Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-11, 10:27
Avslöjandet 10 juni blev uppskjutet men ett avslöjande har vi fått det ska röra sig om polisspåret. Vilka var runt LLs bil fram tills LL åkte? En okänd ska även ha tagit en bild.

1519 Berättelser från C-turspiketen VD3 aka Södermalmspiketen 3230 2022-06-08 A-14205 https://drive.google.com/file/d/1z_BY6EfB1bC3-Jg_XzMHHX4U3JwL9TLy/view?usp=sharing 48

1087.1 Om magnum 357 som påstods ha fiskats upp i Albysjön samt därefter lämnades in till Aftonbladet och vidare till polisen i dec 95 2022-06-10 I-17352 26 olika, se även 1087 https://drive.google.com/file/d/1_6qdo3ex5LOlSUCx9LpCMnDbOSSCMXMy/view?usp=sharing 66
Citera
2022-06-11, 10:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Alltså, OP var stendöd innan han föll till marken. Vem eller vilka som vänt på honom åt ena eller andra hållet är tämligen ointressant och för oss inte närmare en trolig GM.
Dessutom vet vi att SE byggde sina historier på vad han läste i tidningarna från andra vittnen. Dessa uppgifter fanns i media redan senare på morddagen.

Jaså. Citera var i media det framgår att Olof Palme lades i framstupa sidoläge.
Citera
2022-06-11, 10:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Avslöjandet 10 juni blev uppskjutet men ett avslöjande har vi fått det ska röra sig om polisspåret. Vilka var runt LLs bil fram tills LL åkte? En okänd ska även ha tagit en bild.

1519 Berättelser från C-turspiketen VD3 aka Södermalmspiketen 3230 2022-06-08 A-14205 https://drive.google.com/file/d/1z_BY6EfB1bC3-Jg_XzMHHX4U3JwL9TLy/view?usp=sharing 48

1087.1 Om magnum 357 som påstods ha fiskats upp i Albysjön samt därefter lämnades in till Aftonbladet och vidare till polisen i dec 95 2022-06-10 I-17352 26 olika, se även 1087 https://drive.google.com/file/d/1_6qdo3ex5LOlSUCx9LpCMnDbOSSCMXMy/view?usp=sharing 66

LAC-bandet innehåller andra källor än LL:s biltelefon. När Wall får avlyssna så antyds att det aktuella ljudklippen är bakgrundsljud från LAC, eller liknande.

Var sägs att någon ska ha tagit en bild?
Citera
2022-06-11, 10:47
Medlem
de fd vapenbröderna Matte o Otto är verkligen något extra. Otto försöker vara journalist men han behöver jobba på hur man ställer frågor, han försöker dock och tids nog kanske det kan bli bra. Stör mig dock på hur han hela tiden önskar få pengar swishat så han kan hålla på med sin hobby. Ta ett riktigt jobb o kör hobbyn på fritiden, precis som vi alla andra! Men den här Matte är inget annat än en ett sensationssökande ufo. Han kommer med det ena o det andra o påstår att någon säger "ni dräpte palme" och får det till en poliskonspiration? Det är så mycket strunt som kommer ut i hans kanal så det är häpnadsväckande. Att han ovanpå detta bygger upp ett crescendo där man som läsare/lyssnare ska betala för hans dravel är inget annat än scam. Och många verkar tycka att han gör ett så bra jobb och att han är ödmjuk? Får det inte att gå ihop.
Dock är Mattes intervju med målaren som hittar en väska med ett vapen i när han renoverar en lägenhet på Brunnsgatan mycket intressant. Men det beror mer på målaren än Matte.
Citera
2022-06-11, 10:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt och det verkar som du missförstår mig.

Det finns ju som Karin J vittnar om en person som säger "jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här".
Engström har ju i sina vittnesmål och i andra sammanhang upprepat att det vid tillfället var vad han ansåg borde göras och den åsikten håller han ju fast vid lång tid efteråt.

I januari 1990 skriver Engström till Anér:

Visserligen var Lisbet upprörd men det var bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför. Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod, då hjälper ingenting.

Det kan ju givetvis vara möjligt att någon annan person på brottsplatsen än Engström var övertygad om att framstupa sidoläge var det rätta men om man läser förhören finner man inget svar på den frågan. Ingen annan än Engström säger att han eller hon hade den uppfattningen och ingen nämner att ett annat vittne ska ha sagt något sådant.

Av det kan man givetvis inte dra slutsatsen att det är Engström, kanske är det något annat vittne som inte vill kännas vid att den sagt det eller kanske finns det någon annan förklaring, men utifrån vittnesmålen kan man inte få svar på det. Om det enligt andra källor finns en förklaring får du gärna beskriva eller länka till det.

Av vilken anledning ska jag kontakta Thomas Pettersson? Vilka är lögnerna du är trött på?

Sorry, Nej det är jag som var otydlig.
Det var inget egentligt svar gentemot dig. Utan snarare "med".

Det är TP's lögner jag är trött på.

Gällande Karin J.'s uppgifter så skulle det även kunna vara just nämnde Palm, som alltså enligt egen utsago kommentera något åt det hållet.
Citera
2022-06-11, 10:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
de fd vapenbröderna Matte o Otto är verkligen något extra. Otto försöker vara journalist men han behöver jobba på hur man ställer frågor, han försöker dock och tids nog kanske det kan bli bra. Stör mig dock på hur han hela tiden önskar få pengar swishat så han kan hålla på med sin hobby. Ta ett riktigt jobb o kör hobbyn på fritiden, precis som vi alla andra! Men den här Matte är inget annat än en ett sensationssökande ufo. Han kommer med det ena o det andra o påstår att någon säger "ni dräpte palme" och får det till en poliskonspiration? Det är så mycket strunt som kommer ut i hans kanal så det är häpnadsväckande. Att han ovanpå detta bygger upp ett crescendo där man som läsare/lyssnare ska betala för hans dravel är inget annat än scam. Och många verkar tycka att han gör ett så bra jobb och att han är ödmjuk? Får det inte att gå ihop.
Dock är Mattes intervju med målaren som hittar en väska med ett vapen i när han renoverar en lägenhet på Brunnsgatan mycket intressant. Men det beror mer på målaren än Matte.

De som skriver hyllande kommentarer om Matte på Youtube är en ganska homogen skara - medelålders/gamla svenskar som använder sina egna namn som nick. Det ger mig en känsla av att det är godtrogna personer utan allt för djup bildning.
Citera
2022-06-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaså. Citera var i media det framgår att Olof Palme lades i framstupa sidoläge.
Ett par exempel:
https://tidningar.kb.se/?q=framstupa&from=1986-03-01&to=1986-03-03
Citera
2022-06-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sorry, Nej det är jag som var otydlig.
Det var inget egentligt svar gentemot dig. Utan snarare "med".

Det är TP's lögner jag är trött på.

Gällande Karin J.'s uppgifter så skulle det även kunna vara just nämnde Palm, som alltså enligt egen utsago kommentera något åt det hållet.

Jo, dom lögnerna kan man bli en aning trött på. TP har ju sedan lång tid en stående inbjudan på Walls blogg att diskutera och svara på frågor från bloggens läsare, men han menar att det är för tidskrävande.
Mattias Göransson har förklarat att han gått över till annat och inte heller har tid.
Citera
2022-06-11, 11:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Ett par exempel:
https://tidningar.kb.se/?q=framstupa&from=1986-03-01&to=1986-03-03

Bra, inget sägs alltså 1 mars om att Palme läggs i framstupa. Case closed
Citera
2022-06-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner

Ang Albysjön finns det mycket och jag har känt igen det handskrivna man sett i tips som Svartenbrandts skrift. Är väl där det är konstigheter om ngn källa Henrik med. Var väl ngt med om tipspengar? Är i princip säker på att det är Svartenbrandts "verk". Det med!
Citera
2022-06-11, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
LAC-bandet innehåller andra källor än LL:s biltelefon. När Wall får avlyssna så antyds att det aktuella ljudklippen är bakgrundsljud från LAC, eller liknande.

Var sägs att någon ska ha tagit en bild?
Någonstans i alla Holmers dagsrapporter med palmegruppen 1986/1987
Jag tänker att matte bara har tillgång till Lac insp från LLs mikrofon.
De andra samtalen från telefonkiosker privatpersoner och vad de sett fick han inte ut
Senast redigerad av jajagvinner 2022-06-11 kl. 11:24.
Citera
2022-06-11, 11:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Respekterar att detta är ointressant för dig.
Men att SE byggde sina storys på media, får mig att undra hur insatt du egentligen är.
Särskilt när du skriver "senare på morddagen"
Vet du ens vad klockan slog när skotten brann av?
Vet du vad han sa till väktarna, ca 20 minuter efter mordet?

Det här är inte en tråd att diskutera SE.
Tips till dig för att slippa framstå som en okunnig besserwisser: ett nytt dygn börjar efter 2400.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in