Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-10, 16:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om det är något vi kan känna oss säkra på, så är det att gärningsmannen hatade Olof Palme.

Var det inte så att Chapman sades älska(fanatiskt fan av) Lennon?

Svartsjuka män som älskar sina kvinnor, kan tänka sig att ta livet av dom ändå. O.s.v.

Så inte heller detta kan vi helt vara säkra på. (Men jag tror nog som du)

En "hitman" behöver inte ha några känslor alls för sina offer o.s.v.
Citera
2022-06-10, 17:19
Medlem
p.norths avatar
Svårt då det gäller hat på en skala, känslor och komma i affekt mm.. Om nu GM hatade palme och var olabil person så gjorde han som han gjorde, bara. Hade Olof sagt nå tokigt strax innan med en sådan person så hade han nog tömt magasinet, beroende hatet samt komma i affekt. Jag upplever bara att GM ogillade säkert palme men han gjorde bara jobbet. Annars kan jag tycka att Lisbeth borde ha strukit med samt avlossats betydligt mer skott än vad han gjorde. Det tyder ju på 90% att det var en hitman. Gjorde det han skulle göra.
Citera
2022-06-10, 17:46
Medlem
p.norths avatar
Det kan tyvärr vara så att man vet till 90-95% vilka som gjorde det och varför osv.. Men motivet gör att man inte vill att det ska komma fram, kan vara för känsligt. Jag får då den uppfattningen. Sedan måste jag säga hade palme lidit av aids eller nå annat privata, svartsjuka umm.. Tror inte att man skulle undanhålla så andra får sätta livet till. Tokigt värre.. Enda motivet till sånt är ju landsförräderi, närmast man kan komma till såna tillslag mot andra. Ryssland eller vapen export samt sydafrika. Elle attr alla gå hand i hand.
Citera
2022-06-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja frågan är vad som egentligen hände där under dessa minuter.
Var det så att Palme vändes i framstupa i ett senare skede (också?) för att tömma munnen på blod?

Bengt Palm som inte anländer för än minuten efter mordet "typ", vet att Palme legat i framstupa sidoläge. Och det handlar inte som TP envisas med att försöka slå fast; "Att Palme föll så". Det har inte Palm sett, efter som han hör och ser rikoschetten av det andra skottet i backspegeln.
Han nämner sedan också att han påpekar att man får akta så Palme inte kvävs.
"När Palm kom fram så hade Palme legat i framstupa sidoläge. Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in. Palm hade sett hur blodet liksom pumpade ut ur munnen på Palme, och han hade sagt till de som försökte hjälpa Palme att se upp så han inte kvävdes."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaTI0UnZqanpzRzQ/view?resourcekey=0-1cr-vnJIqFOkQ-3GWUsOhQ

Kan Palme ha vänts ytterligare en gång, även om vi inte har uppgifter om det?

Tidigare i samma förhör menar Bengt Palm att återupplivningsförsöken påbörjats EFTER att han komit till platsen.

Kronologin här är svår att fastställa.

Om vi tillåter oss att diskutera SE i denna tråd, så berättar han redan 23:40 att det var flera som vände Palme. En omöjlig uppgift att veta för en GM om man nu inte vill försöka förklara ytterligare en sak han ska kunna iaktta i flykten under den minuten GM har fram till trappkrönet.

Som sagt ska vi ju egentligen inte diskutera SE i denna tråd, men hur OP vänds eller inte vänds är bara eller åtminstone främst intressant i förhållande till SE:s vittnesmål. Enligt vittnesmålen är Palm den enda person förutom SE som har synpunkter på hur livräddande åtgärder borde utföras.
SE framhöll ju många år därefter att framstupa sidoläge var det rätta.
Den som fortfarande tror på SE som gärningsman får försöka söka efter ännu en person med samma åsikt som SE hade, dvs att OP borde ligga i framstupa sidoläge.

Om det inte är SE som rycker i benen och säger "jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge" vem är det då helt enkelt.
Den personen blir nog svårfunnen vill jag påstå.
Citera
2022-06-10, 20:09
Bannlyst
Tack.
Jag borde kanske flytta mina frågor till SE-tråden här på FB innan jag får en varning för OT?
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det är lugnt. Jag är själv inte så påläst om SE. Har bara läst att det eventuellt kunde varit han så var framme och ryckte i benen på OP för att försöka vända honom. En okänd man som Anna H berättade om tror jag. Har ju sett bilder på Anna H från mordkvällen som låg på knä och försökte pumpa liv i OP. Hon hade klart haft blod på händerna men hennes kappa kunde jag inte se att den var nerblodad.
Citera
2022-06-10, 20:24
Medlem
Det här tycker jag är lite intressant.

"När Alf Enerström greps av polis i slutet av 1990-talet var Bertil *Wedin den som fick honom släppt genom att kontakta polisen. I dag kan SvD dessutom avslöja två nya uppgifter kring mordet på Olof Palme och Alf Enerström.

• Hans alibi på mordkvällen tas nu tillbaka av den dåvarande sambon.

• Enligt samma källa har Enerström dessutom ägt en revolver av märket Smith & Wesson.

Enligt polisen är sannolikt mordvapnet en magnum av märket Smith & Wesson.

– Jag är säker på att Alf hade en Smith & Wesson-revolver, säger Enerströms dåvarande sambo Gio Petré till SvD.

https://www.svd.se/a/f72b5244-ddb6-3094-8b7d-81c37f35ee42/palmehatares-alibi-stammer-inte

Kan Alf E ha förmedlat en revolver till gärningsmannen?
Citera
2022-06-10, 20:26
Apropå hat.

Polisen Claes Djurfeldt säger i intervjun från 1988:

"Man har ju undrat,Vem har gjort det?
Det måste nästan vara ett proffs eller något.
För om det vore en galning som hatade så fruktansvärt
att han ville döda -- då vill man väl se sitt offer i
ansiktet? "
Citera
2022-06-11, 00:47
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ja frågan är vad som egentligen hände där under dessa minuter.
Var det så att Palme vändes i framstupa i ett senare skede (också?) för att tömma munnen på blod?

Bengt Palm som inte anländer för än minuten efter mordet "typ", vet att Palme legat i framstupa sidoläge. Och det handlar inte som TP envisas med att försöka slå fast; "Att Palme föll så". Det har inte Palm sett, efter som han hör och ser rikoschetten av det andra skottet i backspegeln.
Han nämner sedan också att han påpekar att man får akta så Palme inte kvävs.
"När Palm kom fram så hade Palme legat i framstupa sidoläge. Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in. Palm hade sett hur blodet liksom pumpade ut ur munnen på Palme, och han hade sagt till de som försökte hjälpa Palme att se upp så han inte kvävdes."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaTI0UnZqanpzRzQ/view?resourcekey=0-1cr-vnJIqFOkQ-3GWUsOhQ

Kan Palme ha vänts ytterligare en gång, även om vi inte har uppgifter om det?

Tidigare i samma förhör menar Bengt Palm att återupplivningsförsöken påbörjats EFTER att han komit till platsen.

Kronologin här är svår att fastställa.

Om vi tillåter oss att diskutera SE i denna tråd, så berättar han redan 23:40 att det var flera som vände Palme. En omöjlig uppgift att veta för en GM om man nu inte vill försöka förklara ytterligare en sak han ska kunna iaktta i flykten under den minuten GM har fram till trappkrönet.

Alltså, OP var stendöd innan han föll till marken. Vem eller vilka som vänt på honom åt ena eller andra hållet är tämligen ointressant och för oss inte närmare en trolig GM.
Dessutom vet vi att SE byggde sina historier på vad han läste i tidningarna från andra vittnen. Dessa uppgifter fanns i media redan senare på morddagen.
Citera
2022-06-11, 02:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Som sagt ska vi ju egentligen inte diskutera SE i denna tråd, men hur OP vänds eller inte vänds är bara eller åtminstone främst intressant i förhållande till SE:s vittnesmål. Enligt vittnesmålen är Palm den enda person förutom SE som har synpunkter på hur livräddande åtgärder borde utföras.
SE framhöll ju många år därefter att framstupa sidoläge var det rätta.
Den som fortfarande tror på SE som gärningsman får försöka söka efter ännu en person med samma åsikt som SE hade, dvs att OP borde ligga i framstupa sidoläge.

Om det inte är SE som rycker i benen och säger "jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge" vem är det då helt enkelt.
Den personen blir nog svårfunnen vill jag påstå.

Bengt Palm? Men...
Framförallt, vilket Thomas Pettersson fortfarande förnekar på ett oförklarat sätt, så har vi Glantz och Ersson som klart menar att dom la OP i framstupa sidoläge.
Även Karin J. menar på detta.
TP är kvar i att Hage var först och att OP föll så....
Källor: https://imgur.com/a/z1atwRr

Svårigheten för TP ligger i att SE redan 20 minuter efter skotten talar om att OP "vändes till rätta" av flera personer.
Därför blir det bättre av att detta inte alls finns/stämmer.

Fråga själv: Thomas Pettersson <acta.skrivkultur@telia.com>

Så trött på lögnerna!
Citera
2022-06-11, 02:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Alltså, OP var stendöd innan han föll till marken. Vem eller vilka som vänt på honom åt ena eller andra hållet är tämligen ointressant och för oss inte närmare en trolig GM.
Dessutom vet vi att SE byggde sina historier på vad han läste i tidningarna från andra vittnen. Dessa uppgifter fanns i media redan senare på morddagen.

Respekterar att detta är ointressant för dig.
Men att SE byggde sina storys på media, får mig att undra hur insatt du egentligen är.
Särskilt när du skriver "senare på morddagen"
Vet du ens vad klockan slog när skotten brann av?
Vet du vad han sa till väktarna, ca 20 minuter efter mordet?

Så är du ointresserad, så strunta i att svara.
Citera
2022-06-11, 06:25
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Tack.
Jag borde kanske flytta mina frågor till SE-tråden här på FB innan jag får en varning för OT?

Nej det tror jag inte du behöver tänka på. I den här strängen går det att diskutera alla tänkbara och otänkbara gärningsmän, även SE och andra som förärats en egen sträng.
Citera
2022-06-11, 10:04
Medlem
Citat:
Bengt Palm? Men...
Framförallt, vilket Thomas Pettersson fortfarande förnekar på ett oförklarat sätt, så har vi Glantz och Ersson som klart menar att dom la OP i framstupa sidoläge.
Även Karin J. menar på detta.
TP är kvar i att Hage var först och att OP föll så....
Källor: https://imgur.com/a/z1atwRr

Svårigheten för TP ligger i att SE redan 20 minuter efter skotten talar om att OP "vändes till rätta" av flera personer.
Därför blir det bättre av att detta inte alls finns/stämmer.

Fråga själv: Thomas Pettersson <acta.skrivkultur@telia.com>

Så trött på lögnerna!

Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt och det verkar som du missförstår mig.

Det finns ju som Karin J vittnar om en person som säger "jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här".
Engström har ju i sina vittnesmål och i andra sammanhang upprepat att det vid tillfället var vad han ansåg borde göras och den åsikten håller han ju fast vid lång tid efteråt.

I januari 1990 skriver Engström till Anér:

Visserligen var Lisbet upprörd men det var bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför. Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod, då hjälper ingenting.

Det kan ju givetvis vara möjligt att någon annan person på brottsplatsen än Engström var övertygad om att framstupa sidoläge var det rätta men om man läser förhören finner man inget svar på den frågan. Ingen annan än Engström säger att han eller hon hade den uppfattningen och ingen nämner att ett annat vittne ska ha sagt något sådant.

Av det kan man givetvis inte dra slutsatsen att det är Engström, kanske är det något annat vittne som inte vill kännas vid att den sagt det eller kanske finns det någon annan förklaring, men utifrån vittnesmålen kan man inte få svar på det. Om det enligt andra källor finns en förklaring får du gärna beskriva eller länka till det.

Av vilken anledning ska jag kontakta Thomas Pettersson? Vilka är lögnerna du är trött på?
Senast redigerad av cherryfive 2022-06-11 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in