2022-06-03, 20:38
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Kärringen förtjänar några iskalla och vindstilla vintrar på raken.

Jag har sneglat på några europeiska energibolag men de är omöjliga investeringsobjekt iom politiska risken.

Jag håller med, har roterat bort från flera fina bolag på grund av woke-idiotin. Oron över att de över en natt kan förvandla en jättebra investering till en hygglig är irriterande. Fortfarande mycket olja, men i Sydamerika, Asien och Afrika istället.

I Nordamerika fyller jag på med kol istället. Det är en tillräckligt liten marknad för att vara helt bortglömd av politiker. Den får också rejäl draghjälp av högt naturgaspris. Framåtkurvan pekar på att kol kommer ligga över 300usd långt framåt. Det gör kolbolagen snorbilliga, bara de själva kan låta bli att satsa på grönt trams så blir det nog väldigt bra
Citera
2022-06-03, 20:44
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jo, vet att det prognosticeras i den riktningen - men då är det verkligen "Godnatt Jord". Lousiana, Holland, Bangladesh under vatten... ...som EN konsekvens.

Fler kärnkraftverk, över hela världen - och det ASAP!!!

Du får nog vänta lite, såg idag att Schweizarna förbereds på blackouts i vinter pga att de inte kommer kunna importera ström från Tyskarna då det blir för lite ström i näten. Det var nog ingen som tänkt på att om det är för lite ström i näten så går det inte att förflytta den så bra eller långt

Schweiziska ispinnar kanske kan få folk att inse att det inte är så klokt att chansa på med strömförsörjningen
Citera
2022-06-03, 20:44
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Fler kärnkraftverk, över hela världen - och det ASAP!!!
Gärna för min del, är tung i Uran och NuScale också... Men så länge samma politiker som gråter över koldioxidutsläpp också frenetiskt gör allt för att lägga ner kärnkraften har jag inga moraliska problem alls med att investera i kol, olja och gas. Det är inte jag som är idioten här. Hade miljöfolket brytt sig hade de hållt nere populationen i tredje världen med massiva steriliserings och IUD-satsningar samt byggt massor av kärnkraftverk. Istället lägger man ner kärnkraften och säger att det är rasistiskt att inte låta afrikanerna skaffa 10 ungar som vi via bistånd sedan ska hålla vid liv.
Citera
2022-06-03, 20:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu går jag lite OT - men ändå inte...

Med risk för att kallas "klimatalarmist".... (inom mitt parti (Sd) kallas jag "klimatdåre" bl a).

Vetenskapen är tämligen otvetydig - en omställning från fossila bränslen måste ske - ju förr desto bättre.

Men vad gör politikerna? Avvecklar kärnkraften -> vansinne. Satsar på vind -> kan nästan liknas vid en hoax.

Låt mig ta ETT exempel. Flygtrafiken. Lockheed tog fram vätgasdrivna jetmotorer för över 50 år sedan. Mindre propellerplan kan gå på "grön flygfotogen". OK - det kostar. Men ett fossilfritt trafikflyg säg 2032 är ingen jävla omöjlighet!

EDIT: stavning - "ert nya svenskläraret"
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-06-03 kl. 20:58.
Citera
2022-06-03, 20:57
Medlem
Kommer DO med flera att ha utdelning i framtiden?
Har nämligen dem på ISK..
/Plow
Citera
2022-06-03, 20:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Du får nog vänta lite, såg idag att Schweizarna förbereds på blackouts i vinter pga att de inte kommer kunna importera ström från Tyskarna då det blir för lite ström i näten. Det var nog ingen som tänkt på att om det är för lite ström i näten så går det inte att förflytta den så bra eller långt

Schweiziska ispinnar kanske kan få folk att inse att det inte är så klokt att chansa på med strömförsörjningen

Tyskarnas snabbavveckling verkligen dåraktig, de annars så rationella tyskarna.

I någon mån rätt åt dem det som sker nu. Och vår fina Annie L!!! Som snackar om (bokstavligen) "vara solidariska med Tyskland" (är själv 1/8 tysk men ligger det inte något oerhört komiskt i - kan inte sätta fingret på det! - "solidariska med Tyskland" ). Och Lööfs "ejjopejjisk elmajjknad - sure... det innebär tyska elpriser i Sverige och goodbye till 100 000 tusen industrijobb som EN konsekvens. Det märks att man avskaffat de 6 hp nationalekonomi på juristprogrammet men kan inte apan bara hålla käften???
Citera
2022-06-03, 21:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Det här är ju en tråd för traders så skall framgent bara hålla min OT-käft... (promise!).
Citera
2022-06-03, 21:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
- - - att inte låta afrikanerna skaffa 10 ungar som vi via bistånd sedan ska hålla vid liv.

Jävligt OT - sorry för det. Men helt sant. Helt jävla vansinnigt att man ("världssamfundet" or whatever) kan tillåta att fertilitetstalen är 6-7 i vissa (nästan enkom) afrikanska länder.
Citera
2022-06-03, 21:05
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Tyskarnas snabbavveckling verkligen dåraktig, de annars så rationella tyskarna.

I någon mån rätt åt dem det som sker nu. Och vår fina Annie L!!! Som snackar om (bokstavligen) "vara solidariska med Tyskland" (är själv 1/8 tysk men ligger det inte något oerhört komiskt i - kan inte sätta fingret på det! - "solidariska med Tyskland" ). Och Lööfs "ejjopejjisk elmajjknad - sure... det innebär tyska elpriser i Sverige och goodbye till 100 000 tusen industrijobb som EN konsekvens. Det märks att man avskaffat de 6 hp nationalekonomi på juristprogrammet men kan inte apan bara hålla käften???
Gör som jag, inse att idioter väljer idioter till politiker, sedan investerar man efter verkligheten istället för vad politikerna och Wokeismen hoppas på.

Samma sak med kriget i Ukraina. Ryssland har invaderat och kommer köra på tills de nått sitt mål. Förutom att åka ner och skjuta ryssar själv finns det inget du kan göra åt saken. Bättre då att tjäna pengar på det.

Med mycket pengar har man det gott oavsett vad idioterna till politiker och väljare hittar på... Realism är det bästa verktyget när man ska investera. Det slår allt annat.
Citera
2022-06-03, 21:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Gör som jag, inse att idioter väljer idioter till politiker, sedan investerar man efter verkligheten istället för vad politikerna och Wokeismen hoppas på.

Samma sak med kriget i Ukraina. Ryssland har invaderat och kommer köra på tills de nått sitt mål. Förutom att åka ner och skjuta ryssar själv finns det inget du kan göra åt saken. Bättre då att tjäna pengar på det.

Med mycket pengar har man det gott oavsett vad idioterna till politiker och väljare hittar på... Realism är det bästa verktyget när man ska investera. Det slår allt annat.

Sant. Krasst men sant.
Citera
2022-06-03, 22:18
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Med risk för att kallas "klimatalarmist".... (inom mitt parti (Sd) kallas jag "klimatdåre" bl a).

Vetenskapen är tämligen otvetydig - en omställning från fossila bränslen måste ske - ju förr desto bättre.
Gagge Gaggelius, du kan ju ta ett snack med Elsa Widding som engagerat sig i SD.

Den "vetenskap" du refererar till är en samling modeller som är designade för att förutspå uppvärmning. De kan inte ens återskapa klimatet bakåt i tiden. Det är som att marknadsföra en tradingstrategi där backtestingen visade på brakförlust, men "lita på oss, våra modeller funkar".

Inte ens om "vetenskapen" har rätt så säger det något om policy. Björn Lomborg är en snubbe som inte är klimatreligiös och kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Han pratar ofta om att åtgärder har en optimal punkt där man får mest verkan för kostnaden. Religiösa är inte intresserade av verkan utan bara av att maximera kostnaden.

Oavsett vad väst gör så kommer 3:e världen fortsätta konsumera olja. Vita människor i västvärlden är 11% av globala befolkningen och kommer vara 5% år 2100. Då kommer Afrika vara 40%.
Senast redigerad av jnilsson 2022-06-03 kl. 22:32.
Citera
2022-06-03, 22:28
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag håller med, har roterat bort från flera fina bolag på grund av woke-idiotin. Oron över att de över en natt kan förvandla en jättebra investering till en hygglig är irriterande. Fortfarande mycket olja, men i Sydamerika, Asien och Afrika istället.
Jag tänkte mer på vanliga gas- och elleverantörer i EU, som Eni, Cez, Uniper m.fl. men de löper samma risk som oljebolag.

När vindsnurrebolag tjänar bra på höga elspotpriser är det inte tal om windfall taxes... De är ju goooooda och absoluuut inte egoistiska. (Edit: Fast det är klart, när det väl blåser så sjunker ju priset som en sten, så det blir inga pengar. )

Citat:
I Nordamerika fyller jag på med kol istället. Det är en tillräckligt liten marknad för att vara helt bortglömd av politiker. Den får också rejäl draghjälp av högt naturgaspris. Framåtkurvan pekar på att kol kommer ligga över 300usd långt framåt. Det gör kolbolagen snorbilliga, bara de själva kan låta bli att satsa på grönt trams så blir det nog väldigt bra
Den "logiken" alltså... Men vad är att förvänta?

Likaså att oljeservice inte är en del av "Oil & gas" och därför undgår "windfall profits".

Ett annat sätt att hedga politisk risk är att köpa oljeindex. Ju mer beskattning av oljeproduktion desto högre priser.
Senast redigerad av jnilsson 2022-06-03 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in