2022-06-03, 22:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Gagge Gaggelius, du kan ju ta ett snack med Elsa Widding som engagerat sig i SD.

Den "vetenskap" du refererar till är en samling modeller som är designade för att förutspå uppvärmning. De kan inte ens återskapa klimatet bakåt i tiden. Det är som att marknadsföra en tradingstrategi där backtestingen visade på brakförlust, men "lita på oss, våra modeller funkar".

Inte ens om "vetenskapen" har rätt så säger det något om policy. Björn Lomborg är en snubbe som inte är klimatreligiös och kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Han pratar ofta om att åtgärder har en optimal punkt där man får mest verkan för kostnaden. Religiösa är intresserade av verkan utan bara av att maximera kostnaden.

Oavsett vad väst gör så kommer 3:e världen fortsätta konsumera olja. Vita människor i västvärlden är 11% av globala befolkningen och kommer vara 5% år 2100. Då kommer Afrika vara 40%.

Jodå, vill inte påstå att jag känner henne, men vi har språkats, EW och jag alltså.

Hon är ingen idiot, naturligtvis. Skulle vilja jämföra med G Galilei (ja inte honom med henne alltså ...utan det mer epistemologiska). Massor av tunga namn inom astronomin klamrade sig i decennier fast i gamla tankebanor och motsatte sig den heliocentriska teorin.

Visst, klimatet varierar, vi får istider med jämna mellanrum osv. Men tycker de vetenskapliga bevisen är överväldigande för att ingen "klimat-hoax" råder.
Citera
2022-06-03, 22:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Oavsett vad väst gör så kommer 3:e världen fortsätta konsumera olja. Vita människor i västvärlden är 11% av globala befolkningen och kommer vara 5% år 2100. Då kommer Afrika vara 40%.

Visst, det är väl bara Mp som tror att vår plastpåseskatt och cykelbanor i 08 som kommer rädda världen.

Men den här defaitismen... ..."man" får väl sätta press på "negrarna" (ja och Indien, Kina, GOP i USA etc etc ) via t ex WTO. Tror det skulle vara ett väldig tung pjäs att ställa på bordet, "Ivorianer, vi köper inte era bananer eller belägger dem med 70 % tull om ni inte håller vissa klimatmål". Typ så.
Citera
2022-06-03, 23:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Men tycker de vetenskapliga bevisen är överväldigande för att ingen "klimat-hoax" råder.
Vetenskapliga teorier kan inte bevisas, bara falsifieras. Något sådant som "vetenskapliga bevis" finns inte. Popper har givit den enda definitionen av vetenskap som kan utesluta astrologi: Falsifierbarhet. Det religiösa skräpet som du kallar för "klimatvetenskap" har inte satt upp några falsifieringsvillkor. För att snudda vid on-topic kan jag nämna att s.k. teknisk analys till stora delar består av ockult skräp som är att jämställa med astrologi. Elliot Wave har exempelvis inga falsifieringsvillkor så grafdekoratörerna kan aldrig ertappas med att ha fel, lika lite som astrologer.

Vetenskap kan heller inte säga något om vad som *bör* göras. Ett "bör" kan inte härledas från ett "är" (Humes lag). Ett gäng förvirrade människor har skapat något som de kallar "Vetenskapliga partiet". Förvirrade väder-Pär Holmgren vill avskaffa alla val och ersätta dem med en grön diktatur på "vetenskapliga" grunder.

Den "fantastiska" community som du tillhör har förvärrat energikrisen och den svält och de väpnade konflikter som följer. Allt grundat på "vetenskap".
Citera
2022-06-03, 23:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Vetenskapliga teorier kan inte bevisas, bara falsifieras. Något sådant som "vetenskapliga bevis" finns inte. Popper har givit den enda definitionen av vetenskap som kan utesluta astrologi: Falsifierbarhet. Det religiösa skräpet som du kallar för "klimatvetenskap" har inte satt upp några falsifieringsvillkor. För att snudda vid on-topic kan jag nämna att s.k. teknisk analys till stora delar består av ockult skräp som är att jämställa med astrologi. Elliot Wave har exempelvis inga falsifieringsvillkor så grafdekoratörerna kan aldrig ertappas med att ha fel, lika lite som astrologer.

Vetenskap kan heller inte säga något om vad som *bör* göras. Ett "bör" kan inte härledas från ett "är" (Humes lag). Ett gäng förvirrade människor har skapat något som de kallar "Vetenskapliga partiet". Förvirrade väder-Pär Holmgren vill avskaffa alla val och ersätta dem med en grön diktatur på "vetenskapliga" grunder.

Den "fantastiska" community som du tillhör har förvärrat energikrisen och den svält och de väpnade konflikter som följer. Allt grundat på "vetenskap".

Se på glaciärer som smälter... strandlinjer som förskjuts... tundran som "töar" etc etc etc.

ÄVEN om det skulle vara helt av "naturliga orsaker" vet vi ("sant" i Kants empiriska mening... ) att "växthuseffekten" existerar - varför då snabba på detta? Förvärra eländet???
Citera
2022-06-03, 23:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Den "fantastiska" community som du tillhör - - -

Säger som en polare (jur dr9 brukar säga: JAG BESTRIDER!

Däremot är jag ingen "klimatförnekare" (udda utryck, men som det populärt brukar kallas).
Citera
2022-06-03, 23:25
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Se på glaciärer som smälter... strandlinjer som förskjuts... tundran som "töar" etc etc etc.
Ehh... Nu har Gagge tänkt till. Att temperaturen stiger visar alltså att alla teorier om orsaker till temperaturökningen är sanna. Min teori är att jag fjärtade upprepat i min barndom på 70-talet och startade den globala uppvärmningen. Mitt bevis: "glaciärer som smälter... strandlinjer som förskjuts... tundran som "töar"" Se, jag har rätt!!!

Slutgaggat.
Citera
2022-06-03, 23:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
Slutgaggat.

Jo - tror vi aldrig kommer mötas i något slags samförstånd här och fortsatt polemik meningslös (dessutom i fel delfora.).

Även om chansen är mikroskopisk hoppas jag naturligtvis att du har rätt - enär jag inte vill att golfströmmen upphör och med den "normala svenska somrar".

God helg på dig din... ...global warmer...
Citera
2022-06-03, 23:41
Medlem
Citat:
ÄVEN om det skulle vara helt av "naturliga orsaker" vet vi ("sant" i Kants empiriska mening... ) att "växthuseffekten" existerar - varför då snabba på detta? Förvärra eländet???

Det är väl ingen som vill snabba på det. Men om vi slutar bränna fossilt så kommer miljarder dö. Vill du det?
Citera
2022-06-03, 23:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Det är väl ingen som vill snabba på det. Men om vi slutar bränna fossilt så kommer miljarder dö. Vill du det?

Det där var väldigt drastiskt... ingen förutom några "gröna extremister" vill väl ha ett idiotstopp. Men att man i Afrika (och världen) bygger mångdubbelt fler kolkraftverk än kärnkraftverk är vansinne.
Citera
2022-06-03, 23:53
Medlem
Citat:
Det där var väldigt drastiskt... ingen förutom några "gröna extremister" vill väl ha ett idiotstopp. Men att man i Afrika (och världen) bygger mångdubbelt fler kolkraftverk än kärnkraftverk är vansinne.

Kalla mig fördomsfull men hur många kärnkraftsfysiker kan man skrapa ihop i Afrika? Bränna kol känns väldigt enkelt jämfört med att driva kärnkraftsverk.
Citera
2022-06-04, 00:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Kalla mig fördomsfull men hur många kärnkraftsfysiker kan man skrapa ihop i Afrika? Bränna kol känns väldigt enkelt jämfört med att driva kärnkraftsverk.

När Israel mycket skickligt satte P för Iraks kärnkraftsprogram, officiellt "civilt" var dödsoffren.... ...EN fransk servicetekniker som oturligt jobbade om det nu var söndag natt.

Ge det som bistånd! Självfallet kan de inte fixa detta själva. En huding har aldrig fått och kommer att få ett Nobelpris i fysik. Personalen får man räkna med blir icke-afrikansk - sånär som på städarna.
Citera
2022-06-04, 00:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Men så länge samma politiker som gråter över koldioxidutsläpp också frenetiskt gör allt för att lägga ner kärnkraften har jag inga moraliska problem alls med att investera i kol, olja och gas. Det är inte jag som är idioten här. Hade miljöfolket brytt sig hade de hållt nere populationen i tredje världen med massiva steriliserings och IUD-satsningar samt byggt massor av kärnkraftverk. Istället lägger man ner kärnkraften och säger att det är rasistiskt att inte låta afrikanerna skaffa 10 ungar som vi via bistånd sedan ska hålla vid liv.
Word!

Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Gärna för min del, är tung i Uran och NuScale också...
Vi får se om mänskligheten mäktar att ta det steget. Det kommer inte ske i Sverige. Det är tidigt för NuScale som har första installationen 2028 i Utah. Jag har en mikroposition bara för att vara med.

För att bättra på mina tvivel har de antagit en woke-slogan "Power for all humankind". Det blir inte bättre av att loggan ser ut som ett mumintroll som sätter på ett annat bakifrån.

Det är lätt att bli trött på samtiden. Jämför att ha små, effektiva SMR:er utplacerade där elen behövs mot att förvandla hela landskapet till vindkraftsparker med virkes- och biomassaodlingar under snurrorna. För att "rädda världen" var de "miljömedvetna" tvungna att förstöra den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in