Citat:
Jag ser inget större fel i detta. Jag tycker att varje förälder har ansvar för att ge mat till sina egna barn och se till att de äter.
En del familjer har det inte jättefett utan köper och lagar mat precis tillräckligt för sin egna familj på fyra då finn det ju inte lagad mat för en eller två kompisar också.
Tänk er själva att föräldern står och lagar mat för fyra sen 5 min innan middagen kommer ens unge hem för att äta och har en kompis med sig. Vad fan ska man göra?
I en svensk uppväxt är vi lärda att vi går hem till oss själva och äter. Inget konstigt med det.
Sen kan man så klart ibland fråga kompisen om den vill äta men det är fan ingen regel enligt mig.
En del familjer har det inte jättefett utan köper och lagar mat precis tillräckligt för sin egna familj på fyra då finn det ju inte lagad mat för en eller två kompisar också.
Tänk er själva att föräldern står och lagar mat för fyra sen 5 min innan middagen kommer ens unge hem för att äta och har en kompis med sig. Vad fan ska man göra?
I en svensk uppväxt är vi lärda att vi går hem till oss själva och äter. Inget konstigt med det.
Sen kan man så klart ibland fråga kompisen om den vill äta men det är fan ingen regel enligt mig.
Håller med delvis. Sen tror jag oavsett situation att man inte leva sitt liv i en fyrkant. Något som jag tror är det egentliga problemet mer än just den här frågan.
Tex, det du skriver kan mycket väl vara fallet, och det är inget konstigt med det i sig. Det som jag kan reagera på som person, är när det scenariot du målar upp inträffar, och man ser det som ett stort problem. (Väldigt svenskt)
Det är där jag skiljer mig kanske från dig. För mig är det 0 problem. Kan jag inte skaka fram en extra portion mat till en unge bortsett från min egen familj en gång, då bör man nog fråga sig om det var en bra idé att starta en familj i över huvud taget. Och de flesta i Sverige skulle givetvis aldrig neka en unge som är hungrig käk. Men vi som personer har svårt att erbjuda oss.
Med det sagt, kan man bli extremt less om man känner att man hela tiden måste inkludera exakt varenda person man känner eller ser oavsett vem det än är. Var med om det utomlands och insåg att jag var mer svensk än vad jag ville erkänna för mig själv.
Svenska relationer är oftast starkare inom den egna gruppen för det krävs mer av dig som person att bygga vettiga kontakter i Sverige. Och det är på gott och ont, men mest gott.