2023-04-05, 17:11
Medlem
smoerreboms avatar
Jag är lite förvånad att silver drar så mkt redan nu i förhållande till guld. Jag hade främst tänkt köra silver senare när guldbullen pågått längre och verkstadskonjunkturen börjar vända och man både har drag i safe haven och i kommande industri uppgång (inte så svårt att gissa var fått dessa ideer ifrån). Nu befinner vi ju oss i ett läge där ekonomin är på väg att tvärnita, då känns ju guld som är renodlat monetär mer riktigt.

Är det en ren spek som pågår nu eller?
Citera
2023-04-05, 19:21
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Sant. Och?

Jag är inte epidemiolog, naturvetare eller ens sängvätare. Vore väl snarare konstigt om något i stil med covid INTE dyker upp inom 10-15 år.
Du ser en global pandemi med reserestriktioner som något normalt och återkommande. Men det som hände 2020 hade inte inträffat efter att olja började användas som drivmedel. Som investerare kan man inte räkna med Black Swan-händelser som inträffar vart 100:e år. Den som gör det får bli prepper i stället. Investerare får sprida riskerna så gott det går.
Citera
2023-04-05, 20:06
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du ser en global pandemi med reserestriktioner som något normalt och återkommande. Men det som hände 2020 hade inte inträffat efter att olja började användas som drivmedel. Som investerare kan man inte räkna med Black Swan-händelser som inträffar vart 100:e år. Den som gör det får bli prepper i stället. Investerare får sprida riskerna så gott det går.

Sant, nu var det inte det saken gällde - snarare oljeprisets volatilitet, OPEC + som inkl Ryssland och faktiskt USA är en de facto-kartell - spricker den helt kan vi hamna på 20 dollar om Saudi får ett "spel". Ett utökat krig i Ukraina, tokdemokrat vinner -24 i staterna, rysk aggression mot diverse gamla -stan länder som producerar mkt olja, ergo: krävs inga högoddsare för ett tresiffrigt oljepris.

F ö är det ett gammalt (nja... 3-4 år) saudiskt "riktpris"/"målpris" med 100 dollar fatet, långt innan både pandemi och Ukraina.
Citera
2023-04-05, 20:16
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
kan vi hamna på 20 dollar om Saudi får ett "spel".
Tråden är lång. Tidigare diskussioner har utmynnat i att Saudi inte är kapabla att "printa" olja. LNG-turken har pantsatt sin högra hand på det.
Citera
2023-04-05, 20:21
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Tråden är lång. Tidigare diskussioner har utmynnat i att Saudi inte är kapabla att "printa" olja. LNG-turken har pantsatt sin högra hand på det.

LNG-turken verkar överlag veta vad han talar om, men har själv sett (erkänner, ingen källa jag kommer på, men trovärdig) att Saudi, UAE, Kuwait OCH Iran (!) ligger på 60-70 % kapacitet f n - who knows?
Citera
2023-04-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Guldet över 2k igen, igår tankade jag fler aktier i barrick, first majestic, mag silver och equinox gold. Får se om 2k etableras som ny support som jag tror.

Nu borde vi även ha sett lägsta nivån för oljan, Opec visar gång på gång att de inte tänker tillåta priset att falla. Blir nog en fin sommar för oss här i tråden, 100$ olja före juni??

Det blir allt dyrare och svårare för bankerna att manipulera priset på guld nu när mängden i comex sjunker men man vet aldrig vad de hittar på.

Sticker priset på guld iväg kommer derivaten dra ännu mer och speciellt silvergruvor tror jag då.

Det är risk med gruvor då många går dåligt men nya företag kan nog dra 50x när det väl händer och om man har turen att pricka rätt.
Citera
2023-04-07, 00:14
Medlem
Naturgasturkens avatar
Produktionsminskningen var ingen chock, långsiktigt kommer oljepriset aldrig tillåtas ligga så lågt som runt 70 USD plus inflationsjustering (så snart 75...). Anledningen är två:
1. Budgetarna i Gulfländerna är beroende av oljeintäkter. Finns en massa tyckare på nätet som hävdar att olja bara är X% av BNP men de förstår inte hur det funkar. Oljeindustrin är motorn i ekonomin. Högt men stabilt oljepris som kan hållas över tid ger en massa intäkter i tex Saudiarabien som sedan läggs på infrastrukturprojekt, utländska investeringar, kapitalisera banker, löner som sedan spenderas, på att hålla skatter borta från medborgarna mm. Det ser därför ut som att oljan är mindre viktig än vad den är. Förutom olja/gas exporterar Saudiarabien bara Islamism. Många med bättre koll än mig säger att Saudiarabien behöver Brent på minst 80 USD för att klara budgeten med tillhörande tillväxtkrav.
2. Oljan är inte oändlig, OPEC är tillskillnad från USA, Kanada, Norge mf helt beroende av den. Varför pumpa upp och sälja något för 40 USD som är ändligt när man istället kan spara på det och sälja till högre pris? Olja är inte el från ett vattenkraftverk eller vete från ett fält. Även om reserverna är enorma i många OPEC-länder så blir varje producerat fat dyrare och dyrare att pumpa upp. Ghwarfältet (världens största) i Saudiarabien hade tidigare en produktionskostnad nära noll, nu är så inte längre fallet då Aramco måste borra allt mer brunnar, vattenfylla, injicera gas, göra dyra geostudier mm samtidigt som produktionen från fältet ändå sjunker. Aramco är världens största köpare av jackup-dagar (dvs offshore-borrning) just nu, varför är så fallet om man bara kan borra ett hål i öknen och oljan flyter upp?

Det är även troligt att Saudiarabien framförallt, men även andra OPEC länder är förbannade på hur USA använder sin SPR för att sänka priset så att politikerna där kan vinna val. Många Gulfländer är nog rätt less på att vara USAs lydhund och USAs allt värre hantering av Saudiarabien är inte populärt, därför är man mer villig att hålla Ryssland under armarna.

Jag ser vissa som tror att OPEC agerar samma dag som priset faller under vissa nivåer, men så är det inte, allt tar lite tid. Tidigare var det krig om marknadsandelar mellan OPEC och USA där USA med sin fracking vann, OPEC har lärt sig läxan och är inte intresserad av att sälja billigt och vet att de sitter på dominansen då de dels har knutit Ryssland till sig och dels tyder mycket på att amerikansk oljeproduktion när som helst kommer att peaka.

Ovanstående betyder inte att tillfälliga dippar inte kan ske men inte heller att oljan kommer gå över 150 USD i närtid. Faktum är att ett pris mellan 80 och 100 per fat är en fin kompromiss för alla parter. Även för oss aktieägare. Jag vill INTE se några 200 USD olja för det över tid kommer skada oljeindustrin.

Kommande året eller så kommer oljepriset flukturera med ett medelvärde på runt 80 USD är min gissning, konjunkturoro trycker ner priset och cisternvolymer och ökad efterfrågan utanför OECD upp. Köp producenter som har god lönsamhet även vid 60 USD samt rätt servicebolag så är det bara att chilla, rida ut volatiliteten och låta återköp, skuldminskning och utdelningar göra jobbet. Sedan när kursen hunnit före makrodatan eller efter att man gjort en fin vinst säljer man lite i omgångar och njuter av pengarna eller trycker in dem i något nytt.
Senast redigerad av Naturgasturken 2023-04-07 kl. 00:34.
Citera
2023-04-07, 00:31
Medlem
Bertil85s avatar
känns som att chatgpt varit delaktig i denna tråd. Inga c-uppsatser utan ren och kär AI.
Citera
2023-04-07, 00:44
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ja nästan, har som en sucker köpt dippen i slutet av mars. Har mycket kassa kvar men det var som att proppen gick och alla bara sålde av sin olja (bla för att köpa tech ). Tackar och tar emot, många bolag passade också på att göra stora återköp och jag köpte in mig lite mer igen.

Citat:
LNG-turken verkar överlag veta vad han talar om, men har själv sett (erkänner, ingen källa jag kommer på, men trovärdig) att Saudi, UAE, Kuwait OCH Iran (!) ligger på 60-70 % kapacitet f n - who knows?
Finns inget som tyder på det, se mitt inlägg ovan. Varför skulle Saudi via Aramco och Förenade Arabemiraten via ADNOC rekordsatsa offshore (vilket är mycket dyrare än onshore för dem) om de bara kunde vrida på kranen på befintliga fält? Att ha stora reserver är inte samma sak som en stor produktionskapacitet.
Citera
2023-04-07, 10:29
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Ja nästan, har som en sucker köpt dippen i slutet av mars. Har mycket kassa kvar men det var som att proppen gick och alla bara sålde av sin olja (bla för att köpa tech ). Tackar och tar emot, många bolag passade också på att göra stora återköp och jag köpte in mig lite mer igen.

Finns inget som tyder på det, se mitt inlägg ovan. Varför skulle Saudi via Aramco och Förenade Arabemiraten via ADNOC rekordsatsa offshore (vilket är mycket dyrare än onshore för dem) om de bara kunde vrida på kranen på befintliga fält? Att ha stora reserver är inte samma sak som en stor produktionskapacitet.

Nä - det låter ju vettigt det du skriver. Var väl typ 20 år sedan man låg med enorm ledig kapacitet.
Citera
2023-04-10, 20:54
Medlem
Om man tror på koppar under 20-talet, vilka aktier ska man äga då?

Freeport, Vale, Rio Tinto, LUMI?

Såg några australienska som verkade intressanta men har aldrig sett vart man handlar sådana.
Citera
2023-04-11, 15:28
Medlem
Naturgasturkens avatar
Kazatomproms styrelse meddelade idag att de föreslår till årsstämman att 1,72 USD per aktie (775 Kazakiska tenge) delas ut till aktieägarna (ingen utländsk källskatt utgår heller). Det ger en direktavkastning på runt 7%. Lägre än jag hoppats på men fortfarande acceptabelt.

Kazatomprom visar åter igen varför de tillsammans med kanske 5-6 andra bolag egentligen är de enda aktierna i uranbranschen som i mitt tycke är investeringsbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in