Citat:
Ursprungligen postat av
itsyourfault
Jo, jag kan tala för oss svenskar eftersom majoriteten betalar skatt till Svenska Kyrkan. Du kan inte tala för Svenska Kyrkan däremot eftersom de flesta inte håller med dig. Det är få kristna extrema som du som vill se att Svenska Kyrkan blir extrem som den var tidigare. Kristendomen utvecklas och vi vill se inkludering och mångfald. Varför vill du exkludera HBTQIA+-personer? Ska de inte få vara med i gemenskapen i kyrkan?
Jag tror att många, liksom jag hade, har väldigt svårt att gå ur SvK, för att det är så självklart att vara med i den, och för att alla viktiga förändringar i våra liv har markerats i kyrkan. Dopet, konfirmationen, vigseln, barnens dop, föräldrarnas begravningar... Och alla julaftnar och 1 Advent man gått i kyrkan, avslutningsgudstjänsterna med skolan när man var barn... det är väldigt svårt att bryta med allt detta. Men det kommer en punkt när man inser, att man måste göra det.
Det finns en parallell förresten, och det är Socialdemokraterna. Förr "skulle" man ju vara med i S om man var arbetare och LO-ansluten, det var bara så. Och det var väldigt många som definierade sig som arbetare, som hamnade i lojalitetskonflikter när S till stor del slutade bry sig om vita, heterosexuella, manliga arbetare, och i stället började fjanta med feminism, genus och HBTQ. Det blev samma typ av lojalitetskonflikt. Detta förstår nog inte de som är unga idag.
Jag delar den katolska synen på homosexuella. D.v.s. att de ska få komma till kyrkan för att söka stöd i, att inte leva ut sin läggning (och naturligtvis delta i gudstjänster och aktiviteter som vem som helst). Men de ska definitivt inte välsignas och vigas vid samkönade personer. Då går man emot Bibeln, och en kyrka måste naturligtvis följa det som står i Bibeln. Den kan inte hitta på och ändra sina regler fram och tillbaka, beroende på vad som är modernt i samhället utanför för tillfället. Då blir det ju inget kvar av tron.
En annan sak som jag inte kan med med SvK, är för övrigt att de försvarar aborter. Det ska en kristen kyrka inte göra. En kyrka ska däremot ställa upp med hjälp, så att en gravid kvinna som befinner sig i svårt trångmål, kan föda och ta hand om sitt barn. (Alternativt att barnet adopteras bort.)