2022-08-09, 19:21
Medlem
MrLevaLivets avatar
Kom igen gashelvete, kämpa! Nu dök oljan på rött. Annars går mina renewables bra, kom igen nu Gevo. Bidens antiinflationspaket sätter sina spår, haha, antiinflationspaket, vi slänger ut ett gäng miljarder då går inflationen ned, vilka tomtar, best of luck. Övriga (goda) nyheter är att Nasdaq100 tappade supporten kring 13000,som jag har väntat. Först en rak höger med jobbsiffror, hoppas jag på fina CPI-siffror också. "Öhh öhh FED ska sänka räntan flera gånger snart". Alltså vilka jävla spån det finns. Själv är man smart som ligger back 50% på första rundan björnar. Skall bli otroligt intressant att se om racet fortsätter upp till ca 13500, hur CPI ser ut. Hoppas såklart på björncomeback Rocky-style!
Citera
2022-08-09, 22:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Kom igen gashelvete, kämpa! Nu dök oljan på rött. Annars går mina renewables bra, kom igen nu Gevo. Bidens antiinflationspaket sätter sina spår, haha, antiinflationspaket, vi slänger ut ett gäng miljarder då går inflationen ned, vilka tomtar, best of luck. Övriga (goda) nyheter är att Nasdaq100 tappade supporten kring 13000,som jag har väntat.
Problemet med den traden är att olje- och gasbolag numera ingår i risk on/risk off och handlas med Nasdaq. Kolla en graf med XLE och QQQQ senaste 3 månaderna.

Gevo lär störtdyka vid risk off. Olönsam tech och olönsam grön energi går på ett ut. Orrön måste vara den underligaste företagsomvandlingen genom tiderna. Från att bada i cash till negativt operativt kassaflöde.
Citera
2022-08-09, 22:26
Medlem
jnilssons avatar
DNO gick upp 16,5% idag för att Pareto höjde riktkursen från 18 till 22. Man skulle söka ett vikariat på Pareto...
Citat:
"Med 20 prosent av markedsverdien mottatt i kontanter for oljeeksport fra Kurdistan i løpet av kvartalet, vil DNOs andrekvartalsrapport på torsdag vise selskapets høye lønnsomhet på dagens oljepriser. Vi anslår at DNO vil generere 640 millioner dollar eller nær 50 prosent av sin selskapsverdi (EV) i fri kontantstrøm i 2022 alene på brent-pris på 100 dollar pr fag"

De lämnar över all olja till kurdiska myndigheten som sköter all försäljning och (kanske) skickar tillbaka 20% av försäljningspriset. Tycker de inte att det är värt att sälja oljan (som under covid) så blir det ingen betalning. Gulf Keystone och Genel är två andra bolag med samma spelregler.

Jag tackar Pareto och har krånglat mig ur för den här gången.
Citera
2022-08-09, 22:29
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Problemet med den traden är att olje- och gasbolag numera ingår i risk on/risk off och handlas med Nasdaq. Kolla en graf med XLE och QQQQ senaste 3 månaderna.

Gevo lär störtdyka vid risk off. Olönsam tech och olönsam grön energi går på ett ut. Orrön måste vara den underligaste företagsomvandlingen genom tiderna. Från att bada i cash till negativt operativt kassaflöde.

Njae, håller med en del, därför jag dragit ned på oljan, men naturgasen tror jag på framåt, inte lika klart att demand går ned där med tanke på Europas bekymmer och att jänkarna vill öka på export. Sedan är det icke att förringa lite pump nu när Biden släpper miljarder för "gröna" prylar. T ex Sunworks upp 9,61% idag, man får försöka vara vaken så gott det går.
Haha, ja, Orrön är helt stört, jag är upp ca 100% nu, blir att plocka lite vinst i veckan.
Citera
2022-08-09, 22:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
DNO gick upp 16,5% idag för att Pareto höjde riktkursen från 18 till 22. Man skulle söka ett vikariat på Pareto...

De lämnar över all olja till kurdiska myndigheten som sköter all försäljning och (kanske) skickar tillbaka 20% av försäljningspriset. Tycker de inte att det är värt att sälja oljan (som under covid) så blir det ingen betalning. Gulf Keystone och Genel är två andra bolag med samma spelregler.

Jag tackar Pareto och har krånglat mig ur för den här gången.

Haha, ja, sry snabb OT, fan vad olagligt nice att få in en Flashbackare där som rapporterar, de verkar ha ständigt pumpparty. Minns förra året när de pumpade AAC Clyde Space med riktkurs 10 SEK. Typ "rymden har imponerande möjligheter". Nu står aktien på 1,70 SEK.
Citera
2022-08-09, 22:58
Medlem
Citat:
Njae, håller med en del, därför jag dragit ned på oljan, men naturgasen tror jag på framåt, inte lika klart att demand går ned där med tanke på Europas bekymmer och att jänkarna vill öka på export. Sedan är det icke att förringa lite pump nu när Biden släpper miljarder för "gröna" prylar. T ex Sunworks upp 9,61% idag, man får försöka vara vaken så gott det går.
Haha, ja, Orrön är helt stört, jag är upp ca 100% nu, blir att plocka lite vinst i veckan.
Jag har lite Exxon kvar i portföljen samt får exponering mot occidental Petroleum via Berkshire Hathaway. Orrön ja! Där har jag tagit hem en fin vinst men tror på den även på längre sikt. Arise finns med samt nu senast Minesto med deras havsenergi. Sen Eon där som en mogen pjäs. Sunworks sa du! Jag får spana. Har nu lite av SolTech energy samt Midsummer. Ja vaken får man vara i dessa tider samt lite snabbfotad ibland.
Senast redigerad av Truefighter 2022-08-09 kl. 23:01.
Citera
2022-08-09, 23:15
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag har lite Exxon kvar i portföljen samt får exponering mot occidental Petroleum via Berkshire Hathaway. Orrön ja! Där har jag tagit hem en fin vinst men tror på den även på längre sikt. Arise finns med samt nu senast Minesto med deras havsenergi. Sen Eon där som en mogen pjäs. Sunworks sa du! Jag får spana. Har nu lite av SolTech energy samt Midsummer. Ja vaken får man vara i dessa tider samt lite snabbfotad ibland.

Samma här med Exxon, har även ytterligare innehav som t ex diskuterats i tråden, men dragit ned. Sunworks är ingen köprek nu dock, upp ca 40% på en vecka. Det är en av mina favoriter att tradea när det är grön energi - pump, den får en jävla fart då, men nu skulle jag inte köpa!
(Vid Bidens paket så kom det köpreks på solbolag, så då är det bara att köra).

Edit: Ang Sunworks så har jag kvar en spelsumma som är "gratis" nu.

Edit igen: SolTech skriver du, hmm, testa läs in dig på några amerikanska solbolag, lägg upp på bevakningslista, Sunworks har jag alltid några aktier för att följa, och håll koll på nyheter och forum, när det blir intresse så drar de som in i helvete. Det var ett race när oljan stack (typ "shiiit nu måste vi fort som fan ha alternativa lösningar för oljan är så dyr"), och nu ett igen alltså vid Bidens stimulanspaket. Det är en helt annan kraft i dessa aktier när de drar än ett litet bolag på svenska börsen. Ingen bryr sig om att läsa några balansräkningar eller att man inte tankar bilen med solpaneler. Det blir en tsunami av folk. Kolla Sunworks nu, 80% på en månad, sjukt, men jag missade tyvärr början av racet. Bidens paket är igenom så tänkte jag ligger kvar med en peng + nice med liiite diversifiering.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-08-09 kl. 23:37. Anledning: Korrigering
Citera
2022-08-10, 00:22
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Njae, håller med en del, därför jag dragit ned på oljan, men naturgasen tror jag på framåt, inte lika klart att demand går ned där med tanke på Europas bekymmer och att jänkarna vill öka på export.
Har funderat en del på det också. Både gas och kol borde följa oljan ned i pris. Jag såg någon tweet idag om att ett tyskt företag ersatt LNG med LPG (P=petroleum). Lägg till att gasproduktionen är högre än 2019-2021 och svårigheterna med export till Europa.

Kol på $400 motsvarar energimässigt olja på $100 (frakt oräknad) så med olja på $90 borde det vara billigare att elda olja än bränna kol.

Citat:
Sedan är det icke att förringa lite pump nu när Biden släpper miljarder för "gröna" prylar. T ex Sunworks upp 9,61% idag, man får försöka vara vaken så gott det går.
Jo, det gör det svårt att shorta skit som Eolus m.m. Det räcker med ett politiskt utspel så drar aktien 10% och man blir stekt.
Citera
2022-08-10, 00:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Har funderat en del på det också. Både gas och kol borde följa oljan ned i pris. Jag såg någon tweet idag om att ett tyskt företag ersatt LNG med LPG (P=petroleum). Lägg till att gasproduktionen är högre än 2019-2021 och svårigheterna med export till Europa.

Kol på $400 motsvarar energimässigt olja på $100 (frakt oräknad) så med olja på $90 borde det vara billigare att elda olja än bränna kol.

Aj fan, får fundera, jag vill spela på att Freeportanläggningen går live igen i Oktober och att då jänkarna drar igång export (supply ned i USA, priser upp i USA). Priserna har lyckats hålla sig på en hög nivå USD trots att gasen stannat i USA och tryckt ned priserna där. Samt jag spelar såklart på att Putin fortsätter att jävlas, kall vinter, och att då inte olika nödlösningar kommer att lira. Men visst, varför inte plocka lite vinst. T ex upp 136% på EQT Corp, om t ex nyinköpta Coterra inte vill vara med och leka har jag god marginal att ta ev ras inom the business of naturgas!
Citera
2022-08-10, 20:04
Medlem
Citat:

Vad tror allsmäktige Nilsson, är råvarucykeln över för denna gången nu när dessa papyrus tycks följa indexens slalom. Känns ju just nu som att Tidewater eller Bull NasdaqX2 är lite same, same.
Citera
2022-08-10, 20:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Äsch att/om jag skrämde bort dig, Sunworks upp 21% idag. Helt otroligt det som pågår nu. Memes och börsyra!

Edit: Naturgasen upp 5%, sir like it alot!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-08-10 kl. 20:40.
Citera
2022-08-10, 20:56
Medlem
brolinlevers avatar
Någon mer som äger diamond här, förut var vi några. Deras rapport slog det inte direkt gnistor om, men det är väl 2023 som de högre priserna främst ger utslag antar jag. Blev lite besviken ändå, hade nog hoppats på lite bättre

VD orden hintar alla fall om att nästa år ska bli bättre, vi får hoppas på det helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in