2022-06-13, 11:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Hur fan funkar detta? Dessa personer sitter alltså gärna och äter mat hos någon som bjuder dem, men när de senare inte bjuder tillbaka är det för att de inte vill umgås med vederbörande? Det är ett logiskt resonemang för dig?

Sedan undrar svenskar varför de utmålas som snikna i hela världen.
Hur det funkar? Svenskar, liksom Engelsmän, gillar inte när det uppstår pinsamheter. Att tacka nej när man blir inbjuden anses oartigt & skapar pinsam stämning.

Därför kommer svensken när han blir inbjuden, även om han hatar hela tillställningen, maten & sällskapet. Så han sitter alltså inte "gärna" & äter. Han tvingar sig till att genomlida det för att inte gör den andra ledsen. Han kommer inte får att få gratis mat. Han åker sannolikt in om korvkiosken på hemvägen.

När han kommer hem tänker han "fan vad skönt att det är över, vilken jävla tråkig kväll".
Självklart bjuder han inte igen.

Sen vill jag understryka att jag är lite "osvensk" i detta avseendet. Mitt standardsvar är alltid "Jag har inte tid".
Citera
2022-09-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishpack
Åk hem då, om dom är så snåla att dom tagit in dig och lärt dig alfabetet, så du kan gnälla på flashback

Detsamma till dig. Om du inte är en viking så tkr jag du bör hålla det du har att säga för dig själv. Alfabetet hade jag lärt mig vart jag än är född. Men att vi delade med oss av våra siffror bör du vara tacksam för.
Att ta upp hur tröga folk är som kommer ut från sin gruva för att sprida rasism (som just du gör) är inte fel. Och ja, svenskar är snåla. Inte alla men de flesta.
Citera
2022-10-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressansvarig
Är det inte lite såhär… du leker med någon som bor i närheten, på gården eller liknande. Något som är oplanerat. Då räknar inte föräldrarna med att servera dig lunch.

Men om man bestämt att du skall ”leka” med en kompis hela dagen och föräldrarna kör hem dig till din kompis för en lekdate från låt säga 10-16. Ja då bjuder man väl på mat? Eller? Jag har varit i denna situation flera gånger och alltid tyckt att det är helt logiskt. Det handlar ju om att de som lagat maten måste planerat i förväg med hur många som ska äta. Men i andra länder äter de väl bara någon gryta på storkok för de har redan 11 barn så att dra in en till är enkelt.

Jo men såatte du har väl ganska rätt i sak här. Det värsta är dock om ens gubbe har lagat mat till sina bonusbarn och deras "vän" och så gillar inte "vännen" snabbmakaronerna och börjar kalla gubben för p****-pappa-ordet? I hans egna hem? Det kan sluta hur som helst om man inte håller koll på vilka av barnens kräsna vänner som blir hembjudna.

I dagens Sverige är det bättre att förvänta sig att andra barn på besök redan har ätit sig mätta runt 10 på förmiddagen och sedan kan de få äran att leka hemma hos min gubbes hem till strax efter 16:00 och då kan man sparka ut dom så får de hanka sig hem bäst de vill på den lilla energi de har kvar efter att ha bråkat med gubben om vad som är korrekt att kalla honom.

Jag ser det inte som ett problem - om inbjudna barn är hungriga så får väl föräldrarna till barnet ringa och kräva att man matar barnet? Det går väl alltid att komma överens, tjänster och gentjänster så att säga, gör vi en sak för den familjen genom att mat deras barn så kanske den familjen lovar att uppfostra sitt barn bättre? (Och det oavsett om föräldrarna till det barnet är biologiska föräldrar eller inte, förstås).

Man kan inte gå runt och vara bitter över såna saker, beslutsångest m.m., så det är lika bra att köra på det som känns tryggast i hjärtat.
Citera
2022-10-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

Vilket i sig är komiskt då Sverige är den 8e största biståndsdonatorn i världen. Vi skattebetalare mättar xxx-miljoner människor världen över årligen.

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

En annan intressant spaning är de som re-tweetar henne. Ett stort antal kan antas vara (ryska) troll. Svarta, ingen uppenbar koppling till Sverige och samtliga med LBTQ-flaggan i sitt namn, få följare och tweets. Vilket i sin tur får en att undra, är Lovette Jallow en nyttig idiot eller rent av, ett ryss-troll själv?

Vad tror ni om kampanjen Swedengate? Är det en påverkanskampanj?

Länk till Lovetts tweets: https://mobile.twitter.com/lovetteja...40506506674178

Det är ju ett jäkligt märkligt beteende att inte bjuda folk man har som främmande på mat. Att inte ens fråga är bara märkligt och pinsamt.
Jag hoppas kampanjen får genomslags kraft mot det snåla svenska folket.
Citera
2022-10-25, 18:45
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Man måste ju kunna göra skillnad på situation och situation. Är det ett gäng med ungar på samma gata är det väl fullt naturligt att de springer hem till sig när det är matdags, föräldrarna vill väl också umgås och fodra sina egna barn? Föräldrarna kanske var överens om det sinsemellan, i och med att de hade olika mattider osv. Själv har jag dock aldrig varit med om fenomenet vad jag minns, bodde lite avsides och var mer med kompisar hela eftermiddagar efter skolan eller en hel dag på helgen, sov över ibland. Då var det såklart att man fick fika och mat där, och de hos en själv. Hade väl ett 5-10-tal kompisar jag umgicks mer med och funkade likadant överallt, de flesta var riktiga bullmorsor

Detta! Om man bestämt att sonens kompis Pelle ska komma hem till oss och leka hela kvällen och gå hem klockan åtta då bjuder jag gärna och självklart Pelle på mat. Men om Pelle oinbjuden ringer på dörren med sin syrra klockan fyra på eftermiddagen har jag inga problem att skicka hem dem klockan 18 och säga ”nu ska vi äta, vi ses kanske imorgon”.

Kanske är det ”svenskt”? Att inte bjuda in till allt bara för att personen råkar befinna sig i ens hem då. Men jag tycker inte det är fel eller otrevligt. Beror ju på hur mycket mat som finns hemma, humör och intresse. Men sen är jag ju svensk (och lite inskränkt) också.

Jag skulle inte ha ngt emot att mina ungar blev hemskickade om familjen åt middag, människorna måste väll få äta i lugn och ro utan mina barn vid matbordet…
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-10-25 kl. 19:08.
Citera
2022-11-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Detta! Om man bestämt att sonens kompis Pelle ska komma hem till oss och leka hela kvällen och gå hem klockan åtta då bjuder jag gärna och självklart Pelle på mat. Men om Pelle oinbjuden ringer på dörren med sin syrra klockan fyra på eftermiddagen har jag inga problem att skicka hem dem klockan 18 och säga ”nu ska vi äta, vi ses kanske imorgon”.

Kanske är det ”svenskt”? Att inte bjuda in till allt bara för att personen råkar befinna sig i ens hem då. Men jag tycker inte det är fel eller otrevligt. Beror ju på hur mycket mat som finns hemma, humör och intresse. Men sen är jag ju svensk (och lite inskränkt) också.

Jag skulle inte ha ngt emot att mina ungar blev hemskickade om familjen åt middag, människorna måste väll få äta i lugn och ro utan mina barn vid matbordet…

Håller med helt.

Kanske inte finns tillräckligt med mat/pengar för att bjuda Spontan-inbjudna på käk.
Som förälder skulle jag aldrig förutsätta att mina ungar blir bjudna på käk om de får för sig att plinga på hemma hos någon oanmälda och det är inget jag vill lära upp de heller att tro.
Blir de bjudna på middag skulle jag gärna vilja att de andra föräldrarna kontaktar oss för att fråga om det ok, eftersom vi kanske står med en färdig middag som är redo att serveras.
Citera
2022-11-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Det här stämmer till 100%.
kanske har det att göra med vars man är född i sverige men kan intyga att såhär var det när man växte upp i en liten by i norrland på 90 talet.
Jag förstod mig aldrig på det dock iom att mina föräldrar alltid bjöd andras barn (mest pga att man redan hade en stor familj och det blev alltid mat över) men man blev aldrig bjuden själv utan fick vänta på rummet.

Intressant! Vart i norrland är du uppväxt? Försöker se om det finns en "gräns" vart det här fenomenet börjar/slutar.
Citera
2023-03-28, 18:04
Medlem
När jag bodde hemma hos min familj brukade min mamma inte laga mer mat än det vi åt. Det var ett sätt för oss att inte överäta och samtidigt vara lite mer sparsam med ekonomin.
Citera
2023-11-14, 07:14
Medlem
donenzo123s avatar
Det här fenomenet har hänt mig 1 gång i mitt liv och då var jag 15 och var på en spontanare hos min svenske vän då vi skulle ut. När han sa frasen "vänta på mitt rum medans jag äter" blev jag förvånad och förvirrad. Fick vänta i hans rum i 30 min minst med hans katt i rummet och kände mig inte bara sviken utan också lite nedvärderad av idén att jag hamnar i samma rum som ett djur medans han äter. Jag ska vara ärlig och säga att jag gillar inte det här kulturella fenomenet, man kan ju jämföra iden om att man kollar på andra kulturer där bjuda folk på mat är något kulturellt uppmuntrat och då är det ingen som anser att det är mindre bra på det viset. Nämnde hela den här grejen för min vän som bor i Kanada och han blev helt förvånad och sa "This is probably why so many of you guys are seemed as lonely".
Citera
2023-11-14, 13:44
Medlem
Roidberts avatar
Jag är svensk och tycker inte att det är okej alls att inte bjuda vänner till ens barn på mat. Det är viktigt för barn att känna sig accepterade, och jag skulle inte vilja att min dotter får dålig självkänsla för att hon besöker en kompis och dennes föräldrar får henne att känna sig ovälkommen genom att inte låta henne äta tillsammans med dem.
Citera
2023-11-14, 14:17
Medlem
Roidberts avatar
Sedan kan jag tillägga att hon verkar ha en lite väl glorifierad syn på den gambianska kulturen. Visst är det sant att de är gästvänliga och bjuder på mat, men det hon inte nämner är hur vanligt det är att gambianer tigger pengar.
Citera
2023-11-25, 01:45
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
#blattegate

När negern och svartskallarna bjuder hela grannskapet på mat som SVENSKAR betalat för. Socialbidragen växer inte ur ett magiskt hål i backen. Tyvärr är svartskallen och negern för
dumma för att fatta det.

OnT : Pinsamma undermänniskor som biter handen som föder dem och deras bastarder till avkommor.

Edit : Jag är inte som negrer som är undernärda bengetter utan jag äter 6-7 mål om dagen och det
kommer inte i form av bidrag utan pengar jag stolt jobbat ihop. Negrer och araber äter mat idag
för att svensken tycker synd om dessa odugliga individer som är så pass värdelösa människor att
de inte kan/orkar lära sig språket och skaffa ett jobb. Skräpmänniskor utan heder och moral,

Svenska pensionärer blir utan mat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in