig världen ur en mans liv

japp alla har rätt till sin egen kropp kivnnor och män.
Men nä alla har inte rätt bestämma till 100% över sin plånbok.
Inte jämförelsebara saker...du tvingas betala inkomstskatt, moms, din hyra etc etc...

Och kvinnors rätt till sin kropp har ALLT med abortfrågan att göra. Det är hennes kropp som står för det som just skapar foster, och äger hon sin kropp så kan hon självklart förvägra ett gäng celler tillgång till den.

Jag är inte ett skit "superupprörd".

Och du blir ju superupprörd över att du ska behöva betala en struntsumma för ett barn som kostar betydligt mer än 1200 x 2 per månad när DU är precis lika medveten om riskerna...och tillhör det kön som tar minst ansvar för preventivmedel etc.

Hur försvarar du den bristande logiken?

Återigen abortfrågan är inte överhuvudtaget jämförbar med din plånboksfråga.

Män kan inte ta samma ansvar över eller äga rättigheten till abort som kvinnor gör..eftersom det bara är kvinnor som kan göra abort, precis som det bara är män som kan ejakulera....

Kvinnor kan heller inte bära ansvar för vad män gör för val. det kan bara män.
Kivnnor har bara ansvar för sina val och sin del av allt detta....att välja abort eller inte...att stå för halva ekonomin för sin avkomma samt stå för all praktiskt omvårdnad om nu fadern inte är med på noterna.

Män får stå för sin del.

och tar man nu de fysiska kostnaderna som kivnnor betalar för mänsklig reproduktion...hyfsat dyrt genom hela livet.
så får nog män faktiskt stå för sina risker med mänsklig reproduktion nämligen stå för oönskat underhållsbidrag i de fall han varit "oansvarig" och knullat utan skydd.

varför ska män inte behöva bära några risker alls med mänsklig reproduktion och kivnnor allt?
Vad har du för rättvisa i det?
Senast redigerad av Merapi 2022-06-27 kl. 02:37.
Citera
2022-06-27, 02:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Håller med. Jag tycker det är fruktansvärt ologiskt när dom skriker att dom vill ha rätt till sin egen kropp men samtidigt döda ett annat liv. Vad ger dom rätt att döda andra liv.
Hade dom inte haft en annan i sig så hade jag inte brytt mig, förstör du din kropp om du vill.

Men 'vi' dödar ju andra liv hela tiden. Vad ger oss den rätten? Idag åt jag grillat griskött, den grisen var också vid liv, dessutom ett mycket mer utvecklat liv än ett foster i vecka 7. Grisen är också mycket mer medveten än ett foster i vecka 7. Grisar gasar 'vi' ihjäl sen äter vi dem. Grisen hade nog hellre blivit aborterad i vecka 7 än att stå och skrika av dödsångest tillsammans med de andra grisarna som blev gasade samtidigt.

Ska 'vi' förbjudas döda och äta andra djur också? Enligt dig.
Citera
2022-06-27, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
japp alla har rätt till sin egen kropp kivnnor och män.
Men nä alla har inte rätt bestämma till 100% över sin plånbok.
Inte jämförelsebara saker...du tvingas betala inkomstskatt, moms, din hyra etc etc...

Problemet du inte begriper dig på är att ingen har 100% rätt att bestämma över sin egen kropp i Sverige idag. Det finns fängelse på straffskalan för att röka en blomma eller äta en svamp. Dödshjälp är olagligt. Vid misslyckat självmordsförsök så kan det bli LPT. Förstår du nu? Meningen i sig är en floskel som inte stämmer med verkligheten och har inte heller något med abortfrågan att göra.

Citat:
Och kvinnors rätt till sin kropp har ALLT med abortfrågan att göra. Det är hennes kropp som står för det som just skapar foster, och äger hon sin kropp så kan hon självklart förvägra ett gäng celler tillgång till den.

Staten äger din kropp. Lika bra att du sväljer det pillret tidigt. Floskeln stämmer inte överens med verkligheten men trots att jag inte är emot abort så tolkar du detta påpekande som om att jag skulle vara emot abort? Hur sinnesförvirrad är du?

Citat:
Och du blir ju superupprörd över att du ska behöva betala en struntsumma för ett barn som kostar betydligt mer än 1200 x 2 per månad när DU är precis lika medveten om riskerna...och tillhör det kön som tar minst ansvar för preventivmedel etc.

Hur försvarar du den bristande logiken?

.

Det är ju din egna bristande logik. Jag använder din egna logik, men du håller bara med i ena fallet men inte i det andra. Jag frågar varför? Jag säger inte att jag tycker så, det är ju DIN logik jag använder. Varför håller du inte med din egna logik?

Edit: sluta redigera dina inlägg hela tiden. Skriv färdigt i lugn och ro istället för att svara i affekt hela tiden.
Citera
2022-06-27, 02:38
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Det där stämmer inte. Det finns massvis med diagnoser, t ex cancer eller liknande där de enda smärtlindrande du kan erbjudas är tunga opiater när bättre alternativ finns. Alltså även om du är dödssjuk så får du inte välja behandling.

Det går att diskutera men har inget med diskussionen att göra. Du har inte rätt att bestämma över din egen kropp, alltså är denna floskel irrelevant för diskussionen.
Läkemedel är inte gratis. Eftersom du inte själv betalar kostnaden för din vård görs en kostnad-nytta-avvägning när det gäller behandlingar. Eller tycker du att alla ska kunna välja den dyraste behandlingen jämt? Vem ska betala för det?

Den kostnad-nytta-avvägningen inom sjukvården har inget med självbestämmande över den egna kroppen att göra. Det är överhuvudtaget inte jämförbart med abort. Om en kvinna tvingades till abort av skälet att en abort är billigare för sjukvården än en förlossning (vilket det är) DÅ kunde du jämföra. men så fungerar det alltså inte.

Det som vore jämförbart med att tvinga en gravid kvinna att föda ett barn, vore om man tvingade den skyldige mannen att bära falsk gravidmage, framkalla gravidsymptom som illamående o foglossning på honom och till sist lät honom genomgå samma förlossningssmärtor som kvinnan. Som grädden på moset skulle man ge honom några permanenta skador på kroppen, t ex tatuera in bristningar på mage o lår och skaps ett urinläckage. Då har vi tagit över mannens kropp på samma sätt som kvinnans, och då kan jag gå med på att ta bort aborträtten. Agreed?
Citera
2022-06-27, 02:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men 'vi' dödar ju andra liv hela tiden. Vad ger oss den rätten? Idag åt jag grillat griskött, den grisen var också vid liv, dessutom ett mycket mer utvecklat liv än ett foster i vecka 7. Grisen är också mycket mer medveten än ett foster i vecka 7. Grisar gasar 'vi' ihjäl sen äter vi dem. Grisen hade nog hellre blivit aborterad i vecka 7 än att stå och skrika av dödsångest tillsammans med de andra grisarna som blev gasade samtidigt.

Ska 'vi' förbjudas döda och äta andra djur också? Enligt dig.

Det är ingen ursäkt bara för andra gör det. Vi äter inte heller bebisar för att överleva.
Citera
2022-06-27, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Läkemedel är inte gratis. Eftersom du inte själv betalar kostnaden för din vård görs en kostnad-nytta-avvägning när det gäller behandlingar. Eller tycker du att alla ska kunna välja den dyraste behandlingen jämt? Vem ska betala för det?

Opiater är mycket dyrare än alternativen som man ej erbjuds eller kan välja. Både för patient, samhälle och att tillverka.
Här märker jag ju att du inte har någon koll på varken vad som diskuteras eller vad du själv uttalar dig om.

Citat:
Det som vore jämförbart med att tvinga en gravid kvinna att föda ett barn, vore om man tvingade den skyldige mannen att bära falsk gravidmage, framkalla gravidsymptom som illamående o foglossning på honom och till sist lät honom genomgå samma förlossningssmärtor som kvinnan. Som grädden på moset skulle man ge honom några permanenta skador på kroppen, t ex tatuera in bristningar på mage o lår och skaps ett urinläckage. Då har vi tagit över mannens kropp på samma sätt som kvinnans, och då kan jag gå med på att ta bort aborträtten. Agreed?

Jag har aldrig sagt att man ska ta bort aborträtten. Jag är för abort. Hur snurrig är du? Läser du ens vad jag skriver eller hoppar du bara in i ren affekt utan att ha koll på vad som diskuteras?
Citera
2022-06-27, 02:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
berätta hur "dödar" man något innan det ens existerar, utan faktiskt bara är celler på delning?
de absolut flesta aborterar före vecka 9 i Sverige i dag...vecka 9 så pratar vi om ett embryo...på ca 2 cm.
över 50% aborterar före vecka 7, då är embryot inte ens 1 cm, och ser ut så här
https://barnresan.vimedbarn.se/files...9/img_0322.jpg

så berätta nu om "mordet" på detta gäng celler, tack

Jag håller inte med. Första hjärtslagen kommer vecka 6 och man kan se foster då. https://minheltvanligavardag.blogg.s...tober/6-9.html
Citera
2022-06-27, 02:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det är ett nonsensargument. Om man gör ett DNA-test på fostret kan man ganska enkelt konstatera att det är ett eget liv och inte en del av kvinnans kropp.

Det är som en parasit. Eget DNA men fullständigt beroende av värden. Ingen värd, inget foster/parasit. Varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp. Precis som varje man har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Förstår inte varför dessa enkla fakta är så provocerande för vissa.
Citera
2022-06-27, 02:45
Medlem
Citat:
Problemet du inte begriper dig på är att ingen har 100% rätt att bestämma över sin egen kropp i Sverige idag. Det finns fängelse på straffskalan för att röka en blomma eller äta en svamp. Dödshjälp är olagligt. Vid misslyckat självmordsförsök så kan det bli LPT. Förstår du nu? Meningen i sig är en floskel som inte stämmer med verkligheten och har inte heller något med abortfrågan att göra.

blir du påtvingad att äta din blomma eller din svamp?
Blir du påtvingad dödshjälp?

DÄR ligger bestämmanderätten och inte att du inte får något av detta.
även om jag personligen är för att folk som behöver ska kunna få dödshjälp.

Rätten bestämma om man ska utveckla foster eller inte i sin mage är verkligen ingen jävla "floskel".

Men? vi kanska ska förbjuda människor rätten att plocka ut benikemaskar ur tarmarna också?
Det är ju liv!!! faktiskt betydligt mer utvecklat sådant än någonsin ett mänsklig embryo hunnit bli.

Citat:
Staten äger din kropp. Lika bra att du sväljer det pillret tidigt. Floskeln stämmer inte överens med verkligheten men trots att jag inte är emot abort så tolkar du detta påpekande som om att jag skulle vara emot abort? Hur sinnesförvirrad är du?

Nej staten äger inte alls din kropp.

Citat:
Det är ju din egna bristande logik. Jag använder din egna logik, men du håller bara med i ena fallet men inte i det andra. Jag frågar varför? Jag säger inte att jag tycker så, det är ju DIN logik jag använder. Varför håller du inte med din egna logik?

nej jag sätter inte likhetstecken mellan abort och plånbok...jag har skrivit detta. nu 3 ggr , när ska det gå in?

Jag går inte med på din uppställning helt enkelt. det är överhuvudtaget inte en korrekt liknelse.
och är den inte korrekt...hur fan ska jag då kunna svara på den.
Citera
2022-06-27, 02:47
Medlem
Citat:

Det är inte provocerande. Saken är den att det påpekas att
1) ingen har 100% rätt att bestämma över sin egen kropp, se mina tidigare inlägg
2) floskeln i sig har inget med abortfrågan att göra, det är en floskel som gör hela diskussionen oseriös.
Citera
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Det är ingen ursäkt bara för andra gör det. Vi äter inte heller bebisar för att överleva.

Jag påstod inte att det är en ursäkt bara för andra gör det.

Jo vi äter bebisar. Kalvar och lamm äts frekvent. De är mer utvecklade och medvetna än foster, vilket foster som helst, i vecka 7.
Citera
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Det är som en parasit. Eget DNA men fullständigt beroende av värden. Ingen värd, inget foster/parasit. Varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp. Precis som varje man har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Det är ganska dekadent beteende att mörda sina egna ungar för att kunna knulla runt utan preventivmedel, men alla har ju sina prioriteringar uppenbarligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in