2022-06-07, 15:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ingen har sagt något annat.

Ja ingenting är omöjligt. Men tycker du verkligen att rykten som finns nånstans i bakhuvudet en naturlig reaktion i sådan här situation? När man säger sig ha sådan långtgående personlig erfarenhet? Jag menar inte att det här är bevis för för något öht, det är bara en observation som pekar i en viss riktning.

Säg såhär då: Om du skulle gissa vad en random misshandlad/våldtagen kvinna (med erfarenheter liknande de Amber påstår sig ha) har för reaktion vid en liknande situation, skulle du verkligen gissa att denne skulle reagera genom att minnas ett gammalt rykte och sedan slå till sin partner?

Du kan vara ärlig, det är ingen gotcha-fråga på något vis, bara en liten observation av onaturligt beteende hos Amber.

För en kort sekund så tänkte jag "härligt, husvagnen har vaknat och inser nu att Amber ljuger om trappan", innan jag såg att du pratade om Kate Moss-trappan. Jag är en obotlig optimist, vad kan jag säga?

Med tanke på att de enda två inblandande bestämt förnekar det under ed och det inte finns någon som helst känd stödbevisning som motsäger dem, så kan man nog gå lite längre än att "förmoda", inte sant? Vad sägs om "i princip helt fastslaget"? Om inte, vad mer skulle du kräva för information innan du skulle vara beredd att säga att det är "i princip helt fastslaget" att Depp inte knuffade Moss?

Moss kan mycket väl ljuga eller minnas fel. De mängder droger hon tog under nittiotalet gick tydligen utanpå det mesta. Så att påstå att det i princip är helt fastslaget är fel. Såvida inget dyker upp som säger att Moss ljuger får man förmoda att händelsen aldrig inträffat.

Som vanligt tycker jag du märker ord och missförstår medvetet. Det gör det mycket svårt att debattera saker på allvar.

Ja, jag ser inget onaturligt i att tankar dyker upp som inte är helt logiska. Det kan ju också vara en efterhandskonstruktion av Heard där hon först efteråt tänkte på ett rykte om Moss hon trodde sig hört.

Möjligheterna är återigen många vad gäller sådana här saker, många fler än att Heard medvetet skulle fabricerat ett rykte om Moss och Depp. Men visst, det är en möjlighet.
Citera
2022-06-07, 15:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi:
Kan du en gång för alla erkänna att en av nedanstående bilder har redigerats och att Amber ljugit om det under ed? Please?
https://d.newsweek.com/en/full/20398...dly-edited.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är inte säker på det. Som jag skrivit finns det inget att vinna på att medvetet framställa en bild som två.

Du ser ingen fördel med att kunna visa upp en bild där hon ser ut att vara skadad gentemot en där hon inte ser skadad ut? Ingen fördel alls? I ett fall som bl.a. berör sanningshalten kring påstådd misshandel? Noll att vinna?

Citat:
I en rättegång är det bestickande tex om en misstänkt ljuger om något där omständigheterna är besvärande för denne om han eller hon uppger sanningen och det finns omständigheter som man tjänar på att förklara bort. Jag ser ingen anledning för Heard att ljuga om detta och inget som hon vinner på det

Är det inte precis tvärtom?. Alternativet är ju att säga till juryn att hon redigerat ena bilden, vilket innebär att hon ljugit under ed samt manipulerat bilder för att se skadad ut. Om inte det är en anledning att ljuga så vet jag inte vad som kvalificerar som anledning.

Citat:
och heller inget att vinna på att alls ta med två olika varianter av samma bild till att börja med.

Men nu utgår du från att det var meningen att ta med båda i rättegången. Det finns väl ingenting som säger att det var meningen? Man kan tvärtom vara säker på att det inte var tanken, men tanke på att det så uppenbart är samma bild och det sätter Team Amber i en prekär sits.. Jag önskar jag visste exakt hur de kom in till rättegången, men även du måste väl hålla med om att det högst sannolikt inte var Team Ambers tanke att bilderna skulle kunna visas sida vid sida i rätten?

Citat:
Men återigen så vittnade Ackert om att inget talade för att bilderna han studerat var manipulerade och redigerade för att visa fejkade skador. Vill man hävda det får man visa det genom att visa att bilderna ändrats med hjälp av fakta kring metadatan, som Ackert talar om.

Varför denna Ackert om och om igen? Du har väl ögon att se med? Vi kan ju alla se att det är samma ursprungsfoto och att det ena har redigerats genom ökad mättnad!!! Varför håller du på såhär? Vad spelar det för roll vad ett expertvittne säger i ett fall där du med egna ögon kan se sanningen? Bilder byter inte mättnad av sig självt och det går inte att ta separata bilder som är så identiska som dessa två. Varenda liten pixel är identisk bortsett från mättnaden.

Citat:
Jag kan inte göra något åt juryns eller din slutsats kring bilderna, men det är er bedömning. Jag delar inte den vad gäller bilderna som det är fullt rimligt att betrakta som autentiska.

Kan du ge en rimlig alternativ förklaring till hur de två olika bilderna uppstått? Shoot.
Citera
2022-06-07, 15:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Så är det. Eller också frikänns svaranden (ingen är åtalad) helt enkelt på grund av att beskyllningarna ansågs osanna alternativt ostyrkta. Så har skett i det här fallet.

Visst.

Citat:
Det är tyvärr så med rättegångar att om någon blir påkommen med upprepade lögner så uppstår frågan om hur man skall veta exakt VAD som är sant och inte. Det är det som kallas trovärdighet, och i det här fallet upplever jag att juryn bedömt AHs trovärdighet som noll just på grund av att hon blivit påkommen med att ljuga som en borstbindare. "Vargen kommer"

Ja, vilket jag menar dels är fel och dels fått dem att inte se de bevis som faktiskt finns.

Citat:
Nej, men hennes trovärdighet tar skada. Jag tror dessutom att du skall vara försiktig med att tala om för andra hur de skall bedöma någons trovärdighet - i synnerhet när de blivit påkomna med att ljuga i parti och minut. AH har UTTRYCKLIGEN hävdat att hon DONERAT hela summan från skilsmässouppgörelsen till välgörande ändamål. Hon ljög. Punkt slut. Hon skall sannerligen vara glad över att hon inte blir åtalad för mened i landet där jag bor.

Ja, att se Heard försöka förklara bort det var en märklig upplevelse och lär ha påverkat juryn kraftigt.

Citat:
Absolut. Det är väl kännetecknet på hur en lögnare trasslar till det för sig hela tiden. Bekant med frasen "Min mormor sade alltid att om man skall ljuga skall man ha bra minne"?

Det är därför man speciellt i USA behöver skickliga advokater. Många av Heards misstag gick att undvika. Men det är förstås lätt att vara efterklok.

Citat:
Hon hade väl ungefär 150 miljoner dollar-skäl att mixtra med färgbalansen för att förstärka bevisen?

Fast i så fall inte att ha med båda varianterna av fotot. Det är problemet med teorin om den medvetna förstärkningen. Så mycket skillnad i att framhäva missfärgningen på kinden är det för inte.

Citat:
Det var ju exakt vad jag nämnde. Henriquez är Depps syster. Om hon inte ljuger så ljuger AH om fotografierna. Antingen eller.

Jag hänger inte med på vad du menar här. Kan du utveckla?

Citat:
På vilket sätt är den "förenlig med Depp"? Jag är inte ens säker på att bilderna visar någon form av skada.

Bilderna ser definitivt ut som om kinden fått en törn av något slag. Jag tycker din slutsats är märklig.

Citat:
Slutsatsen är att Depp 'troligen' kastade en telefon"?
DU drar den slutsatsen, ja, men det finns inget juridiskt stöd för den typen av grundlösa spekulationer, och det är därför AH förlorat förtalsmålet.

Det finns definitivt juridiskt stöd för slutsatsen. Hade det här varit i Sverige hade han dömts för ringa misshandel och kvinnofridsbrott utan minsta tvekan.

Heards utsaga om att Depp kastat telefonen och gjort andra saker ihop med att hon berättat samma historia för andra direkt efteråt ihop med vad Depps egen livvakt och han själv berättat om hans beteende ihop med vittnena som hörde tumultet i telefon och kom dit strax efteråt ihop med vad fotografierna visar anses i Sverige och många andra ställen som stark bevisning.

Jag sträcker mig inte så långt utan nöjer mig med att konstatera att det är sannolikt att Depp gjort dessa saker mot Heard vid tillfället.
Citera
2022-06-07, 15:40
Medlem
Sedan något år tillbaka bojkottar jag de flesta svenska medier pga deras allmänna inkompetens, så jag är osäker på om de har börjat uppvisa ett mognare beteende gällande Johnny Depp än före och strax efter domen. Har de, inklusive krönikörerna, skärpt sig nu? De kanske försöker glömma hela grejen?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-06-07 kl. 15:42.
Citera
2022-06-07, 15:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Heard är både en listig lögnare vad gäller bilderna och en total imbecill samtidigt.

Du behöver inte vara en total imbecill för att missa att bli av med bilder. Jodi Arias hade t ex 119 i IQ, extraknäckte som fotograf och lämnade trots detta en kamera med ett minneskort - innehållandes raderade bilder på henne från morddagen - i tvättmaskinen på brottsplatsen för att hon trodde de var borta efter radering. De allra flesta människor har inte särskilt bra koll på digital teknik i allmänhet, och ännu mindre koll på molnlagring.

Citat:
Nej, det är varken något jag vet eller något jag tror.

Du förmodar en hel del vad gäller svårigheten att bara presentera en bild som bevis och göra sig av med den andra men så svårt är det knappast. Jag tvivlar starkt på din slutsats att det närmast garanterat inte var meningen att båda bilderna skulle med.

Så du tror det var ett medvetet val av Team Amber att ta med båda bilderna? Vad skulle syftet vara med det, menar du?

Citat:
Att hon ljugit under ed ser jag inte som självklart.

1. Ok, så du tror alltså att det kan vara sant att de två bilderna är två separat tagna foton, det ena med vanity light?

2. Så du tror alltså att det kan vara sant att inget av de två fotona har redigerats?

Om inte svaret på båda frågorna är "Ja" så har hon ljugit. Är svaret "Ja" på båda?

Citat:
Det beror helt på i vilket syfte färgsättningen är ändrad, när och av vem.

Det är Ambers bilder och hon säger under ed att det är två separat tagna foton, det är alltså enligt Ambers historia omöjligt att någon annan har redigerat dem. Och hon säger också att hon inte redigerat dem. Så jag upprepar:

1. Är det inte per definition en fabricering att ändra färgsättningen (öka mättnaden)?

2. Vad är meningen med att säga att det "inte skett någon fabricering utöver den fabricering som skett"?

Citat:
Det är min slutsats av den sammantagna bevisningen, ja. Depps uppträdande, vittnenas berättelse och fotografierna av Heard.

Blanda inte in Depps uppträdande och vittnen, du skrev att "bilden definitivt visar en misshandlad Heard", ingenting annat.
Citera
2022-06-07, 15:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Visst.

Ja, vilket jag menar dels är fel och dels fått dem att inte se de bevis som faktiskt finns.
Ja, men åsikter väger tyvärr lätt i juridiska sammanhang.

Citat:
Ja, att se Heard försöka förklara bort det var en märklig upplevelse och lär ha påverkat juryn kraftigt.
Ja, att stå och ljuga i ett vittnesbås brukar få de konsekvenserna.

Citat:
Det är därför man speciellt i USA behöver skickliga advokater. Många av Heards misstag gick att undvika. Men det är förstås lätt att vara efterklok.
Att Heard ljuger i vittnesbåset (mened) går knappast att lasta hennes advokater för.

Citat:
Fast i så fall inte att ha med båda varianterna av fotot. Det är problemet med teorin om den medvetna förstärkningen. Så mycket skillnad i att framhäva missfärgningen på kinden är det för inte.
Återigen, det är det möjliga uppsåtet i det här fallet som sannolikt gjort skillnad. Det går inte ens att se någon påstådd skada på fotografiet.

Citat:
Jag hänger inte med på vad du menar här. Kan du utveckla?
Det har jag redan utvecklat med närmast skrämmande övertydlighet.

Citat:
Bilderna ser definitivt ut som om kinden fått en törn av något slag. Jag tycker din slutsats är märklig.
Gör de? Du tycker MIN slutsats är märklig (jag har öht inte dragit någon slutsats) samtidigt som DIN slutsats är att bilden visar att Depp slagit Heard?

Citat:
Det finns definitivt juridiskt stöd för slutsatsen. Hade det här varit i Sverige hade han dömts för ringa misshandel och kvinnofridsbrott utan minsta tvekan.
Nej. Däremot hade AH kunnat dömas för misshandel baserat på hennes egen utsaga - hon har erkänt att hon slagit Depp.

Citat:
Heards utsaga om att Depp kastat telefonen och gjort andra saker ihop med att hon berättat samma historia för andra direkt efteråt ihop med vad Depps egen livvakt och han själv berättat om hans beteende ihop med vittnena som hörde tumultet i telefon och kom dit strax efteråt ihop med vad fotografierna visar anses i Sverige och många andra ställen som stark bevisning.

Jag sträcker mig inte så långt utan nöjer mig med att konstatera att det är sannolikt att Depp gjort dessa saker mot Heard vid tillfället.
Det är vad DU anser. De som ur juridiskt perspektiv granskat den bevisning som finns har kommit till en helt annan slutsats.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-06-07 kl. 16:03.
Citera
2022-06-07, 16:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Moss kan mycket väl ljuga eller minnas fel. De mängder droger hon tog under nittiotalet gick tydligen utanpå det mesta. Så att påstå att det i princip är helt fastslaget är fel.

Så vad mer skulle du kräva för information innan du skulle vara beredd att säga att det är "i princip helt fastslaget" att Depp inte knuffade Moss? Vad mer kan Depp och Moss göra för att övertygad dig ytterligare?

Citat:
Som vanligt tycker jag du märker ord och missförstår medvetet.

Ärlig fråga: Vad, specifikt, tänker du på? Jag ser det inte riktigt.

Citat:
Ja, jag ser inget onaturligt i att tankar dyker upp som inte är helt logiska.

Kan vi iaf komma överens om att det finns naturligare reaktioner än att tänka på ett gammalt rykte? Lite common ground?

Citat:
Det kan ju också vara en efterhandskonstruktion av Heard där hon först efteråt tänkte på ett rykte om Moss hon trodde sig hört.

Det skulle ifs innebär att Amber ljugit under ed och sånt sysslar hon väl inte med?
Citera
2022-06-07, 16:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang:
AH har UTTRYCKLIGEN hävdat att hon DONERAT hela summan från skilsmässouppgörelsen till välgörande ändamål. Hon ljög. Punkt slut. Hon skall sannerligen vara glad över att hon inte blir åtalad för mened i landet där jag bor.

Citat:

Kan du hålla med om att Amber ljugit under ed i detta fallet iaf? Det måste du väl kunna hålla med om?
Citera
2022-06-07, 16:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Sedan något år tillbaka bojkottar jag de flesta svenska medier pga deras allmänna inkompetens, så jag är osäker på om de har börjat uppvisa ett mognare beteende gällande Johnny Depp än före och strax efter domen. Har de, inklusive krönikörerna, skärpt sig nu? De kanske försöker glömma hela grejen?

Jag såg en vettig krönika på Upsala Nya Tidning, annars inget.
Citera
2022-06-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ja, givetvis. Om jämförelsevis en kvinna som är målsägande i en rättegång om kvinnovåld ljuger om saker i sin berättelse kan det leda till att den åtalade frikänns pga rimligt tvivel. Ljuger hon tillräckligt mycket kan man förstås med fog ifrågasätta om hon söka talar sanning öht och inte bara finns rimligt tvivel utan mycket mer tvivel. Det kan då vara en falskanmälan.

Detta är något jag ser som nödvändigt i en rättegång, för rättssäkerheten och ett gott logiskt resonemang. Men det innebär inte att för att en målsägande -eller som i det här fallet en svarande i ett förtalsmål -ljuger om något så är slut hon säger automatiskt osant och bevisen förfalskade. Jag är medveten om att många är övertygande om att Heard som målsäganden jag exemplifierar med ovan ljuger om väldigt många saker och att den sammantagna bilden då är att kan inte kan lita på något av hennes påståenden eller bevis, men jag håller inte med om det för det första. Många av de lögner Team Depp påstår är lögner är överdrifter och felaktigheter. Givetvis påverkar det hennes trovärdighet rättsligt och i juryns ögon om hon ljugit och vridit sanningen, som i fallet med pengarna hon skall ha donerat till välgörenhet.

Men här har vi ett antal fotografier som är tagna efter händelserna 22 maj och som visar rodnader och skador som är förenligt med våld från Depp. Att Heard ljugit om att ett av dem är två diskvalificerar inte automatiskt dem som bevis som en följd av hennes minskade trovärdighet att vara sanningsenlig om sina egna bevis. Det är ett felaktigt sätt att se på trovärdighet och vittnen kontra fakta som kan konstateras i ett mål.

Ja, håller helt med om att man bör fråga sig varför Heard ljög om att ett fotografi är två. Har hon något substantiellt att vinna på lögnen? Vad tjänar den gör syfte? Handlar den om något hon måste ljuga om för att det skulle skada hennes sak allvarligt om hon inte ljög? Är det något hon måste förklara bort? Finns det utrymme för att hon gör ett misstag och inte ljuger? Kan hon blivit förvirrad och stressad av förhöret och trasslat in sig i lögner för att hon inte vill framstå som en lögnare och börjat ge förklaringar hon inte borde gett?

Jag ser här inget som hon har att vinna på att ljuga om denna detalj och inget egentligt syfte med lögnen. Var avsikten att förstärka bevisen genom att mixtra med färgmättnaden är det konstigt att låta även originalfotot följa med innehållande samma tidstämpel.

Nej, Henriquez har sett Depp vara våldsam mot hennes syster vid tillfället i trappan där hon var närvarande. Det finns inga bevis eller tecken på att Henriquez ljuger. Du får nog utveckla vad du syftar på här, gärna i ett eget inlägg, om jag skall kunna svara på det. Juryn är inte ställd inför något sådant dilemma enligt min mening. Henriquez är ett trovärdigt och oberoende vittne som stöder Heards utsagor. Hon är inte diskvalificerad enbart för att hon är syster till Heard.

Bilderna vid olika tidpunkter på kvällen 21 maj och dagarna efter visar en rodnad som ser ut som honnör skadad och är förenlig med våld från Depp. Jag förstår alltså inte varför du skriver att hon uppenbarligen inte är skadad? Polisen har inte undersökt Heard vid tillfället eftersom hon inte ville det och att de då inte upptäckte skadan efter den kastade telefonen är inget bevis för att den inte existerade.

Så slutsatsen är definitivt att Depp troligen kastade en telefon på Heard som träffat henne på kinden och orsakat det bilderna visar och som är förenligt med det instabila uppträdande fyra vittnen vittnar om att Depp uppvisade den kvällen.

https://www.google.com/amp/s/www.the...ce-photos/amp/
Du glömmer fortfarande bort en vital detalj angående bilderna hon visade, som utan tvekan är ett bevis på att hon ljuger ännu en gång.
Hon påstod att han saftat med knuten näve flera gånger i hennes ansikte, bilderna hon har lagt upp är långt ifrån dessa berättelser. Men du tror ju att hon är wolverine som bara får ett rött litet märke på kinden.

Säger det igen, tycker du är bra jävla korkad om du tror att ens ett slag med knuten näve ger så pass lite skada och nu snackar vi om hennes påstående att det var många slag.
Citera
2022-06-07, 16:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Du glömmer fortfarande bort en vital detalj angående bilderna hon visade, som utan tvekan är ett bevis på att hon ljuger ännu en gång.
Hon påstod att han saftat med knuten näve flera gånger i hennes ansikte, bilderna hon har lagt upp är långt ifrån dessa berättelser. Men du tror ju att hon är wolverine som bara får ett rött litet märke på kinden.

Säger det igen, tycker du är bra jävla korkad om du tror att ens ett slag med knuten näve ger så pass lite skada och nu snackar vi om hennes påstående att det var många slag.

Fler "än hon kan minnas", t o m
Citera
2022-06-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fler "än hon kan minnas", t o m
Precis! Husvagnen är duktig på att glömma viktiga detaljer, men tror han/hon är känslostyrd och därför inte ser igenom Ambers bullshit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in