2022-06-02, 10:50
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag ser inget större fel i detta. Jag tycker att varje förälder har ansvar för att ge mat till sina egna barn och se till att de äter.
En del familjer har det inte jättefett utan köper och lagar mat precis tillräckligt för sin egna familj på fyra då finn det ju inte lagad mat för en eller två kompisar också.

Tänk er själva att föräldern står och lagar mat för fyra sen 5 min innan middagen kommer ens unge hem för att äta och har en kompis med sig. Vad fan ska man göra?

I en svensk uppväxt är vi lärda att vi går hem till oss själva och äter. Inget konstigt med det.

Sen kan man så klart ibland fråga kompisen om den vill äta men det är fan ingen regel enligt mig.

Håller med delvis. Sen tror jag oavsett situation att man inte leva sitt liv i en fyrkant. Något som jag tror är det egentliga problemet mer än just den här frågan.

Tex, det du skriver kan mycket väl vara fallet, och det är inget konstigt med det i sig. Det som jag kan reagera på som person, är när det scenariot du målar upp inträffar, och man ser det som ett stort problem. (Väldigt svenskt)

Det är där jag skiljer mig kanske från dig. För mig är det 0 problem. Kan jag inte skaka fram en extra portion mat till en unge bortsett från min egen familj en gång, då bör man nog fråga sig om det var en bra idé att starta en familj i över huvud taget. Och de flesta i Sverige skulle givetvis aldrig neka en unge som är hungrig käk. Men vi som personer har svårt att erbjuda oss.

Med det sagt, kan man bli extremt less om man känner att man hela tiden måste inkludera exakt varenda person man känner eller ser oavsett vem det än är. Var med om det utomlands och insåg att jag var mer svensk än vad jag ville erkänna för mig själv.

Svenska relationer är oftast starkare inom den egna gruppen för det krävs mer av dig som person att bygga vettiga kontakter i Sverige. Och det är på gott och ont, men mest gott.
Citera
2022-06-02, 10:56
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Känner till en ytlig bekant som drabbades av några händelser som gjorde att han flyttade familjen till familjegården och blev utfrysta av de närmaste. Till saken hör att det är en herrgård med 2 hus varav han tog det ena som annars skulle stå tomt, föräldrarna båda svårt sjuka och behöver konstant hjälp o backup. Win win för alla trodde min bekant istället krävdes han på hyra, köp av egen bil, köp av allt, föräldrar och syster med familj frös ut hela familjen, barnen förnedrades automatiskt med den mobbingen. Det märkliga är att både systern och farmodern båda jobbat med barn.

Girighet, egoistiska svin på högsta nivå skulle jag säga... de är medelklass och är inte nämnvärt rika men rika enough så att säga...

Du ska se kontraktet min gammel-farfar skrev med min farfar för gården.

Du skulle inte tro det om du såg vilka krav det var. Han skulle ta hand om dom i hus 1, plus sina två systrar i hus 2. Alltså resten av sina liv. Han själv och farmor bodde i hus 3 och huvudbyggnaden. Det här var innan WW2.

Men den gubben var så extremt girig, han tog till och med farmors ersättning från försvaret när farfar låg inne vid gränsen under kriget. Så hon höll på att svälta ihjäl + nyfödd bebis. Då åkte farfar hem sen tog det slut med griseriet en gång för alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Känner till en ytlig bekant som drabbades av några händelser som gjorde att han flyttade familjen till familjegården och blev utfrysta av de närmaste. Till saken hör att det är en herrgård med 2 hus varav han tog det ena som annars skulle stå tomt, föräldrarna båda svårt sjuka och behöver konstant hjälp o backup. Win win för alla trodde min bekant istället krävdes han på hyra, köp av egen bil, köp av allt, föräldrar och syster med familj frös ut hela familjen, barnen förnedrades automatiskt med den mobbingen. Det märkliga är att både systern och farmodern båda jobbat med barn.

Girighet, egoistiska svin på högsta nivå skulle jag säga... de är medelklass och är inte nämnvärt rika men rika enough så att säga...

Det handlar nog mer om att de är allmänt elaka i den familjen än om svenskar i gemen.

Men förr, bondesamhället, man ställde höga krav på varandra. Det är mitt intryck. Jobba hårt, inte dra benen efter sig. Vissa familjer var nog surmulna. Men det är en annan diskussion och en annan tid.
Citera
Medlem
Ironsikt att ett av världens mest jämställda och minst rasistiska länder inte låter ungarnas kompisar äta.

Kan det bero på:

1. Kvinnor har normalt heltidsjobb och står inte beredda vid spisen när ungarna kommer hem med kompisar. Det finns helt enkelt inte mat så det räcker.

2. När man bjudit kompisen på mat för 100:e gången, utan att ens eget barn blivit bortbjuden på mat, så ruttnar man.

3. Sverige ska ju vara en humanitär stormakt och strödsla våra högt skattade pengar till alla möjliga och omöjliga saker både i och utanför Sverige. Så vi skänker hellre bort våra pengar än ha tillräckligt med mat för barnens kompisar.

4. Föräldrar är snåla och vill dessutom småförnedra barnens kompisar genom att inte bjuda på mat.

Själv tror jag på en kombo av 1 och 2.
Senast redigerad av retina 2022-06-02 kl. 11:04.
Citera
2022-06-02, 10:59
Medlem
.
Citera
2022-06-02, 11:12
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
HAHA brickan blir tom ganska snabbt kan ja tänka mig, exempel på ger man fingret så tar de hela handen.

Det är mycket "se bra ut på ytan" det är den röda tråden.

Det är ingen hemlighet att invandrare stjäl mer.

Är det inte lite lustigt att du själv säger att Svensken bjudit på öl och måste påminna utlänningen att bjuda tillbaka? Utlänningen försöker ju ligga på plus i plånboken genom att få andra att bjuda mer.

Kolla på deras hemländer, de måste ha hårda straff som att hugga av handen för att det stjäls så mycket.

Nu har jag själv stött på både generösa utlänningar och svenskar, och snåla utlänningar och svenskar.
Själv har jag för lite för generös, då kan man bli snål när man känner att man blir utnyttjad.
Det här fenomenet är ju såklart dynamiskt, så man måste väga in helheten hur respektive land folkgrupp, kultur, samspelet mellan andra folkgrupper, och personligheten hos personen i fråga.
Det är många variabler.
Känner man att det är en bra person så bjuder man ju gärna den eller hur.

Haha hur får du ihop det du sa om att när svenskar bjuder så är det genuint och utan baktanke? Du säger emot dig själv.
Citera
2022-06-02, 11:14
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
I en tråd som slår rekord i dumhet, är det här nog det dummaste inlägget hittills. Påstår du på allvar att du aldrig hört en svensk säga "ta mer"?

Varenda j-vla middagsbjudning med släkt, polare eller jobbarkompisar är för tusan en enda lång upprepning av "varsågod ta mer" och "nej tack, jag tror inte jag orkar mer". Det sägs efter förrätt, efter huvudrätt, efter efterätt. Sedan försöker värden pracka på gästerna rester med jämna mellanrum under hela kvällen. Sover någon över erbjuds de matlåda att ta med sig på resan hem, barnen erbjuds kvarbliven tårta, osv osv.

Samma med fika på jobbet, som är en tävling i att trycka i kollegorna mest medhavt köpebröd eller hembakade kakor. Vilken planet bor du på egentligen?

Jobbar på ett företag med ca 1000 anställda. Invandrare bjuder mer och oftare. Slänger upp massa på bordet. De svenskar som ibland brukar ta med delar ut en kaka till vissa personer för att sen lägga resten i ett skåp.

Finns bara en svensk snubbe som är sjukt givmild, resten är bara invandrare.
Citera
2022-06-02, 11:15
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Kvalificerat skitsnack.

Hade det varit kvalificerat skitsnack så hade det inte varit så utbrett och välkänt runtom i landet, och numer runtom i världen.

Svenskar är bra på mycket, men inte i det här fallet.
Citera
2022-06-02, 11:17
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Jobbar på ett företag med ca 1000 anställda. Invandrare bjuder mer och oftare. Slänger upp massa på bordet. De svenskar som ibland brukar ta med delar ut en kaka till vissa personer för att sen lägga resten i ett skåp.

Finns bara en svensk snubbe som är sjukt givmild, resten är bara invandrare.

...men då räknar du alltså inte in de svenska skattebetalarna, sannolikt mest givmilda i världen - med god marginal!
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Damn, how stupid. Liar.
https://samer.se/3614

Svensk kolonialism
Citera
Medlem
Tre negativa egenskaper som internationellt kännetecknar en svensk:

1. Snål
2. Missunsam
3. Osocial
Citera
2022-06-02, 11:21
Medlem
Svenskar är ju faktiskt i regel rätt snåla... Har ett par utländska vänner från ett land i mellanöstern och där ska det minsann alltid bjudas och de skulle aldrig komma på tanken att inte göra det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in