Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Militärsamarbetet med StorBrittanien , Norge och USA går tillbaka ändå till slutet av andra världskriget och operation Sepals. Det vidareutvecklades på 50-talet genom statsminister
Tage Erlander och andras försorg. Svenska försvaret byggdes upp med tillgång till västlig teknologi och Sverige hade ett tag Europas fjärde starkaste flygvapen .
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Sepals
Sommaren 1962 utfärdade president
John F Kennedy en säkerhetsgaranti att komma till Sveriges undsättning vid ett sovjetiskt anfall . Detta blev inte känt för svenska allmänheten förrän 2002 genom utredningen ”
Fred och Säkerhet”.
Mikael Holmström utvecklade detta ämne i sin tegelsten
”Den dolda alliansen vilken du har en recension på i länken nedan .
https://helagotland.se/noje/omfattande-bevisforing-i-bok-om-dolda-alliansen-6780369.aspx
USA och NATO utfärdade inte denna garanti pga filantropi. Ett Sovjetdominerat Sverige hade utgjort ett dödligt hot mot deras norra flank. Den svenska signalspaningen som FRA bedrev mot Sovjet var en mycket viktig bricka i NATOs varningssystem inför ett sovjetiskt anfall.
Sovjet var genom sin omfattande infiltration av svenska samhället medvetna om detta. Att Sverige i detta läge höll sig utanför NATO har ofta beskrivits som hyckleri. Min tro är att det faktum att Navy Seals inte hade ett regemente på Gotland och att B52 ej stationerats på svenska flygbaser bidrog till avspänningen i Europa.
Med detta avtal visade
Olof Palme att han ville Sveriges bästa i en krigssituation . NATO sidan har åtskilliga defekter men jämfört med det mordiska sovjetsystemet är att föredra alla dagar i veckan. Det visste OP och han agerade därefter . Att svenska sovjetfantaster i press och politik kritiserade detta var säkerligen en press på OP. Finns fortfarande ett behov av att blottlägga dess ryssfemmor bättre. Måhända kan där finnas vissa bäringar på MOP i förlängningen.
Visst var det så. Sverige var alliansfritt i fred
syftande till neutralt i händelse av krig. Ingenstans står dock att vi var helt förbundna av neutraliteten om det blev krig.
Jag arbetade själv inom försvarsindustrin under 80-talet och det var väl ingen större hemlighet att Sveriges försvarsresurser/lager skulle räcka c:a 3 månader tills dess att Nato hann komma till undsättning.
Än tidigare, på 70-talet, var jag med om att bygga den absolut sista och nordligaste etappen av Kalixlinjen. Den etappen följde inte den svenska gränsen mot Finland. Nej, den sista etappen följde Torneälven fram till Vittangi. Varför så frågade jag mig själv? Svaret fick jag många år senare. Scenariot var att sovjetiska förband skulle falla in i Sverige i den nordligaste triangeln av Sverige när de försökte ta sig in mot de isfria hamnarna i Nordnorge. Svenska jägarsoldater, svenskt flyg
samt Natoflyg skulle gemensamt bekämpa sovjettrupperna i den norra, och i princip obebodda, triangeln. Kalixlinjen och den etapp jag var med om att bygga skulle i princip "styra" sovjeterna till den norra triangeln. Det skulle ha kostat Sovjetunionen för mycket att direkt angripa det Norrbottniska kärnlandet.
Nu är Kalixlinjen skrotad och alla värn fyllda med betong så detta är ingen större hemlighet idag.