2022-03-01, 09:27
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Tur att man inte är aktieägare i BP, Shell eller Exxon. Vilka ryska kronjuveler de slumpar bort i ren WOKE-panik. Vilken kurrupt oligark som nu köper posten i Rosneft av BP, Sakhalin-II och Salym av Shell samt mest troligt Exxons andel i Sakhalin-I kommer att bli väldigt rik.

Sakhalin-II är det överlägset finaste LNG projektet i världen. Att sälja det till skrotvärdet kännns väldigt förhastat. Speciellt som samma bolag inte har några problem producerar olja och gas i lika korrupta skitländer som folkmördar och förtrycker.

Då ska jag tillägga att jag hoppas att Putin hittas hängd i någon bunker snarast...

Jag kan bara stämma in, Rysslands elit ska straffas inte få ytterligare en runda av gåvor för att bolag ska verka PK. Förhastat är bara förnamnet, men de kanske kan skriva in en återköpsklausul, annars är det ju helt hjärndött och i princip sponsring av terrornationen
Citera
2022-03-01, 20:27
Medlem
Citat:
Hahaha, jag har spenderat dagen med att fundera på hur jävla kul det är att spöa marknaden dag efter dag efter dag…. Surgutneftegas fick jag sälja med 20% förlust men det är sådant som händer.
Hur går det med dina Gazprom aktier nu? Är de "låsta"?
Citera
2022-03-01, 20:30
Avslutad
Ryssland kommer strypa gasledningar, strömpriserna kommer gå i taket här, inflationen kommer följa med sen kommer räntorna höjas. Sen sitter vi i ett helvete där ingen har råd att belåna sina lån och då kan vi skylla på Ryssen.
Citera
2022-03-01, 20:34
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Ryssland kommer strypa gasledningar, strömpriserna kommer gå i taket här, inflationen kommer följa med sen kommer räntorna höjas. Sen sitter vi i ett helvete där ingen har råd att belåna sina lån och då kan vi skylla på Ryssen.

Eller genierna som stängde vår kärnkraft och satte oss i beroendeställning på en sociopat. Det var i alla fall inte Putins fel, folkmordet ja, Sveriges idiotiska energipolitik nej
Citera
2022-03-01, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Eller genierna som stängde vår kärnkraft och satte oss i beroendeställning på en sociopat. Det var i alla fall inte Putins fel, folkmordet ja, Sveriges idiotiska energipolitik nej

Ja alltså jag mena bara att alla kommer skylla på första bästa istället för att förstå att det finns en plan med att låta allt gå till helvete för att bygga upp världen på nytt. Blir intressanta år framöver. Hade gärna sluppit.
Citera
2022-03-01, 22:41
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona

Shit vad du headhuntar, chilla. Vänligen stör inte turkens LNG-kartläggningar.
Citera
2022-03-01, 22:49
Medlem
Germanofils avatar
Någon mer än jag som tror på Palladium? Tydligen så är Ryssland största producenten och då vi fortfarande behöver denna metall, t.ex. för katalysatorer, bör priset stiga den närmaste tiden.
Citera
2022-03-01, 22:52
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Någon mer än jag som tror på Palladium? Tydligen så är Ryssland största producenten och då vi fortfarande behöver denna metall, t.ex. för katalysatorer, bör priset stiga den närmaste tiden.

Jag satt och försökte hitta några vettiga plays häromdagen, det blev en liten lista, men inget som jag hunnit kolla igenom ännu. Mer än att Zibanye verkar vara ett någorlunda säkert bet
Citera
2022-03-01, 22:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Satt precis och kikade på det. Yes, viktig för chip-tillverkning. Kolla grafen på Sibanye Stillwater, herrejävlar. Synd att man inte tänkte på detta tidigare men det blir väl att köpa nu ändå.

Edit: Tänker inte göra samma misstag som med Alcoa, den är upp över 30% sedan jag tyckte den var dyr. Jag är fortfarande inte inne...aluminiumjätte
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-01 kl. 23:02.
Citera
2022-03-02, 01:36
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona

Har sålt av det mesta av mitt innehav de senaste månaderna, se bla följande inlägg från december då jag började sälja av för att rulla in i LNG och oljeservice:
Citat:
Lyckades tima börsen rätt bra och skala ur halva mitt innehav i Sandridge och sälja av lite Gazprom över 10 USD som nu gått in i att köpa mer Golar och drillers. Det kommer att börja borras ordentligt framöver, exakt när vet ingen och jag kan vänta, men när det händer ska jag ligga där och vara med från början.
(FB) Den kommande råvarusupercykeln, aka rejäl inflation.

Oavsett hur det går för mina kvarvarande aktier i Gazprom har det varit en bra investering, även om mitt kvarvarande innehav blir värdelöst blev det ändå en total avkastning (inkluderat utdelning) på ca 80% på 18 månader vilket inte är kanon men heller inte dåligt. Än så länge är det fortfarande möjligt att handla med Ryska ADR-certifikat på LSE men jag väljer att behålla innehavet jag har kvar. Räcker med någon slags fredsavtal för att kursen ska skjuta upp igen (OBS! jag rekomenderar ingen just nu som inte är villig att förlora hela investeringen att investera i Ryssland).
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-03-02 kl. 01:40.
Citera
2022-03-02, 01:37
Medlem
Naturgasturkens avatar
Intressant att Rick Rule väljer att investera i Ryssland just nu. Han är mer våghalsig än vad jag är.

https://www.youtube.com/watch?v=tSBDn1j8fHo
Citera
2022-03-02, 06:58
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Intressant att Rick Rule väljer att investera i Ryssland just nu. Han är mer våghalsig än vad jag är.

https://www.youtube.com/watch?v=tSBDn1j8fHo
Oj det är roligare när han får prata om något nytt, ska se.

Han sa ju det som Kanada gör med truckers nu och fryser stålar för att de syns på videos utan rättegång är fascism så då är ju länder som invaderar inte lika allvarligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in