Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompakt-utseende
Tack för info, jag kände inte till att det handlade om Svartenbrandt, men nu ser jag tydligt att det är så. Nej jag har inte begärt ut något därifrån ännu.

Jag kan personligen tycka Svarten är intressant som möjlig GM, men det är inte där jag gräver.

Jag ska snoka runt lite i samma avsnitt och se om det innehåller fler saker som kan kopplas till bilen, har du något mer på just det?
Så gräver du vidare om Svartenbrandt och jag skickar allt jag får reda på om honom åt ditt håll.

Det du har fått ut, är det publicerat på wpu.nu eller på annat ställe? Om inte så vore det värdefullt. Vore även intressant med din analys av bevisläget, gärningsbeskrivning i ett mer komplett format än via enstaka inlägg. Så kan jag och andra snabbt sätta oss in i läget.

Har du ett arkiv? Bilder, artiklar, minnesanteckningar, tidslinjer så tar jag gärna emot hela arkivet.

Det jag fått ut har jag lämnat till palmemordsarkivet.se men ser även att saker är på wpu.
Mitt eget arkiv är stort så det lämnar jag inte över på en kvart.
Jag läste om bilen o funderade lite om det är blå bil men folk säger olika märken? Blå bil står ju i anonyma brev med som jag samlar på o är säker på att Svarten skrivit. Det tar liksom aldrig slut nu när man kan beställa ut material.
Citera
2022-02-20, 17:17
Medlem
Andreas Ericson recenserar Hans-Gunnar Axbergers bok på twitter

"nu blir det recension! läste igår ut hans-gunnar axbergers bok "statsministermordet" som handlar om precis det."

Forts på https://twitter.com/neo_andreas/status/1495376049236062217
Citera
2022-02-20, 21:55
Medlem
Readyfreddies avatar
Intressant nytt (och gammalt) från Matte. Han kanske inte är ute och cyklar.
https://www.youtube.com/watch?v=O1ZVV4f1goM
Citera
2022-02-21, 01:52
Medlem
p.norths avatar
Vem är kriminalinspektören som satt i palmerummet? Som checkade upp bankautomat tiderna och som sprang ärende åt Wranghult ang tex lac-banden. Bytte karriär och som en annan polisman gjorde, fast inte inom samma parti.
Citera
2022-02-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vilket nonsens. Av vilken anledning skulle USA/NATO formellt skriva under på att man skulle komma till undsättning om Sovjetunionen angrep Sverige? Till vilken instans skulle OP visa det dokumentet om hjälpen uteblev? Det är dessutom väl känt sedan Ubåts-affärerna att Sverige och OP aldrig ville ha sin diplomati nedskriven och dokumenterad.

Klart det är desinformation men frågan är motivet.

Idag kan b52 öva i Svenskt luftrum utan reaktioner. The times are changing.
Citera
2022-02-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Militärsamarbetet med StorBrittanien , Norge och USA går tillbaka ändå till slutet av andra världskriget och operation Sepals. Det vidareutvecklades på 50-talet genom statsminister Tage Erlander och andras försorg. Svenska försvaret byggdes upp med tillgång till västlig teknologi och Sverige hade ett tag Europas fjärde starkaste flygvapen .

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Sepals

Sommaren 1962 utfärdade president John F Kennedy en säkerhetsgaranti att komma till Sveriges undsättning vid ett sovjetiskt anfall . Detta blev inte känt för svenska allmänheten förrän 2002 genom utredningen ”Fred och Säkerhet”. Mikael Holmström utvecklade detta ämne i sin tegelsten ”Den dolda alliansen vilken du har en recension på i länken nedan .

https://helagotland.se/noje/omfattande-bevisforing-i-bok-om-dolda-alliansen-6780369.aspx

USA och NATO utfärdade inte denna garanti pga filantropi. Ett Sovjetdominerat Sverige hade utgjort ett dödligt hot mot deras norra flank. Den svenska signalspaningen som FRA bedrev mot Sovjet var en mycket viktig bricka i NATOs varningssystem inför ett sovjetiskt anfall.
Sovjet var genom sin omfattande infiltration av svenska samhället medvetna om detta. Att Sverige i detta läge höll sig utanför NATO har ofta beskrivits som hyckleri. Min tro är att det faktum att Navy Seals inte hade ett regemente på Gotland och att B52 ej stationerats på svenska flygbaser bidrog till avspänningen i Europa.

Med detta avtal visade Olof Palme att han ville Sveriges bästa i en krigssituation . NATO sidan har åtskilliga defekter men jämfört med det mordiska sovjetsystemet är att föredra alla dagar i veckan. Det visste OP och han agerade därefter . Att svenska sovjetfantaster i press och politik kritiserade detta var säkerligen en press på OP. Finns fortfarande ett behov av att blottlägga dess ryssfemmor bättre. Måhända kan där finnas vissa bäringar på MOP i förlängningen.

Idag är i princip hela försvarets ledning utbildade i USA och sedan 2011 får vi betrakta FRA som en direkt underavdelning till NSA.
Citera
2022-02-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Militärsamarbetet med StorBrittanien , Norge och USA går tillbaka ändå till slutet av andra världskriget och operation Sepals. Det vidareutvecklades på 50-talet genom statsminister Tage Erlander och andras försorg. Svenska försvaret byggdes upp med tillgång till västlig teknologi och Sverige hade ett tag Europas fjärde starkaste flygvapen .

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Sepals

Sommaren 1962 utfärdade president John F Kennedy en säkerhetsgaranti att komma till Sveriges undsättning vid ett sovjetiskt anfall . Detta blev inte känt för svenska allmänheten förrän 2002 genom utredningen ”Fred och Säkerhet”. Mikael Holmström utvecklade detta ämne i sin tegelsten ”Den dolda alliansen vilken du har en recension på i länken nedan .

https://helagotland.se/noje/omfattande-bevisforing-i-bok-om-dolda-alliansen-6780369.aspx

USA och NATO utfärdade inte denna garanti pga filantropi. Ett Sovjetdominerat Sverige hade utgjort ett dödligt hot mot deras norra flank. Den svenska signalspaningen som FRA bedrev mot Sovjet var en mycket viktig bricka i NATOs varningssystem inför ett sovjetiskt anfall.
Sovjet var genom sin omfattande infiltration av svenska samhället medvetna om detta. Att Sverige i detta läge höll sig utanför NATO har ofta beskrivits som hyckleri. Min tro är att det faktum att Navy Seals inte hade ett regemente på Gotland och att B52 ej stationerats på svenska flygbaser bidrog till avspänningen i Europa.

Med detta avtal visade Olof Palme att han ville Sveriges bästa i en krigssituation . NATO sidan har åtskilliga defekter men jämfört med det mordiska sovjetsystemet är att föredra alla dagar i veckan. Det visste OP och han agerade därefter . Att svenska sovjetfantaster i press och politik kritiserade detta var säkerligen en press på OP. Finns fortfarande ett behov av att blottlägga dess ryssfemmor bättre. Måhända kan där finnas vissa bäringar på MOP i förlängningen.

Visst var det så. Sverige var alliansfritt i fred syftande till neutralt i händelse av krig. Ingenstans står dock att vi var helt förbundna av neutraliteten om det blev krig.
Jag arbetade själv inom försvarsindustrin under 80-talet och det var väl ingen större hemlighet att Sveriges försvarsresurser/lager skulle räcka c:a 3 månader tills dess att Nato hann komma till undsättning.

Än tidigare, på 70-talet, var jag med om att bygga den absolut sista och nordligaste etappen av Kalixlinjen. Den etappen följde inte den svenska gränsen mot Finland. Nej, den sista etappen följde Torneälven fram till Vittangi. Varför så frågade jag mig själv? Svaret fick jag många år senare. Scenariot var att sovjetiska förband skulle falla in i Sverige i den nordligaste triangeln av Sverige när de försökte ta sig in mot de isfria hamnarna i Nordnorge. Svenska jägarsoldater, svenskt flyg samt Natoflyg skulle gemensamt bekämpa sovjettrupperna i den norra, och i princip obebodda, triangeln. Kalixlinjen och den etapp jag var med om att bygga skulle i princip "styra" sovjeterna till den norra triangeln. Det skulle ha kostat Sovjetunionen för mycket att direkt angripa det Norrbottniska kärnlandet.

Nu är Kalixlinjen skrotad och alla värn fyllda med betong så detta är ingen större hemlighet idag.
Citera
2022-02-21, 18:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Klart det är desinformation men frågan är motivet.

Men värst av alla är väl ändå Mossad-agenten, Oswald LeWinter (aka George Mearah, Razin).
Lewinter lyckades vilseleda Palmeutredningen i flera år.
Ok, Harkavy är inte så pjåkig heller.
William Hermann.
Fyra judar som saboterade utredningen.
Och hur var det med Robert Maxwells alla tabloider?
Der Stern?
Bara bluff och båg

Observera att LeWinter varit inblandad i att vilseleda efter mordet på Olof Palme, Lockerbiekraschen, mordet på prinsessan Diana.
Vem tror ni betalade honom?
Senast redigerad av Gothus 2022-02-21 kl. 19:17.
Citera
2022-02-21, 19:28
Medlem
Hoppas det fungerar att titta på de här artiklarna från Dagbladet Mars 1986 om mordet på OP.

https://ibb.co/album/gS1LF3?fbclid=IwAR1pO5ATQDpsJY6tFzvATqKqI4RIbFHKJ5 vUsnw3lAcfNs15rri0vZa92o8&sort=date_desc&page=4&pa rams_hidden%5Blist%5D=images&params_hidden%5Bfrom% 5D=album&params_hidden%5Balbumid%5D=gS1LF3&seek=nk p84rs
Citera
2022-02-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag konstaterar bara att många av de vittnesmål som finns angående den s.k. Grandmannen (t.ex. från Storhök, Korhonen, Palme etc) stämmer extremt bra med beskrivningen över Eino Hiltunen (som själv mördades nio månader senare, i vad som kallades ett av de märkligaste morden i Norrlands historia).

Kan tillägga att jag skickat en bild på Eino till ett av de mest centrala (och trovärdigaste) vittnena på Sveavägen, som för mig konstaterat med 100% säkerhet att det var just Eino Hiltunen denne såg den 28:e februari 1986 (jag har bekräftelsen via mejl). En person som sett Grandmannens ansikte. Det är därför jag inte släpper detta spår.

Men ett vittne är just bara ett vittne och inte tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd (eller känna mig säker på mitt spår). Därför fortsätter jag att kontakta personer som även de skulle kunna bekräfta att det var just Eino de såg. Många svarar mig dock inte, av förklarliga skäl (t.ex polisman Anders Pettersson eller Nicola Fauzzi). Men ibland får man svar från någon man inte alls räknat med som t.ex. Stefan Beuss (CGÖ:s förra kollega på Nordland Hansa) eller två av Ture Utriainens ex-flickvänner.

Min teori, som finns väl dokumenterat i tråden, är två GM vid Dekorimahörnan. En som följde efter makarna Palme från Grand. Och en som sköt.

Det Lisbeth sa om två GM till Rimborn bara timmar efter mordet känns riktigt med tanke på de två helt skilda beskrivningarna om en man med blå täckjacka respektive en man med mörk rock (”en man som lunkade iväg” och ”en man som sprang som bara fan”).

Mannen i blå täckjacka aka Grandmannen skulle sedan kunna vara samma person som ”fångades upp” av polisman Anders Pettersson och polisman Mats Eriksson på Snickarbacken cirka 23:30. En full (?) finsk man som släpptes och kanske senare sågs av vittnet på Sturegatan cirka 23:35.

Skulle han till behandlingshemmet för missbrukare som HAARP upptäckte? Sova över hos en finsk landsman? Eino umgicks bara med finnar trots att han bott i Sverige sedan mitten av 70-talet. Eino var själv alkoholist.

Många beskrev Grandmannen som lantlig, fånig och/eller bonnig. Eino Hiltunen (som gillade jakt och fiske) skulle definitivt kunna framstå som det då han inte bodde i Stockholm, utan i Brunflo (inte för att det är något fel på Brunflo - men kanske inte ett modecenter som exempelvis Milano).

Han som sköt (som var mer bevandrad i Stockholm) kom dock till Snickarbacken mycket tidigare (runt 23:25) och fick hjälp av någon i en gråblå Passat. Jag har även mina aningar vilka dessa två personer var (med ledning av vad vissa personer sagt till mig - tyvärr inte rakt ut). Men håller det tills vidare för mig själv.

Kan du inte citera ur mejlet så vi själva kan bedöma? Röjer ju knappast vem det är.
Citera
2022-02-21, 19:56
Medlem
Att Credit Suisse förmedlade pengar i Iran - Contras affären är gammal skåpmat.

Citat:
Switzerland’s highest court ordered the bank records of an Israeli arms dealer involved in the Iran-Contra affair be turned over to U.S. investigators. The Federal Tribunal in Lausanne lifted strict banking secrecy rules in rejecting Yaacov Nimrodi’s appeal of a decision by Swiss police to grant legal assistance in the investigation. Nimrodi told the court his account at the Geneva branch of Credit Suisse Bank was used to channel $1 million in Israeli funds to an account controlled by former White House aide Oliver L. North. Nimrodi said he was acting on a secret mission for the Israeli government.
Källa: https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1988-12-07-mn-900-story.html

Men hur är det med Bofors Indien affär?

Kan vi vänta oss uppgifter om vart de påstådda Bofors mutorna tagit vägen i och med den nya läckan från Credit Suisse?

https://www.occrp.org/en/suisse-secrets/historic-leak-of-swiss-banking-records-reveals-unsavory-clients
Citera
2022-02-22, 01:08
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att Credit Suisse förmedlade pengar i Iran - Contras affären är gammal skåpmat.

Källa: https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1988-12-07-mn-900-story.html

Men hur är det med Bofors Indien affär?

Kan vi vänta oss uppgifter om vart de påstådda Bofors mutorna tagit vägen i och med den nya läckan från Credit Suisse?

https://www.occrp.org/en/suisse-secrets/historic-leak-of-swiss-banking-records-reveals-unsavory-clients

Vet man inte redan att pengarna gick till Rajiv G släktingar och vänner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in