Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Jag håller med, har roterat bort från flera fina bolag på grund av woke-idiotin. Oron över att de över en natt kan förvandla en jättebra investering till en hygglig är irriterande. Fortfarande mycket olja, men i Sydamerika, Asien och Afrika istället.
Jag tänkte mer på vanliga gas- och elleverantörer i EU, som Eni, Cez, Uniper m.fl. men de löper samma risk som oljebolag.
När vindsnurrebolag tjänar bra på höga elspotpriser är det inte tal om windfall taxes... De är ju goooooda och absoluuut inte egoistiska. (Edit: Fast det är klart, när det väl blåser så sjunker ju priset som en sten, så det blir inga pengar.

)
Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
I Nordamerika fyller jag på med kol istället. Det är en tillräckligt liten marknad för att vara helt bortglömd av politiker. Den får också rejäl draghjälp av högt naturgaspris. Framåtkurvan pekar på att kol kommer ligga över 300usd långt framåt. Det gör kolbolagen snorbilliga, bara de själva kan låta bli att satsa på grönt trams så blir det nog väldigt bra
Den "logiken" alltså... Men vad är att förvänta?
Likaså att oljeservice inte är en del av "Oil & gas" och därför undgår "windfall profits".
Ett annat sätt att hedga politisk risk är att köpa oljeindex. Ju mer beskattning av oljeproduktion desto högre priser.