2022-04-06, 23:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Vi svenskar gillar att Svenska Kyrkan står för
öppenhet, inkludering, jämställdhet och HBTQIA+-rättigheter. Jag vill se starkare arbete för integration och klimatarbete. Jag betalar gärna skattepengar för att Svenska Kyrkan utvecklas i detta håll och jag tror jag talar för en stor del av svenska folket när jag säger att vi gärna ser att SvK har en fortsatt stark ställning i samhället.

Du kan inte tala för "oss svenskar". Vi är också väldigt många SVENSKAR, som har gått ut SvK just för att vi är missnöjda med de aspekter som du räknar upp. Vi anser att SvK inte längre är en kyrka, eller har något med kristendomen eller det Heliga att göra, utan den har blivit en organisation med allmänna vänsterliberala värderingar. Och så ska det inte vara.
Senast redigerad av Merwinna 2022-04-06 kl. 23:49.
Citera
2022-04-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kan inte tala för "oss svenskar". Vi är också väldigt många SVENSKAR, som har gått ut SvK just för att vi är missnöjda med de aspekter som du räknar upp. Vi anser att SvK inte längre är en kyrka, eller ha något med kristendomen eller det Heliga att göra, utan det har blivit en organisation med allmänna vänsterliberala värderingar. Och så ska det inte vara.

Jo, jag kan tala för oss svenskar eftersom majoriteten betalar skatt till Svenska Kyrkan. Du kan inte tala för Svenska Kyrkan däremot eftersom de flesta inte håller med dig. Det är få kristna extrema som du som vill se att Svenska Kyrkan blir extrem som den var tidigare. Kristendomen utvecklas och vi vill se inkludering och mångfald. Varför vill du exkludera HBTQIA+-personer? Ska de inte få vara med i gemenskapen i kyrkan?
Citera
2022-04-06, 23:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jo, jag kan tala för oss svenskar eftersom majoriteten betalar skatt till Svenska Kyrkan. Du kan inte tala för Svenska Kyrkan däremot eftersom de flesta inte håller med dig. Det är få kristna extrema som du som vill se att Svenska Kyrkan blir extrem som den var tidigare. Kristendomen utvecklas och vi vill se inkludering och mångfald. Varför vill du exkludera HBTQIA+-personer? Ska de inte få vara med i gemenskapen i kyrkan?

Jag tror att många, liksom jag hade, har väldigt svårt att gå ur SvK, för att det är så självklart att vara med i den, och för att alla viktiga förändringar i våra liv har markerats i kyrkan. Dopet, konfirmationen, vigseln, barnens dop, föräldrarnas begravningar... Och alla julaftnar och 1 Advent man gått i kyrkan, avslutningsgudstjänsterna med skolan när man var barn... det är väldigt svårt att bryta med allt detta. Men det kommer en punkt när man inser, att man måste göra det.

Det finns en parallell förresten, och det är Socialdemokraterna. Förr "skulle" man ju vara med i S om man var arbetare och LO-ansluten, det var bara så. Och det var väldigt många som definierade sig som arbetare, som hamnade i lojalitetskonflikter när S till stor del slutade bry sig om vita, heterosexuella, manliga arbetare, och i stället började fjanta med feminism, genus och HBTQ. Det blev samma typ av lojalitetskonflikt. Detta förstår nog inte de som är unga idag.

Jag delar den katolska synen på homosexuella. D.v.s. att de ska få komma till kyrkan för att söka stöd i, att inte leva ut sin läggning (och naturligtvis delta i gudstjänster och aktiviteter som vem som helst). Men de ska definitivt inte välsignas och vigas vid samkönade personer. Då går man emot Bibeln, och en kyrka måste naturligtvis följa det som står i Bibeln. Den kan inte hitta på och ändra sina regler fram och tillbaka, beroende på vad som är modernt i samhället utanför för tillfället. Då blir det ju inget kvar av tron.

En annan sak som jag inte kan med med SvK, är för övrigt att de försvarar aborter. Det ska en kristen kyrka inte göra. En kyrka ska däremot ställa upp med hjälp, så att en gravid kvinna som befinner sig i svårt trångmål, kan föda och ta hand om sitt barn. (Alternativt att barnet adopteras bort.)
Citera
2022-04-07, 00:29
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Vi svenskar gillar att Svenska Kyrkan står för
öppenhet, inkludering, jämställdhet och HBTQIA+-rättigheter. Jag vill se starkare arbete för integration och klimatarbete. Jag betalar gärna skattepengar för att Svenska Kyrkan utvecklas i detta håll och jag tror jag talar för en stor del av svenska folket när jag säger att vi gärna ser att SvK har en fortsatt stark ställning i samhället.
Bra, bra! Mera sån’t.
Citera
2022-04-08, 10:58
Medlem
Citat:

Nej du för inte svenska folkets talan. Det ligger en megalomanisk aura kring alla dina patetiska inlägg.
Citera
2022-04-13, 14:01
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/diakon-i-blekinge-brot-tystnadslofte-prickas

Diakon i Blekinge bröt tystnadslöfte – prickas
Citera
2022-04-13, 16:20
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.

Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.

/Konservator
den svenska kyrkan e död.

ja har varit i svenska kyrkan för ja skulle gå dit me en granne bara för å umgås.
och den va i totalt förfall. de va liksom inte ens en kyrka längre utan bara ett jävla
välfärdscenter för muslimer typ. de brukar ju va så att när de blir för många muslimer
på samma plats så drar alla vita människor. och de e de kyrkan är idag.
en välfärdsmollusk åt muslimer (som "är kristna") bara för att dela ut gratis bröd och bullar åt dom.
de finns inget "svenskt" kvar i den svenska kyrkan utan bara massa blattar som är där.

och dehär e asså från en person som varit inne och sett hur de ser ut inne i svenska kyrkan.
och inte bara haft nåt online-medlemskap.
Citera
2022-04-13, 18:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/diakon-i-blekinge-brot-tystnadslofte-prickas

Diakon i Blekinge bröt tystnadslöfte – prickas

Bra! Svenska kyrkans personal är alldeles för släpphänta med tystnadsplikten. De behöver bli påminda. Och dessutom: även om det "bara" hade varit ett samtal mellan två vänner, så går man väl inte heller till sin väns chef och berättar saker, som man fått veta i förtroende, och som kan skada "vännen"?
Citera
2022-04-14, 17:48
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kyrkornas-klockor-storde-extremist

Den högerextreme danske politikern Rasmus Paludan (Stram Kurs) hann knappt börja prata på torget vid Stadsgården i Råslätt innan kyrkklockorna på torget började ringa. Fredrik Hollertz, präst i Svenska Kyrkan på Råslätt säger att han ringde till bön.

Nu är han polisanmäld för störande av ordning.

Någon som började be?
Citera
2022-04-17, 12:50
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kyrkornas-klockor-storde-extremist

Den högerextreme danske politikern Rasmus Paludan (Stram Kurs) hann knappt börja prata på torget vid Stadsgården i Råslätt innan kyrkklockorna på torget började ringa. Fredrik Hollertz, präst i Svenska Kyrkan på Råslätt säger att han ringde till bön.

Nu är han polisanmäld för störande av ordning.

Någon som började be?

Hade kravellerna undvikits om landets kristna hade ägnat mer tid åt bön?

Gud kanske saknade instruktioner om hur detta skulle hanteras?

Eller är satanisterna i majoritet både i Sverige ooch i andra länder?
Senast redigerad av 321j 2022-04-17 kl. 13:04.
Citera
2022-06-08, 14:42
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Brunne, Dalevi, Jackelen, bröderna Modeus mfl. What more can you ask for? Jag tackar Gud för att jag gått ur Svenska Kyrkan.

Ny ärkebiskop vald – Linköpings Martin Modéus klar för posten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ny-arkebiskop-vald-linkopings-biskop-martin-modeus-klar-for-posten
Biskop Martin Modéus fick 59 procent av rösterna i onsdagens ärkebiskopsval. Han kommer att tillträda posten som ny ärkebiskop den 4 december. Modéus blir Svenska kyrkans 71:a ärkebiskop i en obruten kedja sedan den förste ärkebiskopen Stephanus år 1164.
(FB) Vem blir (Svenska Kyrkans) nya ärkebiskop?
Senast redigerad av Ördög 2022-06-08 kl. 14:46.
Citera
2022-06-08, 16:02
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ny ärkebiskop vald – Linköpings Martin Modéus klar för posten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ny-arkebiskop-vald-linkopings-biskop-martin-modeus-klar-for-posten
Biskop Martin Modéus fick 59 procent av rösterna i onsdagens ärkebiskopsval. Han kommer att tillträda posten som ny ärkebiskop den 4 december. Modéus blir Svenska kyrkans 71:a ärkebiskop i en obruten kedja sedan den förste ärkebiskopen Stephanus år 1164.
(FB) Vem blir (Svenska Kyrkans) nya ärkebiskop?
What more can you ask for? Lika tokig han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in