2022-04-20, 12:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonumm
Köpte mera DO igår :-)
Hade turen att bara vara inne i ONCO i någon vecka. Jag hann sälja precis innan allt brakade åt skogen. Likaså med Sanionia där hann jag oxå sälja i tid. Så nu så skiter jag i allt va Bio heter, verkar ju va jädrans svårt att träffa rätt i den sektorn.

Detta med att skita i Bio har jag också landat i. Stress, nyemissioner, pumpar och dumpar. Det kan vara kul ett tag men i längden tror jag man bara blöder pengar. Precis, föga enkelt att pricka rätt.
Citera
2022-04-20, 12:26
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Apropå ECB, sitter och kikar på Tyskland nu, och kliar mig i huvudet varför DAX är plus. Kom precis in siffror för Mars, PPI ligger på....håll i hatten... 30,9% !(insert fire here)!
Alltså fatta när dessa kostnader skall vidare till kund...

"Annual producer inflation in Germany jumped to 30.9% in March of 2022, breaking a fresh record high for a 4th straight month and much higher than 25.9% in February and forecasts of 28.2%. The figures reflect the effects of the war in Ukraine for the first time, with energy prices remaining the biggest upward contributor (83.8%), namely distribution of natural gas (144.8%), electricity (85.1%), mineral oil products (61.3%). Excluding energy, producer prices increased 14% yoy. Other significant price increases were seen for intermediate goods (23.3%), namely metals (39.7%), fertilisers and nitrogen compounds (+87.2 %), wooden containers (68.8%); and non-durable consumer goods (9.6%), namely food (12.2%); and capital goods (5.8%, the biggest increase since 1975). Compared to the previous month, producer prices increased 4.9%."

https://tradingeconomics.com/germany/producer-prices-change

Edit: Visar våra gainz bra dock.

Nu följer jag inte politiken i Tyskland, då det inte är bra för hjärtat att bli så frustrerad. Är det inte upprorsstämning i landet? eller tycker alla att det är toppen med skenande priser? Alternativt tror dom på att det bara beror på kriget i Ukraina?

Finns det bara foliehattar i Tyskland? är väl kanske egentligen min fråga
Citera
2022-04-20, 12:39
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Nu följer jag inte politiken i Tyskland, då det inte är bra för hjärtat att bli så frustrerad. Är det inte upprorsstämning i landet? eller tycker alla att det är toppen med skenande priser? Alternativt tror dom på att det bara beror på kriget i Ukraina?

Finns det bara foliehattar i Tyskland? är väl kanske egentligen min fråga

Det finns väl insatta kritiker som gått ut i media, men precis, än så länge har inte högafflarna kommit fram men det kommer väl. Får hoppas vi inte får se nästa Hitler växa fram.

Intressant artikel. Kritik från bl a skaparen av Euron.

https://www.cnn.com/2022/04/14/economy/ecb-lagarde-inflation-interest-rates/index.html

"Otmar Issing, the ECB's first chief economist and one of the architects of the euro, told the Financial Times earlier this week that his former employer was "living in a fantasy."
"The ECB has contributed massively to this trap in which it is now caught because we are heading towards the risks of a stagflationary environment," he told the publication."

" Germany has a deep-rooted fear of inflation, given the role hyperinflation in the 1920s is widely thought to have played in the rise of the Nazi party.
Many Germans are becoming increasingly frustrated by Lagarde's inaction. Bild, one of the country's most popular newspapers, has given her the moniker "Madame Inflation."
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-04-20 kl. 12:42.
Citera
2022-04-20, 18:24
Medlem
brolinlevers avatar
https://drive.google.com/file/d/1jQflUsJMipyzquJN1XKEXjIV27TW8aYb/view

Mycket intressant artikel om tryckandet av dollar och mer. Den är skrämmande för oss som inte sitter på fysiskt guld, men har vi åtminstone något fysiskt i bolag är det näst bäst. Som hatare av BTC så finns det tyvärr en del positivt om den också, mest för att det är något som har ändlig tillgång, nåväl läs och tappa lite sömn

Någon mer än jag som gillar Nevada, upp 10% idag, utan egentliga nyheter. Någonstans måste det finnas spännande info, kanske träff på Carlingguld-fyndigheten de pratade om?? Dessa brukar vara massiva fyndigheter
Senast redigerad av brolinlever 2022-04-20 kl. 19:23.
Citera
2022-04-20, 19:01
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
https://drive.google.com/file/d/1jQflUsJMipyzquJN1XKEXjIV27TW8aYb/view

Mycket intressant artikel om tryckandet av dollar och mer. Den är skrämmande för oss som inte sitter på fysiskt guld, men har vi åtminstone något fysiskt i bolag är det näst bäst. Som hatare av BTC så finns det tyvärr en del positivt om den också, mest för att det är något som har ändlig tillgång, nåväl läs och tappa lite sömn
Indeed, och det är nog ingen slump att Satoshi Nakamoto bakade in följande i the bitcoin genesis block:
Citat:
The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks.
Det var då shitshowen drog igång på allvar. Även jag anti-krypto, men förstår poängen.
Problemet är att det blir sönderreglerat. Jag kan köpa en bil du har över för en näve guldmynt, du får en påse ganja för ett par silvermynt utan att någon vet om det osv.

Jag sover väldigt gott om natten, om det beror på guldmynten eller ölkonsumtionen låter jag vara osagt. Men ja, jag är lite av en goldbug ändå.

Det är väl därför aktier rusar, en del av ett bolag är alltid värt något, såvida det inte är ett spekulativt shitco eller i ett land där saker går bananas.

Det var för övrigt ett lite reklamish inslag där Nevada King Gold presenterade på Palisades idag.
Tom brukar ha god smak och har sällan folk som får reklama. Ännu en kvalitetsstämpel.

Majsrallyt fortsätter och jag överväger att sälja för att stacka fysiska green giant-burkar för profiten.

Du får förresten veckans chad-award redan nu för att ha räddat ett par förtappade själar ur biotech-träsket.
Bär det med stolthet.
Citera
2022-04-20, 19:33
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Indeed, och det är nog ingen slump att Satoshi Nakamoto bakade in följande i the bitcoin genesis block:

Det var då shitshowen drog igång på allvar. Även jag anti-krypto, men förstår poängen.
Problemet är att det blir sönderreglerat. Jag kan köpa en bil du har över för en näve guldmynt, du får en påse ganja för ett par silvermynt utan att någon vet om det osv.

Jag sover väldigt gott om natten, om det beror på guldmynten eller ölkonsumtionen låter jag vara osagt. Men ja, jag är lite av en goldbug ändå.

Det är väl därför aktier rusar, en del av ett bolag är alltid värt något, såvida det inte är ett spekulativt shitco eller i ett land där saker går bananas.

Det var för övrigt ett lite reklamish inslag där Nevada King Gold presenterade på Palisades idag.
Tom brukar ha god smak och har sällan folk som får reklama. Ännu en kvalitetsstämpel.

Majsrallyt fortsätter och jag överväger att sälja för att stacka fysiska green giant-burkar för profiten.

Du får förresten veckans chad-award redan nu för att ha räddat ett par förtappade själar ur biotech-träsket.
Bär det med stolthet.

Tack, biotech är inte för amatörer eller proffs, det är hit and miss miss miss miss miss miss miss miss, ungefär, så endera så säljer du på en pump eller hoppas att du får jävla utväxling på din träff. De som tror något annat är endera oerhört väl bevandrade i något som väldigt få ens kan läsa och begripa ett ord av, eller så lurar de sig själva. Dock förstår jag tjusningen, men unnar mig sällan att köpa något.

Råvaror och liknande är så mycket enklare. Nevada är upp 10% idag också, min känsla av att något intressant har hittats och det läckt, kvarstår. Kanske borrkärnor med synligt guld som inte är analyserade?

Tack, för hederspriset, -bugar och bockar-

Om de vill ha ett litet chanstips till så prova köpa dippen i Algoma Steel kan bli en kul rapport där så småningom
Senast redigerad av brolinlever 2022-04-20 kl. 19:37.
Citera
2022-04-20, 19:48
Medlem
Smutzs avatar
Okej gubbar. Nu blir det snart nagelbitarfredag när cliffen rapporterar. Jag tror och hoppas att förväntningarna skruvats ner lite sen förra gången så det blir en positiv överraskning istället för en gäspning. Det vore härligt om LG runkat upp stålkuken ordentligt den här gången.

Schlumberger rapporterar ju samma dag. Kan den påverka kursen för de andra offshore-bolagen? De är ju ändå the big boys i sammanhanget.
Citera
2022-04-21, 16:59
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Okej gubbar. Nu blir det snart nagelbitarfredag när cliffen rapporterar. Jag tror och hoppas att förväntningarna skruvats ner lite sen förra gången så det blir en positiv överraskning istället för en gäspning. Det vore härligt om LG runkat upp stålkuken ordentligt den här gången.

Schlumberger rapporterar ju samma dag. Kan den påverka kursen för de andra offshore-bolagen? De är ju ändå the big boys i sammanhanget.
Oooh, julafton kommer tidigt nu igen. Bärs, holk och Goncalvez framför micken. Kvartalets höjdpunkt.

Ska erkännas att jag har likviderat litegrann på vägen men fy fan vad jag gillar aktien. Köpte de billigaste för 13.37.

Spännande med schlumberger också som sagt. Det blir nog fart i drillers.
Citera
2022-04-21, 19:06
Medlem
brolinlevers avatar
Idag är det blodrött i mycket i min portfölj, men börsen överlag verkar klara sig hyggligt. Har man kommit på att det är bättre att ha högvärderat tech än råvaror eller är det recessionsrädslan som slagit till på allvar
Citera
2022-04-21, 19:17
Medlem
Citat:
Idag är det blodrött i mycket i min portfölj, men börsen överlag verkar klara sig hyggligt. Har man kommit på att det är bättre att ha högvärderat tech än råvaror eller är det recessionsrädslan som slagit till på allvar
Det svänger mycket och särskillt i gruvaktier har jag märkt men brukar dippköpa och se fram emot en fin utdelning. Olja och gas går i alla fall bättre för mig just nu med Exxon och Kinder Morgan som jag har i portföljen. Jag ser dessa typer av aktier som en balans i portföljen och bekymrar mig därför inte så mycket över dipparna.
Citera
2022-04-21, 21:19
Medlem
Glossuss avatar
Rejäl nedgång i många de råvarubolag jag följer. Gemensamt är att priset på själva råvaran inte har gått ned särskilt mycket. Hmmm.. Ränteoro?
Citera
2022-04-21, 21:53
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Rejäl nedgång i många de råvarubolag jag följer. Gemensamt är att priset på själva råvaran inte har gått ned särskilt mycket. Hmmm.. Ränteoro?

Ingen underliggande tillgång har ändrat pris så laddade AA, MOS och lite Newmont.
AA var ned 17 %, FCX ned 10 % (köpte inte FCX)..
Kan vara recessionsoro, men lite tidigt …får se om det är värt att handla lite NHY mm imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in